2022-12-12, 21:13
Medlem
[quote=RFT|82735040]
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Personer som tar sig till så höga positioner tendera ofta att ha psykopatiska drag. QUOTE]

Oj, då vet du mer än jag; och jag ändå utbildad inom psykiatri. Detta är helt nytt för mig. Länka gärna till den forskning som du menar har stöd för ditt uttalande.

Du verkar förvånad? Har inte tid att googla på forskningsstudier just nu, men visst finns det massor av stöd för det första uttalandet. Ett litet axplock efter några minuters letande:

https://www.sandahls.se/2019/02/20/ar-psykopater-overrepresenterade-bland-chefer/

Citat:
För att försöka ta reda på hur det ligger till med psykopatiska drag hos våra chefer, har man i en nyligen publicerad studie sammanställt den forskning som finns på området. Det man kom fram till var att ett visst mått av psykopatiska drag faktiskt tycks hjälpa dig att nå en ledarposition. Men detta gäller bara om du är man. För kvinnliga ledare tycks psykopatiska drag snarare vara en nackdel.

Citat:
En svensk dokumentär om psykopater i arbetslivet kom fram till "En del psykopater blir extremt framgångsrika chefer eller företagsledare. Med charm, karisma, kyla och en manipulativ förmåga tar de sig fram i de flesta situationer."[5]
^ TV4: Ondskans ansikten - om psykopater Arkiverad 16 januari 2011 hämtat från the Wayback Machine.

https://shortcut.se/sa-vet-du-om-din-chef-ar-en-psykopat/

Citat:
Många av dessa egenskaper är en fördel i en ledares yrkesroll, men vissa hävdar även att chefer har större sannolikhet att vara psykopater än andra.

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1146393/FULLTEXT01.pdf

Citat:
Edman och Skarbrandt (2010) diskuterar i sin studie psykopati i samband med ledarskap i näringslivet. Författarna menar att “duktiga chefer” ofta har vissa psykopatiska egenskaper och personlighetsdrag som ofta efterfrågas i näringslivet.

https://www.aktuellhallbarhet.se/miljo/klimat/sa-ser-du-om-din-chef-ar-psykopat/

Citat:
Mellan 100 000 och 300 000 svenskar lider av psykopati, men endast ett tiotusental har fått diagnosen ställd, säger Lars-Olof Tunbrå, chefsrekryterare och författare till boken ”Psykopatiska chefer – lika farliga som charmiga”.

Förr eller senare blir psykopaten synad, men hur lång tid det tar beror på jobbets karaktär.
(Om det finns psykopater i den här soppan får vi hoppas att de blir "synade".)
Citera
2022-12-12, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kombidetektiv
Den stora gemensamma nämnaren är att samtliga av de högsta cheferna är tillsatta av sossar. Det finns ingenting gott som kommer från det Socialdemokratiska partiet. Det bästa som skulle kunna hända Sverige är om det upplöstes helt och hållet.

Bimbo Linda och hennes sossar goes hardcore.

Linda har läst noll högskolepoäng.
Citera
2022-12-12, 21:17
Medlem
Insyn5s avatar
[quote=MidlifeMommy|82735477]
Citat:
Ursprungligen postat av RFT

Du verkar förvånad? Har inte tid att googla på forskningsstudier just nu, men visst finns det massor av stöd för det första uttalandet. Ett litet axplock efter några minuters letande:

https://www.sandahls.se/2019/02/20/ar-psykopater-overrepresenterade-bland-chefer/

https://shortcut.se/sa-vet-du-om-din-chef-ar-en-psykopat/

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1146393/FULLTEXT01.pdf

https://www.aktuellhallbarhet.se/miljo/klimat/sa-ser-du-om-din-chef-ar-psykopat/

(Om det finns psykopater i den här soppan får vi hoppas att de blir "synade".)

Som sagt ta dig tid och läs innan du svarar.
Citera
2022-12-12, 21:23
Medlem
Är det fler än mig som tror att det här är en rysk påverkansoperation?
Citera
2022-12-12, 21:30
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Hoppas inte på för mycket, Viksten friade Säpo för att ha missat Akilov när de tog bort spaningen de haft på honom en tid innan dådet. Viksten verkar vara typen man kallar in för att städa upp, och då menar jag städa upp alla spår av misstag och missförhållanden så att det ska se rent och fint ut i slutrapporten.

Håller med. Som tidigare anställd i en statlig organisation har jag sett liknande utredningar. Det är som många misstänker ett raffinerat sätt att tysta opposition genom att de får "prata av sig" med utredaren och i slutändan sopas allt under mattan.

I det här fallet är allt klart tycker jag. Det behövs inga mer utredningar. Åtala Löfving för jäv och tjänstefel. Ge honom sparken innan dom.

