2022-12-09, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mojokii
Vad snackar du om? Man måste ha flera bevis av läkarintyg och det är ofta svårt att få.

Vad snackar du om ditt spån. Som jag skrev. Vet av egen erfarenhet. Hur är det med läsförståelsen.
Citera
2022-12-09, 11:41
Medlem
Tindraindras avatar
Citat:
Det är inte så det är menat iaf. Om du har 100 % aktivitetsersättning så har du inte rätt till CSN samtidigt. Jag vet inte hur det egentligen ser ut om du har mindre andel aktivitetsersättning.

Studiehjälp är vad jag menar, det måste man ha rätt till?
Citera
2022-12-09, 23:57
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domberget
Vad snackar du om ditt spån. Som jag skrev. Vet av egen erfarenhet. Hur är det med läsförståelsen.

Det råkar inte vara så att du blandar ihop aktivitetsersättning med aktivitetsstöd, månne?

Citat:
Du kan få aktivitetsersättning om du är mellan 19 och 29 år och har en sjukdom eller en funktionsnedsättning som gör att du inte kan arbeta heltid under minst ett år. Under tiden med aktivitetsersättning kan du få stöd och hjälp med att kunna börja arbeta.
Senast redigerad av JuniorDahlen 2022-12-09 kl. 23:59.
Citera
2022-12-09, 23:58
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tindraindra

”Om du studerar på gymnasienivå och har studiehjälp kan du vanligtvis få bidrag från CSN samtidigt som du har aktivitetsersättning.

Men om du får minst hälften av ditt uppehälle betalt av stat, kommun eller region och samtidigt har hel aktivitetsersättning, kan du inte få bidrag från CSN för samma period.”
Citera
2022-12-10, 11:35
Medlem
Tindraindras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
”Om du studerar på gymnasienivå och har studiehjälp kan du vanligtvis få bidrag från CSN samtidigt som du har aktivitetsersättning.

Men om du får minst hälften av ditt uppehälle betalt av stat, kommun eller region och samtidigt har hel aktivitetsersättning, kan du inte få bidrag från CSN för samma period.”

Mitt underhållsbidrag betalas av en an mina tidigare föräldrar och jag har studiehjälp. Jag har inte CSN bidrag då jag studerar på komvux
Citera
2022-12-10, 11:51
Medlem
Citat:
Mitt underhållsbidrag betalas av en an mina tidigare föräldrar och jag har studiehjälp. Jag har inte CSN bidrag då jag studerar på komvux

Vem betalar ut ditt studiebidrag?
Citera
2022-12-10, 12:51
Medlem
Tindraindras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Vem betalar ut ditt studiebidrag?

Skolan. Jag har inte sökt om det utan det inkom automatiskt på mitt konto.
Citera
2022-12-12, 09:48
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:

Nej, det borde gälla då också. Om du har 100 % aktivitetsersättning så får du inte söka något studiestöd. 100 % aktivitetsersättning utgår från att du inte har någon förmåga, och studier räknas som förmåga, i samma nivå som jobb gör.
Citera
2022-12-12, 09:50
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domberget

... Så hur fick du aktivitetsersättning?
Citera
2022-12-12, 18:25
Medlem
Tindraindras avatar
Citat:
Nej, det borde gälla då också. Om du har 100 % aktivitetsersättning så får du inte söka något studiestöd. 100 % aktivitetsersättning utgår från att du inte har någon förmåga, och studier räknas som förmåga, i samma nivå som jobb gör.

Aktivitetsersättning får man från 19-29 med förutsättning att man inte klarar av att jobba heltid. Som sagt så har jag aldrig sökt någon studiehjälp utan det bidraget har gått in automatiskt på mitt konto precis som det gjorde innan jag hade aktiveringsersättning.
Citera
2022-12-12, 20:13
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Aktivitetsersättning får man från 19-29 med förutsättning att man inte klarar av att jobba heltid. Som sagt så har jag aldrig sökt någon studiehjälp utan det bidraget har gått in automatiskt på mitt konto precis som det gjorde innan jag hade aktiveringsersättning.

Om det upptäcks så lär Försäkringskassan ha problem med det.
Citera
2022-12-12, 21:14
Medlem
Citat:
... Så hur fick du aktivitetsersättning?

När A kassan var slut började jag min fru studera. Då fick hon aktivitetsstöd och det har hon fått i tre år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in