2022-12-11, 23:14
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Intressant. Jag hade hört talas om det men inte sett på videoinslag.

Här är ett bitcoinbrytande värmeelement som man kan ha i huset. (Jag har inte testat själv men är sugen.)

https://www.heatbit.com/

Vore det tekniskt möjligt att få en luftvärmepump att bryta bitcoin? Spontant skulle jag säga att det inte går, men jag är inte helt säker.

Du kan väl få en miniräknare att bryta bitcoin men det kommer inte gå fort.
2022-12-11, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du kan väl få en miniräknare att bryta bitcoin men det kommer inte gå fort.

Man skulle behöva få en maskin att kompressa luft genom att bryta bitcoin. Det låter svårt, minst sagt.
2022-12-12, 00:29
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Jag tror inte en dator alstrar 100% värme av all effekt du stoppar in. Jag kan inte säga hur mycket av effekten som ges tillbaka som värme men det är INTE 100%.
En luft/luft värmepump kan ge upp till gem gånger så mycket som du skickar in och du kommer aldrig i närheten av den vinsten med en miningdator även om du räknar in vinsten från bitcoinförsäljningen. I dagsläget är bitcoin en förlustaffär om man räknar in inköp av maskiner och drar bort för effektförbrukningen.
Jo. 100%. Vart skulle annars energin ta vägen?

Hurvida kalkylen går ihop eller ej beror på elpriset. Dock har jag svårt att se att miningriggar ska slå en värmepump på sikt.
2022-12-12, 06:19
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Tror du behöver lite grundläggande kunskaper om naturlagar innan du uttalar dig. Den energin du stoppar in i en dator får du ut till 100% som värme. Samtidigt tjänar du på miningen.

En värmepump sköter uppvärmningen mer effektivt men du kan inte tjäna bitcoin samtidigt.
Så direktverkande el med kombinerad mining är alltså det mest ekonomiska sätt att värma upp ett hus på?
2022-12-12, 06:53
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Kan du lägga fram data som stödjer tesen att det inte finns någon libanesisk eller nigeriansk Bitcoin evangelist?
Ja, jag gjorde en lång googling men fann inget.

Din fråga är på samma nivå som ”kan du bevisa att utomjordingar inte bor på månen?”.
2022-12-12, 08:06
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Vill du att det är så lr önskar du bara? Svårt att få tag i dollar? Jag menade kontanter nu och det har mig veterligen aldrig varit svårt att få tag i.
Beror ju på vad du lägger i ”svårt”, men om jag frågar dig om du tror det är lättare att hantera pappers dollar än Bitcoin då?

OTC marknaderna för BTC i Libanon har iaf exploderat vilket tyder på Bitcoin är väldigt eftertraktad.
2022-12-12, 08:07
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Borde vara det. Visst att man alstrar värme och samtidigt får ut någon bitcoinpromille men måste finnas effektivare sätt att värma ett växthus.
Uppenbarligen har du nog inte räknat på det med tanke på att det är något dom kör? Odlar du tulpaner eller har erfarenhet av det?
2022-12-12, 08:14
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Så direktverkande el med kombinerad mining är alltså det mest ekonomiska sätt att värma upp ett hus på?
Beror på elpriset men i de flesta fall är det inte det mest ekonomiska sättet.
2022-12-12, 08:17
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Ja, jag gjorde en lång googling men fann inget.

Din fråga är på samma nivå som ”kan du bevisa att utomjordingar inte bor på månen?”.
Haha kul att du tycker det för min fråga var mest en peak till ditt sätt att argumentera 😀
2022-12-12, 09:28
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Uppenbarligen har du nog inte räknat på det med tanke på att det är något dom kör? Odlar du tulpaner eller har erfarenhet av det?

Odlar inte tulpaner men har jobbat i växthus och jag har svårt att tänka mig att bitcoinmining är det effektivaste sättet att få fram värme.
2022-12-12, 09:49
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Haha kul att du tycker det för min fråga var mest en peak till ditt sätt att argumentera 😀
Du kanske menade tvärtom? Det är ju du som alltid vill vända på logiken och bevisbördan. Helt ofattbart låg nivå.
2022-12-12, 10:34
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Odlar inte tulpaner men har jobbat i växthus och jag har svårt att tänka mig att bitcoinmining är det effektivaste sättet att få fram värme.
Ok, men vad är det du försöker säga?

Vänd på resonemanget då, någon mine:ar Bitcoin och säljer överskottsvärmen till Tulpan odlare? Blir det lättare att se poängen då?
Det finns massor av branscher som är intresserade av att köpa överskottsvärme.

Det optimala är således att driva Bitcoin "gratis" på överskottsenergi (tex flare gas), och sedan sälja överskottsvärmen som genereras. Då går man runt i driften innan man ens sålt en enda mine:ad Bitcoin.
Senast redigerad av Leaston 2022-12-12 kl. 10:39.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in