2022-12-13, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jodå. Frågan gällde ju hur kommittebeslut kan granskas och det som mest troligt finns är ett formaliabeslut från beslutssammanträdet (eller de båda som tycks aktuella). Man skulle ju kunna tro att alla sökande utreds noga, men det har jag inte varit med om in någon sådan kommitte (i andra sammanhang, men samma princip) - utan man har helt enkelt röstat och protokollfört. ("Kommitten enades om att bordlägga ärendet och genomföra en ny ansökningsprocess" - typ).

Nu kan det ju vara helt annorlunda här, men troligen har ärendet beretts av någon (jag gissar på Löving) och så har föredragande sagt att det finns en mer intressant person som inte sökt, men nog är intresserad och så har en ny ansökningsprocedur initierats.

Jag gissar att det går enkelt nog att hitta och få ut protokollen, men att de inte avslöjar något om värderingar eller bedömningar.

Ok. Ingångsvärden från respektive sakkunnig vore bäst att försöka få tag i. Allt annat vad gäller bedömningar är redan känt givet utgången.
Citera
2022-12-13, 09:55
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Japp, du är inne på det, gamla strukturer, kanske otidsenliga sådana om Staaf nu skött sin tjänst klanderfritt. Om säger jag med tanke på bristfälligt underlag, det ska bli spännande om detta spektakel utvecklar sig till ett slags metoo.

Att bryta mot förstoppade normer är en del av utvecklingen, polisen och militären är som bekant inte de progressiva krafterna i samhället. Att kön, klädsel, ålder, hudfärg, handikapp, sexuell läggning och/eller etnisk bakgrund ska ha betydelse på 2000-talet är märkligt, låta det yttre skymma det inres kvalitéer.

Det är alltid roligt att spekulera: Min gissning är...
att LS och Löving har haft ett rätt etablerat förhållande, kanske av/på och litet under den officiella radarn, och så har det uppstått en fnurra. Förhållanden ebbar ibland ut odramatiskt, här tänker jag (ren spekulation) att LS tröttnat, sökt sig bort från NOA (tre sökta tjänster) och sedan träffat Byden i jobbet (beröringspunkter finns). Löving kan ha blivit redigt sur och agerat mänskligt, förståeligt men oprofessionellt.
Citera
2022-12-13, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Katharina von Sydow har alldeles rätt. Hur många kvinnliga kandidater har inte Linda H Staaf sidosteppat genom att ligga med chefen? Även män har säkert ansett att arbetsmiljön under dessa förhållanden inte har varit den bästa. Det skapar alltid tandgnissel när man vet att de enda meriterna som räknas på riktigt är de som visas upp i chefens sängkammare.

Kulturbranchen har varit ökänd för klättermusfenomenet. Nu är det dags att rensa även bland polisen.

Katharina von Sydow säger själv att det handlar om "en förtroendebransch och då är det viktigt att man har förtroende för att kunna vara den högste tjänstemannen i vår största region".

Vilket förtroende åtnjuter Linda H Staaf? Har vi förtroende kvar för vår kära ÖB?

Den tidigare ÖB:n har tagit kraftigt avstånd från Bydén och hans beteende.

I Sverige finns en praxis att man kan även bedömas på andra grunder som social kompetens. Ibland kan den grunden vara avgörande och exkludera formell kompetens. Jag antar att inom polishuset och särskilt högst upp är tilliten väldigt låg och man söker gärna efter personal som man lita på. Att Linda särat på benet kan vara ett utslag för att hon vill att cheferna ska lita på henne. En sorts uppoffring på begäran.
Senast redigerad av Hytrate 2022-12-13 kl. 10:00.
Citera
2022-12-13, 09:57
Medlem
Farliga-Farans avatar
En klockren narcissist. Missar man detta är man direkt korkad.

En home wrecker av rang. Och de familjer vi känner till är inte "Sven Svenssons" direkt heller.

Totalt nekande till något som skulle kunna ses som illa. Trots lögn efter lögn, andra personer har, tydligt, setts som helt onödiga att bry sig om. Sen offerkoftan i TV kombinerat med "den stackars kvinnan" TOTALT oavsett vad hon faktiskt gjort.

Klockren Narcissist.

Att hon plötsligt också började tala i gåtor om vad en relation är eller inte och avslutar det med "punkt!" är också helt galet talande för samma "sjukdom".

Du ska inte ifrågasätta en narcissist. Det går emot hela deras galna hjärna.

Finns där någon som helst vettig journalist kvar i detta land så ska hon, och kommer, sänkas.
Citera
2022-12-13, 09:59
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hytrate
Ok. Ingångsvärden från respektive sakkunnig vore bäst att försöka få tag i. Allt annat vad gäller bedömningar är redan känt givet utgången.

