2022-12-11, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det finns inte statistik om allting. Jag har inte heller hittat statistik från Libanon. Med tanke på hur deras banksystem fungerar, är det dock rimligt att utgå från ett relativt stort intresse för bitcoin. Anekdotiska mediareportage tyder också på att så är fallet. I väntan på tillförlitlig statistik, får vi anta att det är ett ganska stort intresse för bitcoin i Libanon.

Varför vill dom inte ha dollar menar du? Det är den valuta som gällt när jag varit utomlands i länder med svagare demokrati-index om vi säger så. Har pendeln svängt?
2022-12-11, 22:38
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes

Varför finns ingen libanesisk eller nigeriansk Micahel Saylor t ex?
Kan du lägga fram data som stödjer tesen att det inte finns någon libanesisk eller nigeriansk Bitcoin evangelist?
2022-12-11, 22:42
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Varför vill dom inte ha dollar menar du? Det är den valuta som gällt när jag varit utomlands i länder med svagare demokrati-index om vi säger så. Har pendeln svängt?
Dom vill fortfarande ha dollar, men det är svårt att få tag på. Bitcoin är betydligt enklare att hantera tack vare sin digitala form. Även USDT och andra stablecoins är förstås eftertraktade i ett land som Libanon.
2022-12-11, 22:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Man har tidigare pratat om att bitcoin skulle vara nutidens tulpanlökar och nu använder sig tydligen de holländska tulpanodlarna av miningburkar för att alstra värme i växthusen. De spar på gasen men frågan är hur energieffektiva detta system är. Hur mycket värme alstras mot hur mycket de matar in?
En luft/luft värmepump borde göra det effektivare.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/h%C3%A4r-v%C3%A4rmer-de-upp-v%C3%A4xthus-med-bitcoin-i-sp%C3%A5ren-av-elkrisen/13807536
2022-12-11, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Dom vill fortfarande ha dollar, men det är svårt att få tag på. Bitcoin är betydligt enklare att hantera tack vare sin digitala form. Även USDT och andra stablecoins är förstås eftertraktade i ett land som Libanon.

Vill du att det är så lr önskar du bara? Svårt att få tag i dollar? Jag menade kontanter nu och det har mig veterligen aldrig varit svårt att få tag i.
2022-12-11, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Man har tidigare pratat om att bitcoin skulle vara nutidens tulpanlökar och nu använder sig tydligen de holländska tulpanodlarna av miningburkar för att alstra värme i växthusen. De spar på gasen men frågan är hur energieffektiva detta system är. Hur mycket värme alstras mot hur mycket de matar in?

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/h%C3%A4r-v%C3%A4rmer-de-upp-v%C3%A4xthus-med-bitcoin-i-sp%C3%A5ren-av-elkrisen/13807536

Sjukt energi-ineffektivt.
2022-12-11, 22:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Sjukt energi-ineffektivt.

Borde vara det. Visst att man alstrar värme och samtidigt får ut någon bitcoinpromille men måste finnas effektivare sätt att värma ett växthus.
2022-12-11, 22:58
Medlem
Citat:

Det vill de. Men det är inte så lätt att få tag på alltid. Och det blev väl inte bättre av att bankerna med dollarkonton stal/frös dollarinsättningarna och numera är stängda.
2022-12-11, 23:01
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:

Tror du behöver lite grundläggande kunskaper om naturlagar innan du uttalar dig. Den energin du stoppar in i en dator får du ut till 100% som värme. Samtidigt tjänar du på miningen.

En värmepump sköter uppvärmningen mer effektivt men du kan inte tjäna bitcoin samtidigt.
2022-12-11, 23:06
Medlem
Citat:

Intressant. Jag hade hört talas om det men inte sett på videoinslag.

Här är ett bitcoinbrytande värmeelement som man kan ha i huset. (Jag har inte testat själv men är sugen.)

https://www.heatbit.com/

Vore det tekniskt möjligt att få en luftvärmepump att bryta bitcoin? Spontant skulle jag säga att det inte går, men jag är inte helt säker.
2022-12-11, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Tror du behöver lite grundläggande kunskaper om naturlagar innan du uttalar dig. Den energin du stoppar in i en dator får du ut till 100% som värme. Samtidigt tjänar du på miningen.

En värmepump sköter uppvärmningen mer effektivt men du kan inte tjäna bitcoin samtidigt.

Du har nog rätt där. Men är det självklart att det inte går på något vis?

Edit. Ja, det är nog självklart.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-12-11 kl. 23:13. Anledning: Dum fråga
2022-12-11, 23:13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512

Jag tror inte en dator alstrar 100% värme av all effekt du stoppar in. Jag kan inte säga hur mycket av effekten som ges tillbaka som värme men det är INTE 100%.
En luft/luft värmepump kan ge upp till gem gånger så mycket som du skickar in och du kommer aldrig i närheten av den vinsten med en miningdator även om du räknar in vinsten från bitcoinförsäljningen. I dagsläget är bitcoin en förlustaffär om man räknar in inköp av maskiner och drar bort för effektförbrukningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in