2022-12-12, 22:41
  #273997
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
I den allra bästa av världar så hade Ukraina lämnat all mark som inte är deras till de länderna som har rätt till det. Dvs Polen, Rumänien, Ungern, och Ryssland. Sen kan Ukraina behålla sin gräsplätt runt Kiev. Men så kul lär vi tyvärr inte få ha det.
Skulle Ryssland då samtidigt lämna tillbaka St. Petersburg till Sverige, Viborg till Finland etc.? När du tänker att gamla gränser ska återställas – hur långt tillbaka tänker du dig då? Moskva existerade inte när Kiev grundlades – det var en skog. Vem har rätt till Moskva? Är det Kievborna, som sannolikt emellanåt besökte skogsområdet som idag är Moskva.

Du har säkert sett denna, men den är ändå värd att visa igen: https://twitter.com/USEmbassyKyiv/status/1496115593149358081/photo/1

Moskva har inte rätt till någonting, utan frågan är vilka delar av Ryssland som andra länder ska ha.
Citera
2022-12-12, 22:42
  #273998
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ett och två är inte sant. Man har förhandlat fram ett avtal 2014, som man förutsatte skulle sättas i verket. Detta har man fram till inmarschen fört fram ideligen, alltså under åtta år. Under den senaste veckan har en av centralfigurerna i denna förhandling, Angela Merkel, klivit fram och sagt att man endast förhandlade fram avtalet och drog ut på det endast för att tjäna tid.

Hur förhandlar man med en sådan motpart?

du är medveten om att rysslands "ukraina plan" sträcker sig längre bak än ockupationen av krim och donbass 2014 ?

så de är faktiskt korrekt, ryssland har inte haft något intresse av förhandling, alls faktiskt.
Citera
2022-12-12, 22:43
  #273999
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Skulle Ryssland då samtidigt lämna tillbaka St. Petersburg till Sverige, Viborg till Finland etc.? När du tänker att gamla gränser ska återställas – hur långt tillbaka tänker du dig då? Moskva existerade inte när Kiev grundlades – det var en skog. Vem har rätt till Moskva? Är det Kievborna, som sannolikt emellanåt besökte skogsområdet som idag är Moskva.

Du har säkert sett denna, men den är ändå värd att visa igen: https://twitter.com/USEmbassyKyiv/status/1496115593149358081/photo/1

Moskva har inte rätt till någonting, utan frågan är vilka delar av Ryssland som andra länder ska ha.

Möjligtvis är det en legitim diskussion att Ryssland bör återge finsk mark. Starta en tråd om det, kan bli intressant att diskutera.

Här diskuteras dock marken som Ukraina inte har rätt till.
Citera
2022-12-12, 22:46
  #274000
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Lustigkurre där

Initialt var det ett autonomt Donbas, demilitarisering, samt inget jidder med Krims vattenförsörjning som var kravet.

Tyvärr är detta generösa erbjudandet borta från bordet nu. Ryssland kommer att ta stora delar av det som idag kallas för ”Ukraina”. Dessutom kommer Ukraina vara jämnat med marken när allt detta är över.

I den allra bästa av världar så hade Ukraina lämnat all mark som inte är deras till de länderna som har rätt till det. Dvs Polen, Rumänien, Ungern, och Ryssland. Sen kan Ukraina behålla sin gräsplätt runt Kiev. Men så kul lär vi tyvärr inte få ha det.

Ukraina besitter ingen mark som inte är deras.
Citera
2022-12-12, 22:46
  #274001
Avslutad
En grupp Wagner-soldater blir sprängda av artilleri med hög precision.

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/zjv0t7/ukrainian_atgm_hit_russian_wagner_performing/

NSFW döda ryssar
Citera
2022-12-12, 22:48
  #274002
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Barnsligt. Ett land kan inte bara utropa en intressesfär och sedan invadera ett annat land som de menar ingår i deras intressesfär.

Om jag menar att grannfrun ingår i min intressesfär så kan jag inte bara välja att mörda henne och hänvisa till att jag tycker att hon ingick i min intressesfär.
Om din granne tycker att du ingår i hans intressesfär, tycker du då att det är på sin plats att han våldtar och sedan mördar dig?


Så svårt är det väl inte att applicera något slags nihilistiskt perspektiv på konflikten som utomstående betraktare, om man känner sig road av det.

Om Ryssland ser med bestörtning på utvecklingen i grannlandet Ukraina får de försöka sätta stopp för den med våld, men då måste de också lyckas med det. Annars får Ryssland stå sitt kast. Omvänt måste länderna i västvärlden ur sitt perspektiv sätta stopp för utvecklingen i Ryssland, eller åtminstone mota Olle i grind. Det senare har man försökt på olika sätt, men det har ännu inte lyckats. Olle skiter i grindar. Om det misslyckas är västvärlden svag och ska stå sitt kast.

Så rullar jordklotet vidare, varv på varv runt solen.

Härvid ska man försöka förstå Putin och försöka förstå amerikanerna. Det bjuder de flesta emot.
__________________
Senast redigerad av Blot-Sven 2022-12-12 kl. 23:14.
Citera
2022-12-12, 22:49
  #274003
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton

Jag håller inte riktigt med om din beskrivning. Jag uppfattar att Ukraina är en del av Rysslands intressesfär. Fram till 2014 har varje president varit en marionett till Moskva.

Den här tråden har tyvärr landat i ett ställningskrig om "rätt och fel". Jag hade hoppats på att tråden skulle ägna mer tid åt statsvetenskaplig, utrikespolitisk och försvarsvetenskaplig analys.