Om de ens finns. Sådana här kommittemedlemmar väljs ju ofta därför att de redan vet mycket och representerar sin organisation. Det behöver inte finnas några detaljerade underlag från någon av de sakkunniga, kanske inte ens minnesanteckningar.
Citera
2022-12-13, 10:02
Medlem
Citat:
Om de ens finns. Sådana här kommittemedlemmar väljs ju ofta därför att de redan vet mycket och representerar sin organisation. Det behöver inte finnas några detaljerade underlag från någon av de sakkunniga, kanske inte ens minnesanteckningar.

Kan man tro att den här professorn har fastnat just här?

Det bör finnas en anställningsordning. Själva anställningsbeslutet måste fattas på Formel grund och formella handlingar det vill säga att kommitténs beslut måsta formaliserats protokollförts och skickas vidare inom organisationen för beslut.
Senast redigerad av Hytrate 2022-12-13 kl. 10:05.
Citera
2022-12-13, 10:05
Medlem
yesterdaymans avatar
Matiné idag: SVT1 kl 15.55

LINDA KOMMENDERAR

Svensk långfilm från 2022.
Huskorset Linda kommer till en ung, trångbodd polisfamilj med tre barn.
Med sitt goda hjärta, riviga sätt och mycket skinn på näsan löser hon
de flesta av familjens små vardagsproblem.
Regi: Micael Bygdén
I rollerna: Linda Staaf, Mats Löfving mfl.
HD. Textat sidan 199
Citera
2022-12-13, 10:05
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Har Linda inte gemensamma barn med Jan Staaf? Men de gifte sig ...? Har hon egna barn?
Jan Staaf som även han är polischef var gift med en annan kvinna när Linda förstörde det äktenskapet.

Ja de har barn ihop.
Citera
2022-12-13, 10:06
Medlem
Citat:
Det borde inte vara problematiskt att ÖB har ihop det med en hög polischef, snarare tvärtom. Skall någon vara genomkollad är det ju chefen för NOAs underrättelseverksamhet. Poliser (detta VET jag, hehe) är mycket nyfikna på sina kollegor, särskilt om "kollegan" kommer utifrån.

Man kan också misstänka att om Byden har (eller har haft) någon som helst relation med LS, så har han verifierat att det går an att ha det så.

Hur menar du? Han har haft en relation med LS en längre tid bakom sin frus rygg. Och de två turturduvorna är nu även officiellt ihop.

Konstigt nog ville ÖB ha 6månaders betänketid när det gällde skilsmässan från sin fru - trots att även yngsta barnet är 24år gammalt. Han ville alltså äta kakan och ha den kvar..

Den tidigare ÖB:n Sverker Göranson menar att Bydén har visat ett ovärdigt beteende med sitt nedriga svek gentemot sina närmaste. För det var inte Bydén själv som berättade för sin kära hustru utan vänner till henne som avslöjade att hennes man hade träffat en annan.. hennes undrande fick plötsligt en förklaring..

Sverker Göransson är äcklad av sin forne väns beteende som drar vanära över ämbetet som ÖB.
Citera
2022-12-13, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Du verkar sitta inne med kunskiaper
inom detta något avvikande område.
Vad vet du mer som vi bör veta..?
Gärna. Jag gissar att du blev gramse för att jag vägrar acceptera det politiskt korrekta påbudet att alla ta mig fan skall acceptera att varje sexuellt avvikande, ofta psykiskt instabil, skitminoritet har rätt att förtrycka de 90 procent av oss människor som vill fortsätta låta naturen bestämma vad som är normalt och vad som leder till degeneration av samhällen.
Citera
2022-12-13, 10:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hur menar du? Han har haft en relation med LS en längre tid bakom sin frus rygg. Och de två turturduvorna är nu även officiellt ihop.

Konstigt nog ville ÖB ha 6månaders betänketid när det gällde skilsmässan från sin fru - trots att även yngsta barnet är 24år gammalt. Han ville alltså äta kakan och ha den kvar..

Den tidigare ÖB:n Sverker Göranson menar att Bydén har visat ett ovärdigt beteende med sitt nedriga svek gentemot sina närmaste. För det var inte Bydén själv som berättade för sin kära hustru utan vänner till henne som avslöjade att hennes man hade träffat en annan.. hennes undrande fick plötsligt en förklaring..

Sverker Göransson är äcklad av sin forne väns beteende som drar vanära över ämbetet som ÖB.

Det var nog inte Bidén (nu kommer inte jag heller att kunna läsa namnet annorlunda, någonsin! ) som ville ha betänketid. Frun skrev inte på skilsmässoansökan. Och då blir det sex månaders betänketid - när inte båda vill.
Citera
2022-12-13, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chingale
Gärna. Jag gissar att du blev gramse för att jag vägrar acceptera det politiskt korrekta påbudet att alla ta mig fan skall acceptera att varje sexuellt avvikande, ofta psykiskt instabil, skitminoritet har rätt att förtrycka de 90 procent av oss människor som vill fortsätta låta naturen bestämma vad som är normalt och vad som leder till degeneration av samhällen.

Du låter ju som en gammal frikyrkopastor i din argumentation eller är de Jehovas vittnen som är aktuellt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in