2022-12-12, 13:21
Medlem
MeggieClearys avatar
Kan barnet ha drunknat?
Då blir det nog svårt att bevisa om det var olycka eller inte.
Citera
2022-12-12, 13:22
Medlem
Orgelnistens avatar
Citat:
”Änglabarnets” misstänkte mördare har tvångsvårdats inom psykiatrin
12 december 2022 11:30

Den Eslövsman som misstänks ha mördat sitt barn har tidigare i år fått sluten psykiatrisk tvångsvård. Han motsatte sig detta och tog strid för att slippa tvångsvården.

Efter det misstänkta mordet som skakar Eslöv har polisen gått ut med att det rör sig om ett litet barn, som mannen haft en relation till. Skånskan kan nu gå ut med att det rör sig om mannens 19 månader gamla barn.

När mannen under söndagen häktades som misstänkt för mord så beslutade tingsrätten att mannen ska genomgå en så kallad paragraf 7-undersökning. Det innebär att domstolen anser att hans psykiska tillstånd bör undersökas.

https://www.skd.se/2022-12-12/anglabarnets-misstankte-mordare-har-tvangsvardats-inom-psykiatrin
Citera
2022-12-12, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/misstankt-for-mord-pa--barn-tidigare-tvangsvardad/

Men käre värld. Mannen har tvångsvårdats för psykiska problem under det senaste året. Och ändå fick han ha hand om ett litet, hjälplöst barn ensam..? Borde inte den ansvariga läkaren anmäla till soc, när en vårdnadshavare är svårt psykiskt sjuk?

Ja. Detta har vi nämnt några gånger innan. Han hade LPT, senast i April. Och blev där några veckor - månader .
Citera
2022-12-12, 13:23
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/misstankt-for-mord-pa--barn-tidigare-tvangsvardad/

Men käre värld. Mannen har tvångsvårdats för psykiska problem under det senaste året. Och ändå fick han ha hand om ett litet, hjälplöst barn ensam..? Borde inte den ansvariga läkaren anmäla till soc, när en vårdnadshavare är svårt psykiskt sjuk?
Hur fick du det till svårt psykiskt sjuk?
Citera
2022-12-12, 13:24
Medlem
Citat:

Oh my days. Men det förvånar mig inte om SOC ignorerat det helt. Litar noll och inget på SOC.
Citera
2022-12-12, 13:28
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castrofidel
Om en orosanmälan görs eller inte kan påverkas av flera faktorer. Exempelvis om personen besöms utgöra en fara för andra personer, om personen är vårdnadshavare för barnen, om barnen bor tillsammans med barnen osv.

Socialtjänsten gör sedan individuella bedömnngar efter varje orosanmälan. Om det exempelvis kommer in en anmälan att en förälder är allvarligt psykiskt sjuk men barnet bor hos/tas omhand av den andra föräldern inleder de troligtvis inte ens någon utredning.

Det är lätt att skylla på att samhället/soc/vården brister men jag tycker den stora frågan är varför mamman lämnat det lilla barnet med denna uppenbart psykiskt instabile pappan. DET borde socialtjänsten kolla närmre på. Om hon har fler barn som är kvar i livet vill säga...

Tack! Har också undrat hur man som andra föräldern tänkte där..
Citera
2022-12-12, 13:32
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Hur fick du det till svårt psykiskt sjuk?

Kan man bli TVÅNGSVÅRDAD om man bara är LITE psykiskt sjuk? Då borde de slutna avdelningarna vara fullbelagda...
Citera
2022-12-12, 13:34
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castrofidel
Om en orosanmälan görs eller inte kan påverkas av flera faktorer. Exempelvis om personen besöms utgöra en fara för andra personer, om personen är vårdnadshavare för barnen, om barnen bor tillsammans med barnen osv.

Socialtjänsten gör sedan individuella bedömnngar efter varje orosanmälan. Om det exempelvis kommer in en anmälan att en förälder är allvarligt psykiskt sjuk men barnet bor hos/tas omhand av den andra föräldern inleder de troligtvis inte ens någon utredning.

Det är lätt att skylla på att samhället/soc/vården brister men jag tycker den stora frågan är varför mamman lämnat det lilla barnet med denna uppenbart psykiskt instabile pappan. DET borde socialtjänsten kolla närmre på. Om hon har fler barn som är kvar i livet vill säga...

Man tycker att socialen även borde kolla upp, om personen har umgänge med sina barn (utan kontaktperson). I så fall har han ju samma möjlighet att döda barnen, som om han skulle vara boendeförälder. Om han är juridisk vårdnadshavare eller ej, har inte heller betydelse för det. Soc måste bli bättre på att förebygga! Och vården måste bli bättre på att anmäla till soc!
Citera
2022-12-12, 13:35
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Kan man bli TVÅNGSVÅRDAD om man bara är LITE psykiskt sjuk? Då borde de slutna avdelningarna vara fullbelagda...
JAG har varit tvångsinlagd och är fan inte SVÅRT psykiskt sjuk. Det finns grader i helvetet
Citera
2022-12-12, 13:36
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
JAG har varit tvångsinlagd och är fan inte SVÅRT psykiskt sjuk. Det finns grader i helvetet

OK. Men den här mannen vi diskuterar måste i alla fall ha varit sjuk på riktigt, för annars dödar man ju inte sitt eget barn.
Citera
2022-12-12, 13:42
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
OK. Men den här mannen vi diskuterar måste i alla fall ha varit sjuk på riktigt, för annars dödar man ju inte sitt eget barn.
Klart att han inte är frisk om han har dödat barnet, men att påstå att man är svårt psykiskt sjuk för att ha vårdats med hjälp att LPT är fel. Det var det jag vände mig emot.

Vi vet ju inte så mycket om detta egentligen. Det vi vet är att A.A erkänt att han oavsiktligt orsakat barnets död. Han har varit tvångsinlagd och har en historik inom psykiatrin. Han ringde själv 112 och är inte dömd för brott tidigare.

Så mycket mer fakta har vi inte

Edit:
Lär ju bli en liten sinnesundersökning väldigt snart i detta fallet
Senast redigerad av BoISaren 2022-12-12 kl. 14:05.
Citera
2022-12-12, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Alltså är du på riktigt?
Jag har endast gått på vad som framkommit i media!
Vet du mer så skriv då vad som stämmer!

Ja just spekulerar är det vad som görs i detta forum om du nu missat det!
Pust!

Ja jag vet mer. Och det du säger stämmer inte alls överens med vad som har hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in