2022-12-12, 03:15
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Finns det några i kommersiell drift, var?

Kina startar just nu 2mw verk. Tekniken var dock i full drift under nästan 10 år i USA på 60-talet. Projektet stoppades oväntat och flera ledande forskare dog under suspekta omständigheter.

Men tänk dig själv? Hur ska ledaren kunna kontrollera pöbeln om energi är gratis och i överflöd.
Citera
2022-12-12, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Kina startar just nu 2mw verk. Tekniken var dock i full drift under nästan 10 år i USA på 60-talet. Projektet stoppades oväntat och flera ledande forskare dog under suspekta omständigheter.

Men tänk dig själv? Hur ska ledaren kunna kontrollera pöbeln om energi är gratis och i överflöd.

Jag tycker det låter mycket intressant och ska läsa på lite. Blir dock spontant skeptisk när det inte finns något i kommersiell drift, då känns det mer som ett potentiellt framtida alternativ. Därmed inte sagt att det kan finnas många dunkla motiv till att motarbeta nya lösningar.
Citera
2022-12-12, 03:21
Medlem
Citat:
Hur du än räknar är antalet dödsfall av kärnkraften extremt lågt.

Dessutom är de olyckor som hänt inte relevanta för Sverige, vi har inte tsunamis som drabbade Fukushima, och vi låter inte fulla ryssar driva våra kärnkraftverk.

Det finns alltid den mänskliga faktorn. Tänk hur mycket som det klagas på hur myndigheterna, Polisen, media. Alltid klagas det på Flashback.

Men när det gäller kärnkraft då är det perfekt.

Olof Palme mördas. Ändå mördas utrikesministern några år senare.

Är det värt att chansa med att satsa på kärnkraft?

Ja tycker du.

Nej säger jag

God jul

P.s nu ska jag gå tillbaka till min Hobby : MOP
Citera
2022-12-12, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det finns alltid den mänskliga faktorn. Tänk hur mycket som det klagas på hur myndigheterna, Polisen, media. Alltid klagas det på Flashback.

Javisst men svenska kärnkraftoperatörer har ett helt annat säkerhetstänk än alkoholiserade ryssar, vi har heller inte naturkatastrofer som Japan. Därför är säkerheten för kärnkraft i Sverige långt högre än i Ryssland och Japan t.ex.

Men även om vi klumpar ihop Sverige med andra länder med sådana problem så är ändå riskerna extremt låga med kärnkraft som Henrik Jönsson visade, det är den säkraste energikällan.
Citera
2022-12-12, 04:35
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Finns det några i kommersiell drift, var?

Man kan använda en mix av uran och torium i Candu-reaktorer och de har varit i drift sedan 50-talet. Så om man vill så går det.
Citera
2022-12-12, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Man kan använda en mix av uran och torium i Candu-reaktorer och de har varit i drift sedan 50-talet. Så om man vill så går det.

Finns det några nu, var?

Jag kollar på denna nu:
https://youtu.be/ElulEJruhRQ
Senast redigerad av m.g.t.o.w 2022-12-12 kl. 04:44.
Citera
2022-12-12, 04:44
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Finns det några nu, var?

Candu-reaktorer används på vanligt vis och det snackas om att använda dem på det sättet men...
Citera
2022-12-12, 05:51
Medlem
Tillssons avatar
Elpris i elområde 3 (SE 3) idag kl 17-18: 779 öre/kwh.

Källa Greenely.
Citera
2022-12-12, 06:01
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Jar har faktiskt ett mycket bättre förslag, som jag skrev här i fb redan 2015.
Alla miljöpartister borde direkt utvisas till jordens mest klimatsmarta länder, Somalia och Afghanistan, där man har en total energiförbrukning per kapita på bara någon procent mot Sverige!

Tänk bara hur glada alla MP-are skulle bli när man räddar hela jorden från undergång.

Mycket bra idé!
Citera
2022-12-12, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Jar har faktiskt ett mycket bättre förslag, som jag skrev här i fb redan 2015.
Alla miljöpartister borde direkt utvisas till jordens mest klimatsmarta länder, Somalia och Afghanistan, där man har en total energiförbrukning per kapita på bara någon procent mot Sverige!

Tänk bara hur glada alla MP-are skulle bli när man räddar hela jorden från undergång.

Nackdelen är att transporten dit förbrukar energi och väl där kommer de fortfarande att konsumera en del. Det finns alltså större insatser de kan göra än att flytta dit. De kan promenera till närmaste gravplats och gräva sin egen grav medan de låter naturen ha sin gång.
Citera
2022-12-12, 06:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Elpris i elområde 3 (SE 3) idag kl 17-18: 779 öre/kwh.

Källa Greenely.

Det verkar blåsa lite på våra vindkraftverk idag vilket kanske höll priset nere något.

3780MWatt när jag kollade nyligen.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Citera
2022-12-12, 06:24
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Jag tycker det låter mycket intressant och ska läsa på lite. Blir dock spontant skeptisk när det inte finns något i kommersiell drift, då känns det mer som ett potentiellt framtida alternativ. Därmed inte sagt att det kan finnas många dunkla motiv till att motarbeta nya lösningar.

Börja här :

https://www.youtube.com/watch?v=uK367T7h6ZY

Är kärnkraft säker - Vilken typ av kärnkraft? Det finns 100-tals sätt.
Hur mycket avfall - Vilken typ av kärnkraft ? Från Thorium nära noll.
Hur mycket vattenkylning - Vilken typ? För Thorium begränsat nära noll.
Hur effektiv är kärnkraft - Vilken typ? Thorium är 200-faldigt effektivare än Uran.
Hur mycket uran krävs? - Vilken typ? Nära noll för Thorium - 5000 ton Thorium per år. Dvs. En gruva.
Hur mycket slutförvar krävs? - Vilken typ? Nära noll för Thorium.
Finns det fungerande Thorium reaktor i drift? Ja i Kina.
Hur lång tid tar det att bygga? - Vilken typ? Thorium halva tiden mot traditionell.

Varför har Kina byggt ett som är i drift? Det är ett testverk som skapats med hjälp av kunskap från Amerikanska vetenskapsmän som studerat materialet som Amerikanska staten försökte begrava
om Oak Ridges verket. Från testverket har gruppen fått ok på att bygga ett 500mw Thorium verk efter 5 år i test-drift från kinesiska staten.

https://www.ornl.gov/molten-salt-reactor/history

Varför stoppade Amerikanska staten ett fungerande verk som var helt ofarligt och genererade låg-kostande energi på 60-talet? Go figure. Tips - big oil - rockefeller - osv.

Så på 60-talet hade "vi" mänskligheten löst energi-problematiken. Molten-salt/Thorium breeder reaktorn hade bockat av alla delarna. Någon gillade inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in