2022-12-13, 02:02
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ponera att det var så; men nu då? Vad är Rysslands plan? 10 månader senare och förlorar allt mer av vad de tagit. Armen i spillror, flygvapen allvarligt skadat, medeldistansrobotarna snart slut. Isolerade i världen ekonomiskt, kulturellt, idrottsligt, teknologiskt. Vad är er plan? Hota med kärnvapen har ni gjort i 10 månader, skall ni använda dem nu? Eller vad skall ni göra? Fortsätta att kriga om en liten ruinstad, Bakhmut, i hela det stora Ukraina medans Ukrainas armé växer och får modernare vapen för varje månad? Skall ni vänta på att Ukraina får Tomahawk kryssningsrobotar, långdistans-Himars, F-16 flygplan och Leopardstridsvagnar? Vad är er plan?

"Vad är er plan?" Jag är svensk och fortfarande neutral. Nato är inget för mig. Blir man skjuten då kanske? Eller får man skallen inslagen?
Citera
2022-12-13, 04:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
Din lögnaktiga bluffmakare. Ljug du vidare, men dina lögner biter inte på mig
Vad har jag ljugit om? Det är du som med en dåres envishet påstod att Turkiet inte har några Leopard 2A4 och jag motbevisade dig lätt som en plätt. Skriv inte mer i den här tråden om du har noll koll. Eller förresten, skriv på bara och gör bort dig ännu mer.
Citera
2022-12-13, 04:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
Jo men problemet är att han postade en artikel med missvisande information. Hur du använder pansarvagnen beror på din nivå och utbildning.

Men att Turkiet har en uppgraderad A4? glöm det
Har aldrig påstått att det är uppgraderad A4 din dårfink.
Citera
2022-12-13, 07:15
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Jovisst, så länge som Ryssland anser man sköter de "inre angelägenheterna" på ett sätt som inte hotar Rysslands existens så är allt frid och fröjd.
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Så när var Rysslands ”existens” hotad av Ukraina? Har du belägg för att Ukraina skulle inta Kreml? Ren smörja.
Citat:
Det är ryssarna som gjort den bedömningen. Inte jag.

Nej. Ryssarna har inte alls gjort den bedömningen. De säger så visserligen, men pratet om ett "existentiellt hot från NATO" är ett påhittat argument från rysk sida. Lika påhittat som att "Ukraina är nazister", Ukraina är satanister", "Det pågår ett folkmord i Ukraina", "Det var Ukraina som anföll först" osv.

Det är bara ett påhittat argument bland andra påhittade argument; från en stat där mytomani blivit norm.
Senast redigerad av -Info- 2022-12-13 kl. 07:26.
Citera
2022-12-13, 07:25
Moderator
-Info-s avatar
De här återkommande ryktena om att Belarus kanske anfaller Ukraina är ryska informationsoperationer i syfte att binda ukrainsk trupp till norra Ukraina och förhindra att dessa ukrainska soldater sätts in mot ryska soldater längs Ukraina/Ryssland-fronten. Denna enligt ISW:

Citat:
I en färsk analys skriver den amerikanska försvarstankesmedjan Institute for the Study of War (ISW) att ryska tjänstemän konsekvent genomför informationsoperationer som antyder att belarusiska markstyrkor kan komma att ansluta sig till Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina.

”Belarusiska ledare, däribland Belarus president Alexander Lukasjenko, spelar ibland med i dessa informationsoperationer. Syftet med de här ansträngningarna är att placera ukrainska styrkor vid den belarusiska gränsen för att hindra dem från att förstärka ukrainska operationer någon annanstans”, skriver ISW.

https://www.dn.se/varlden/sa-anvands-diktatorn-som-spelbricka-i-kriget/
Citera
2022-12-13, 07:31
Medlem
leachs avatar
Ukraina fortsätter att förstöra ryska försörjningsleder.

Bridge at M14 highway between Melitopol and Kostiantynivka village was blown up
https://liveuamap.com/en/2022/12-december-bridge-at-m14-highway-between-melitopol-and-kostiantynivka
Citera
2022-12-13, 08:01
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
De är väl dem de skickar som ersättning för de bmp 1 som Slovakien skickar till Ukraina, kan ha fel där dock

Nä då, efter att ha kolla på det lite till så stämmer nog det bättre än det jag skrev :/
Citera
2022-12-13, 08:04
Avslutad
Putin törs inte möta obehagliga frågor i sitt framträdande vid nyår som brukar pågå i 3-4 timmar. Eller så kan han inte hålla sig nykter under så många timmar utan att abstinensen ska orsaka en ny fadäs i form av påskitning i rutan. Gruvfyllo är han värre än jeltsin...
Citera
2022-12-13, 08:19
Medlem
Citat:
Krigshetsare. Du är inte nöjd förrän hela Europa står brand. Är Putin värd det?