Eftersom rikspolischefen kände till hela affären utan att agera tycker jag att han skall omplaceras eller pensioneras.

OB tycker jag visar på oerhört dåligt omdöme och agerar som en säkerhetsrisk. Pensionera honom.

Trådens huvudperson LS skall inte få arbeta mer som "polis". Avskeda henne. Hon kan säkert försörja sig framöver med mer porriga romaner eller kontakter med äldre generösa män. Men hennes moral passar inte en anställd i polisorgansiation.
.
Citera
2022-12-12, 21:31
Medlem
DayNites avatar
så "Linda H Staaf" har sugit en massa gubbkuk för att komma där hon är idag och nu vågar ingen göra det som är självklart, att granska och permittera om denna statstjänstekvinna ljuger om sina meriter

polisen är ett stort skämt
Citera
2022-12-12, 21:32
Medlem
BalderNords avatar
Det här är någonting M har läkt för att ha nått att skylla på sen när de inte gjort några framsteg i brottsligheten.
Citera
2022-12-12, 21:35
Medlem
disquss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negermand
Hur fan skulle det ens gå till? Tänk efter svensson...
Hur läckte informationen ut?
Citera
2022-12-12, 21:36
Medlem
BalderNords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negermand
Snarare ett sätt att få bort korrupta poliser och annat drägg som sossarna tillsatt då de är lojala mot partiboken.
Det här är bara en distraktion från andra saker. Sånt här "svåger politik" skit pågår överallt hela tiden och det tillåts, det är bara när man behöver en vilse manöver eller en syndabock som man avslöjar sånt. Tänk er alla andra myndigheter och hur de har kommit till sina positioner, Det är INGEN som har gjort det med "hårt arbete"
Citera
2022-12-12, 21:45
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Håller med. Som tidigare anställd i en statlig organisation har jag sett liknande utredningar. Det är som många misstänker ett raffinerat sätt att tysta opposition genom att de får "prata av sig" med utredaren och i slutändan sopas allt under mattan.

I det här fallet är allt klart tycker jag. Det behövs inga mer utredningar. Åtala Löfving för jäv och tjänstefel. Ge honom sparken innan dom.

Eftersom rikspolischefen kände till hela affären utan att agera tycker jag att han skall omplaceras eller pensioneras.

OB tycker jag visar på oerhört dåligt omdöme och agerar som en säkerhetsrisk. Pensionera honom.

Trådens huvudperson LS skall inte få arbeta mer som "polis". Avskeda henne. Hon kan säkert försörja sig framöver med mer porriga romaner eller kontakter med äldre generösa män. Men hennes moral passar inte en anställd i polisorgansiation.
.
Tror att det blir silkesvantar för Staaf, man vill nog inte göra Bydén ledsen genom att kicka hans nya söta flickvän ner under bussen. Löfving är nog körd och Thornberg hoppas på att allt ska gå över.
Citera
2022-12-12, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av disqus
Hur läckte informationen ut?

Ebba med hjälp av Carin. Bara Ebba har anmälningarna för Anders och åklagaren lär inte ha läckt till media. De är åtkomstskydade och alla slagningar registreras. Ebba har en papperskopia som hon sparat och hållit på och som hämnd mot Anders anmälan mot henne så läckte hon med hjälp av Carin. Carin bor ofta i Norrköping med sin man eftersom hennes man är professor i Linköping och har en lya i Norrköping. Ebba och Björn bor i Norrköping.
Citera
2022-12-12, 21:48
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antoinette
Men har hon verkligen skarvat om sina meriter? Jag uppfattade bara att hon eventuellt inte hade de starkaste meriterna av dem som sökte. Och om hon blev anställd trots detta, så är det ju knappast hennes fel.

Man kan hantera sitt CV litet olika, det gör många. Det är inte ovanligt att meritförteckningen och framförallt beskrivningarna av uppdragen kryddas, ibland avsevärt. Det här brukar de flesta arbetsgivare se igenom ganska enkelt.

Givetvis är det inte Linda Staafs "fel" om hon anställts på tveksamma meriter, och en del av det vi har hört antyder ju att rekryteringen var riggad i rätt hög grad. Det här händer på många ställen, när man i en ledningsgrupp eller på en avdelning vet vem man helst av allt skall söka (och få) jobbet. Så kan det ha gått till här också. (I näringslivet brukar man fråga den man vill ha, och sedan anpassar man ansökningen efter denna persons faktiska meriter).

Man kan utan vidare dock framhålla att i just polisyrket ställs det höga krav på god vandel (man ligger INTE med chefen, aldrig någonsin) och "rent spel" är en viktig långsiktig framgångsfaktor för all rättsvård (hur skall man kunna lagföra fifflare om man fifflar själv?).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in