2022-12-11, 20:47
Medlem
"Amerikanska forskare har de senaste veckorna nått ett genombrott i arbetet kring kärnfusion – för första gången har nettoenergivinst åstadkommits. Det uppger källor med insyn i experimentet för Financial Times. "

https://omni.se/a/4oEE5G

Kan detta vara ett av de största vetenskapliga genombrotten i modern tid?

Är det lösningen på världens energi problem?
Citera
2022-12-11, 20:54
Medlem
Om det visar sig stämma och går att skala upp till större processer så man får praktisk användning av det, visst. Men jag vet inte, har sett så många liknande artiklar med stora rubriker, att om alla stämde hade vi gjort historiska genombrott varenda månad typ. Man får nog forska lite djupare om vad det faktiskt är som ägt rum här och hur signifikanta resultaten är innan man tar fram champagnen och skålar.
Citera
2022-12-11, 21:05
Medlem
Att gå från fission (att klyva) till fusion (att slå ihop) hade varit slutet på världens energikris helt klart. Men jag gissar att det är långt kvar innan vi är där, det satsas ju enorma belopp på detta inom EU med. Dessa nyheter kommer upp mellan varven helt enkelt.

Det betyder inte på något sätt att det inte är spännande, men är mer av akademiskt intresse än en nyhet i sig.

Så har det varit så länge jag har följt nyheterna om det (säkert i 20 år), det har alltid varit så nära. Den här gången är man nog lite närmare än nära...men långt kvar ändå !

Den dag det verkligen blir verklighet kommer oljeländerna att få förlita sig på turism istället. Då snackar vi paradigmskifte i världen. En förflyttning av maktpositioner som kommer att få oss att få omvärdera allt vi trott på (och blivit förledda att tro på) hittills.
Citera
2022-12-11, 21:05
Medlem
CarlXIIs avatar
Nej det kommer inte bli lönsamt på många decennier. Viktigare att vi lär oss klyva uran 238, och lättare också.
Citera
2022-12-11, 21:12
Medlem
Soterns avatar
Det svåra är väl att hålla processen igång så den blir självgående, om jag fattat det rätt? Ska man låta den där jättelasern vara igång hela tiden blir det nog inte så mycket nettoenergi.
Citera
2022-12-11, 21:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille666
"Amerikanska forskare har de senaste veckorna nått ett genombrott i arbetet kring kärnfusion – för första gången har nettoenergivinst åstadkommits. Det uppger källor med insyn i experimentet för Financial Times. "

Det vore ju på absoluta marginalen om lösningen är här, appropå marginalprissättningen. Jag tror det är lösningen, jag tror inte de har nått ända fram, det brukar alltid vara ett men i ekvationen.
Citera
2022-12-11, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille666

Om du tror att det är första genombrottet på energifronten under de senaste 130 åren så har du blivit förd bakom ljuset.

Det är inte helt omöjligt att fri energi ligger runt hörnet, men tro för guds skull inte att det är något genombrott i modern tid.

Myndigheter, försvarsdepartement och agenturer har konfiskerat och mörkat liknande ”uppfinningar” sedan slutet av 1800-talet, pionjären var Tesla.

En dokumentär om detta är i produktion som är tänkt att släppas våren 2023 (The lost century). Kanske är det därför man nu plötsligt gjort ett ”genombrott”.

Man undrar ju om det kan ha och göra med energikrisen/ukrainakriget.

Extremt spännande är det i alla fall, frågan är om tiden är inne.
Citera
2022-12-12, 23:46
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Lyckas de hålla detta är detta i still med ångmotorns intåg. Kan vi få ren energi i dessa mängder finns det ingen borte gräns på vad vi kan uppnå.

Välldsfred skulle typ kunna uppnås, det är i stil med den klassen.
Citera
2022-12-13, 08:15
Medlem
Någon som känner till någon kommande livesändning för kommande offentliggörande?
Citera
2022-12-13, 09:44
Medlem
Även aftonbladet har fått fatt i detta:

Citat:
Forskare i USA rapporteras ha nått ett genombrott för fusionskraften.

För första gången har de skapat en reaktion som genererar mer energi än den konsumerar, rapporterar Financial Times.

– Det är en milstolpe som bevisar att forskningen är på rätt väg, säger Per Brunsell, professor vid KTH.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...forskare-i-usa
Citera
2022-12-13, 11:12
Medlem
kalle55s avatar
Fusion fungerar! Hur förändras samhället med billig energi ?

-----
Nu är det bevisat!

Fusion fungerar på labb i USA.
https://www.youtube.com/watch?v=5sCxdD4ZoWs
Det ska bara skalas upp och byggas över hela världen.

Så hur kommer detta att påverka och förändra samhället med massor av mycket billig energi?

MagI
-------
Citera
2022-12-13, 11:24
Medlem
Kione211s avatar
Det jag har läst är att det måste byggas en testanläggning och det tar massor av år och när man är klar med den måste man bygga ännu en och då är jag redan död.
Människor kommer överleva men det är försent, massutrotningen har redan kommit..

En tråd som inte är samman fogad är inte historiskt intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in