Intressant resonemang. Anser du också att våldtäkstoffer hetsar fram själva våldtäkten?

Europa kommer inte stå i brand men Putin kommer förhoppningsvis avlivas som den hund han är och vi kan alla få pissa på hans kvarlevor.
Citera
2022-12-13, 08:21
Medlem
Tvonds avatar
Vi ser ju Pissryssarnas i tråden då och då föredömligt hyllar Ryssen återuppbyggnad av Mariupol som något fint. Det mesta verkar vara en kuliss, toma ytor och snygga fasader lite Nord Korea över det hela , men bakom fasader döljer sig sanningen.

Drama teatern i Mariupol

https://mobile.twitter.com/EuromaidanPress/status/1602544199731220481
Citera
2022-12-13, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag har inte hört talas om "Resulution es 1-11". Du menar resolution 1-11? Kan du vänligen länka så jag kan läsa den?

https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_General_Assembly_Resolution_ES-11/1

Citat:
Möjligt - vi får se.
Vad är det vi får se, något annat än det vi ser?

Citat:
Om Ryssland är så svaga som du beskriver dem. Varför skickar då inte NATO trupp till Ukraina och stoppar ryssarna? Jag har föreslagit det i tråden och i princip 100% av alla Ukraina-aktivisterna backade ur.
Det bestämmer NATO, ukraina är inte med i nato, inte heller folk i tråden.

Citat:
Ryssland har kapaciteten att förstöra Ukraina med konventionella vapen. Frågan är om de vill begå ett mindre folkmord. Jag tror inte det.
Så argumentet är "ryssland kan visst, de väljer bara...." även när ryssland får stryk och överger "moder ryssland", det är ingen stormakt, det är inte ens en suverän stat om de saknar kapacitet och förmåga (även om den enligt dig personligen är själv-vald och avsiktlig). Vad säger Neo-realisten i dig om en ett land som objektivt saknar styrka och förmåga att försvara sitt territorium?

Citat:
Ryssland är en autarki (autarkeia) - vilket innebär att Ryssland är självförsörjande när det kommer till medicin, livsmedel, energi, naturresurser osv. Detta var ett av skälen till varför Sovjetunionen kunde överleva så pass länge. Västvärlden kan inte "svälta ut" Ryssland. Om väst uppriktigt vill försvara Ukraina måste de konfrontera Ryssland med vapen.

För att du säger det eller för att i sovjet union svalt miljontals människor ihjäl?
Viste du att (beronde på gröda 40%-80%) så är det mesta av det som odlas i ryssland importerat utsäde, och då är endå (tex) sverige helt överlägsna på effektiv jordbruk i jmf med ryssland (vi får mycket mer per hektar odlad mark)?

De är även en storimportör av livsmedel. även om de i sann sovjet anda fösöker ställa om de senaste åren...

Visste du att ryssland har som ambition att tillverka 75% av sina medeciner, upp från mindre än 30%....

Du verkar oerhört fokuserad på "heja heja lag x" floskler, du vet väll att dina känslor och moral inte är relvanta ?

Sovjetunionen överlevde (om man är snäll) 1 generation, och det var inte en vacker historia....
Senast redigerad av slö 2022-12-13 kl. 08:38.
Citera
2022-12-13, 08:26
Medlem
u har EU kliat Orban klart bakom örat lovat lite av frysta bidrag och det massiva stödet till Ukraina är klart. Tänk vad pengar lätt kunde vinna över även den mest proryske ledaren inom EU.
Och att nu G7 bestående av världen ledande ekonomier nu gjort ovanligt kraftfulla kritiska uttalande om Rysslands brott i Ukraina visar på att enigheten mot det totalitära Ryssland består och även förstärkts, allt säkert till förtret för lille Putin. Och att även Ukrainas folkvalde president Zelenskyj var inbjuden till mötet via länk gjorde säkert inte lille Putins humör bättre precis.

Man kan bara beklaga ryssarnas öde som fått en ledare man inte förtjänat. Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in