Delar din uppfattning i sista stycket till viss del men skulle föreslå att du då i just denna anda då också tar och förkovrar dig lite i de Ukrainska presidenter Ukraina haft sedan början av 90-talet.

Du kommer då se att din uppfattningen om att det ”fram till 2014 har varje president varit en marionett till Moskva” är långt ifrån sant och jag skulle snarare säga det rakt motsatta. Dom flesta har varit relativt ”västvänliga” utom Yanukovych som bevisligen var en Kreml-marionett.

I princip samtliga fall, sedan Putin kom till makten i Moskva så har dock alla de val då en mer västorienterad”, eller om du kanske vill kalla ”mindre ”Kreml-trogen” kandidat ställt upp så har det alltid varit förenat med konstigheter i allt från giftmord till bevisat valfusk m m.

Gråskalor i all ära.
Citera
2022-12-12, 22:49
  #274004
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ett och två är inte sant. Man har förhandlat fram ett avtal 2014, som man förutsatte skulle sättas i verket. Detta har man fram till inmarschen fört fram ideligen, alltså under åtta år. Under den senaste veckan har en av centralfigurerna i denna förhandling, Angela Merkel, klivit fram och sagt att man endast förhandlade fram avtalet och drog ut på det endast för att tjäna tid.

Hur förhandlar man med en sådan motpart?
Du ljuger. Ryssland har aldrig varit intresserade av några avtal. Kharkivpakten sket de helt i. De ingick ett avtal med Ukraina om att hyra en militärbas på Krim för sin svartahavsflotta. Några år senare invaderade de hela Krim och upplöste avtalet. De tog helt enkelt både flottbasen och hela Krim-halvön. Opålitligt pack. Ingen litar på Ryssland och alla avtal de påstår att de vill ingå är spel för galleriet.
Citera
2022-12-12, 22:50
  #274005
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Ukraina besitter ingen mark som inte är deras.

Lwow/Lemberg är en polsk stad, byggd av polacker, österrikare och tjecker. Jag har faktiskt varit i Lwow, och man märker direkt på den smakfulla arkitekturen att det inte är en ukrainsk stad.

Lwow är ett exempel på mark som idag är ”Ukraina”, men som inte tillhör Ukraina.
__________________
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2022-12-12 kl. 22:52.
Citera
2022-12-12, 22:50
  #274006
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Möjligtvis är det en legitim diskussion att Ryssland bör återge finsk mark. Starta en tråd om det, kan bli intressant att diskutera.

Här diskuteras dock marken som Ukraina inte har rätt till.
Ukraina har rätt till sina nationsgränser som erkänts av världens länder, inklusive Ryssland. Om du personligen tycker att Ukraina inte har rätt till sina internationellt erkända nationsgränser så kan du väl starta en tråd om det, det finns säkert andra ryssar som tycker att det är spännande att diskutera det.
Citera
2022-12-12, 22:53
  #274007
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Barnsligt. Ett land kan inte bara utropa en intressesfär och sedan invadera ett annat land som de menar ingår i deras intressesfär. Om jag menar att grannfrun ingår i min intressesfär så kan jag inte bara välja att mörda henne och hänvisa till att jag tycker att hon ingick i min intressesfär. Om din granne tycker att du ingår i hans intressesfär, tycker du då att det är på sin plats att han våldtar och sedan mördar dig?
Internationella relationer och dess mekanismer bör inte analyseras genom moraliska glasögon. Skälet till varför Sverige håller samman beror på att tillräckligt många är överens om att vårt samhälle skall styras med lag och att lagen skall upprätthållas av polisen och militären. Vi har heller inga icke-statliga grupper i Sverige som skulle kunna störta den svenska staten. Afrika har det. Det är därför afrikanska stater präglas av ständiga statskupper.

Relationer mellan stater fungerar på samma sätt. Ett starkt land kan göra vad de vill så länge de kan backa upp det med fysiskt och/eller ekonomiskt våld. Detta förutsätter naturligtvis maktresurser i form av militär, ekonomi, naturresurser, diplomati osv. Det är också därför i princip alla länder har ett försvar - för att kunna freda sig från fientliga staters aggression. Ryssland anser att Ukraina skall stanna kvar i deras intressesfär. Ukraina vägrade. Ryssland svarade genom att skicka trupp till Ukraina.

Jag antar att du känner till "Banana Wars" (1898-1934). USA krigade mot Kuba, Puerto Rico, Guam, Filippinerna, Panama, Honduras, Nicaragua, Mexiko, Haiti och Dominikanska Republiken. Detta gjordes inte för att sprida "demokrati" utan för att expandera det amerikanska imperiet i Latinamerika. Den hyllande generalen och "Medal of honor" vinnaren Smedley Butler skrev till och med en bok om "Banana Wars" vid namn War Is a Racket (1933). Hela mänsklighetens historia präglas av krig. Ett större land anser sig ha rätt att kontrollera ett mindre land. Ibland för pengar och ibland för andra intressen. Det är inte så att det Ryssland gjort skiljer markant från vad så många andra länder - inte minst USA, Storbritannien och Frankrike har gjort under hundratals år.

Vad som är intressant är inte att diskutera det moraliska men varför Ryssland har agerat som de gjort.
Citera
2022-12-12, 22:54
  #274008
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Om Ryssland ser med bestörtning på utvecklingen i grannlandet Ukraina får de försöka sätta stopp för den med våld
Nej det får de inte. Ukraina var/är på väg att utvecklas till en välfungerande demokrati i rekordfart – samma resa som Polen, Estland och flera andra östeuropeiska länder gjort. Ryssland har ingen som helst rätt att mörda folk i sina grannländer, hur bestörta de än är över att grannländerna håller på att demokratiseras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in