Citat:
Ursprungligen postat av
Miacara
Kan det vara så att åklagaren garderar sig mer än vanligt för att det är två MGM här? De kanske skyller på varandra eller den ena anses eventuellt kunna vara mindre delaktig i själva mordet men varit aktiv i människorovet och gravfridsbrottet?
Teoretiskt sett, ja. I det specifika fallet anser jag att det är osannolikt. Jag tror att åklagaren har goda förhoppningar om att kunna få båda tjejerna fällda för alla tre brotten.
Tänk på att endast en liten andel av bevisningen är tillgänglig i tråden. De har fått båda två häktade på den högre graden av misstanke för vart och ett av de tre brotten redan från första förhandlingen. Vid varje ny förhandling har det sagts att misstankarna stärkts, från en redan från början hög nivå.
Jag är övertygad om att det finns tillräckligt med bevis och starka indicier för att fälla båda MGM på samtliga punkter. Även om JJ antagligen varit drivande så tror jag att MH har deltagit i hela förloppet. Min tes är att allt gjorts
tillsammans och i samförstånd, min uppfattning är alltså att båda är att se som GM.
Tvingad? Hindrad att gå?
Tillgänglig information tyder på att TT frivilligt följde med till JJ. Inget har framkommit om rop på hjälp eller bråk längs vägen. Det verkar inte som att TT togs till JJ bostad mot sin egen vilja. Jag får inte heller uppfattningen att hon försökt lämna JJ men blivit hindrad från att gå ut, då borde höga och upprörda röster ha hörts.
Fördes TT bort från lägenheten levande och dödades någon annanstans? Var skedde då mordet?
- Vid FP? ....då borde tjejerna bara lämnat kvar liket och gått därifrån, vilket inte stämmer med brott mot griftefriden.
- Inne i bilen? ...verkligen? Till och med två småtjejer borde väl insett att det skulle lämna alltför mycket spår?
- Utomhus längs vägen? ....extra risk, extra ansträngning, varför?.. Lyfta ur TT, döda henne, stuva in i bilen igen och åka vidare... Låter orimligt.
- På väg från bostad till bil? ...känns mest troligt av alternativen om TT inte dog inne i lägenheten.
Utifrån brottsrubriceringar och vad som är känt i fallet landar jag i följande teori om händelseförloppet:
TT, JJ & MH går hem till JJ. Ett plötsligt och oväntat våld en stund senare gör TT medvetslös. JJ & MH tejpar munnen på TT samt binder händer och fötter för att ha henne under kontroll medans de listar ut hur de ska komma ur knipan de hamnat i. Överfallet på TT och surrandet av henne orsakar de ljud grannar reagerade på.
JJ går ut för att kolla läget, kanske går det få ut henne i bilen? Då är hon åtminstone inte hemma hos JJ, halva problemet löst... Under tiden städar MH lite, kanske spyr p.g.a. chock och fylla? Grannen överraskar JJ, dags för McD.
Åter i lägenheten, måste lösa detta, hon kan inte ligga här... Smyger ner mot bilen, kånkar ner TT tillsammans. 'Får vi bara ut henne i bilen så kan vi dumpa henne ute och ta bort rep/tejp, då kan vi neka för det är ord mot ord och två mot en.'
I källaren börjar TT kvickna till, tjejerna slår ihjäl henne för att hon inte ska föra oväsen så den nyfikna grannen dyker upp igen. Ut i bilen för att köra till ett ställe JJ kommer ihåg där hon tror att TT aldrig kommer att hittas. Därute går aldrig någon.
När de ger sig av mot Nye släpar MH bort cykeln en bit. 'Nåt hände nog TT på vägen hem...' Dumpar liket, sen bara att säga att TT drog hem och låtsas som inget har hänt. 'De kommer aldrig att fatta att det var vi!'
Detta är alltså vad
jag misstänker har hänt, på ett ungefär, efter lite pusslande för att få ihop kända uppgifter och trovärdiga påståenden/spekulationer från tråden med de brottsrubriceringar TT & MH har häktats på.
Trodde länge att TT dog i lägenheten, redan innan McD. Kan inte få ihop det med att misstanken om människorov inte bara kvarstår utan har stärkts. Min uppfattning är att TT måste ha lämnat lägenheten levande, annars kan jag inte hitta utrymme för att inkludera människorov.