2022-12-11, 13:06
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Din frågeställning är inte relevant längre, om den någonsin varit det.

Det som gäller nu är att säkra Ukrainas gränser till det som gällde före 2013. Sedan stärka upp gränsen. Efter det kan försoning inom landet påbörjas.

Normalt med dessa östfolk, slaver och liknande, så komer de lyssna till och ha förtroende för den som har mest makt och våld. När Ukraina väl tagit tillbaka hela ukraina, så kommer självklart Ukraina framstå som landet med mest förtroende, vinnaren, landet med mest våldskapital. Tillräckligt många av de ryssvänliga invånarna kommer då byta orientering mot ukraina, det sker automatiskt, omedvetet, eller av praktiska skäl.

De ryssar som ej vill bo där kan flytta till Ryssland.
Det kan låta hårt i svenska öron, men ryssland och sovjet har lång tradition av att flytta folkgrupper, så för invånarna här är det inget konstigt.

"Etnisk rensning är OK när vi gör det". Är du från Rwanda händelsevis?
Citera
2022-12-11, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Jag försvarar väl inte Ryssland. Har bara från dag 1 beskrivet att det finns bakgrunder till allas agerande, ryssland gick ju inte in i UA bara för kul skull. Att sedan konflikten drar ut på tiden är att VÄST inte kan acceptera detta (rätt eller fel) men det är orsaken.

här kan du läsa mer om bakgrunden till rysslands "ukraina projekt",med källor i trådslutet.

https://twitter.com/MuKappa/status/1598132927115976704

russian aggression against Ukraine could be broadly broken down into three phases:
1. Hybrid warfare phase, 2009-Feb. 20 2014
2. "Plausible" deniability invasion, Feb. 20 2014-Feb. 24 2022
3. Full-scale invasion, Feb. 24, 2022-ongoing

Citat:
Vad tycker du om kriget i syrien förresten? Eller att sverige skall kasta ut Kurder till en säker tortyr i Turkiet, samma kurder som bekämpade ISIS med våra skattepengar? Bara för att vi skall gå med i en allians som går ut på att USA skall kunna sälja vapen?
Du vet att whatobutism får dig att se ut som en efterbliven alkoholskadad vatnik.

Höj dig, du är inte en uralmongol som bajsar i skogen. du har tillgång till fri skolgång upp till och ink universitet.

Du har kostadat skattebetalarna (när du fyllde 21) ungefär lika mycket som genomsnittsryssen tjänar på ett helt yrkesliv....
Citera
2022-12-11, 13:07
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Absolut är det det på lite sikt.

I början på 90-talet blev 1000 pers om dagen arbetslösa när 80-tals fakturan skulle betalas, men vi gick igenom den prövningen och kom ut starkare, och kommer att göra det nu också.

Men ni kommer att fortsätta med stampat jordgolv, utedass och diktatur inom överskådlig framtid.

Grattis.

Jag lovar att jag inte bor i Ryssland. Har det betydligt bättre ställt än dig. Men det hör inte hit.
Vi kollar efter vintern om du fortfarande tycker det är värt det.
Citera
2022-12-11, 13:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
EU, Nato och hela jävla världen har inte stått så här solidariskt förenade gentemot ryssjäveln sedan de asen attackerade Finland 1939. Fega jävla inkompetenta as såväl då som nu får dom smaka bly och världens avsky. Och du din patetiska jävla nolla hoppas jag snart blir tvångsinkallad till fronten och får smaka Nato 7.62mm

Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Enade står vi samman, enade skall vi falla! (Tills det börjar bli för dyrt..)

Nåja.

Kostar det inte mer än 0,0000000002% av vår BNP så är det ju ingen issue.
Citera
2022-12-11, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Precis! Ni börjar förstå.
Här är en fin film på pizzrysk Z utrustning som inte är så bra.

Russian Su-25 emergency landing. Unfortunately, repairs after such a landing are relatively easy, but who knows if it is possible to repair it in Russia.
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1601503660953174017

De ska dock ha lite cred att det faktiskt ens går att landa planet på det sättet utan totalhaveri.

Men ganska symptomatiskt för deras krigsmakt att sånt här händer. Var ju nån SU-25:a som nedkämpa sig själv direkt efter start också för ett tag sen...
Citera
2022-12-11, 13:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Varför just 2013, varför inte 1920 eller 1955? Varför lyssnar inte Ukraina på Ryssland, om de är benägna att lyda övermakten?

2013 är nog det senaste vi kan gå med på. Det blir för konstigt att gå till 1920. Ryssland är ingen övermakt för Ukraina. Hade man varit det hade man bombat landet i tre veckor, sedan gått in med marktrupp, med modern utrustning, och väl underhållen utrustning

Nu bombade man istället i 4-5 timmar, gick sedan in med dåligt utrustad trupp i gamla dåligt underhållna fordon, med soldater som ofta inte visste var de var.

Då är man ingen övermakt och då förlorar man kriget. Det är inget konstigt med det, det har hänt Sverige, det har hänt Ryssland, det hände USA senast i Afghanistan. Då packar man ihop och åker hem, men det verkar inte Putin förstå ännu.
Citera
2022-12-11, 13:11
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Språket brukar vara ett viktigt kriterium för den etniska tillhörigheten så låt oss säga det. Om de nu vill fortsätta att vara ryssar och fortsätta att bo där ryssar byggt städer och annat, så på vilken grund skulle man sätta stopp för det? Och med vilka metoder?

Men om de vill vara ryssar, varför bor de i Ukraina. Nu är det faktiskt så att många i Ukraina som pratar ryska och som till och med kan etniskt härleda sig själv som ryssar, inte vill vara under Moskvas styre. Hur många som bor i de ockuperade områdena vill faktiskt vara ryssar. Eller är det så att om en tiondel av de som anser sig vara ryssar, ska diktera vad de övriga 90 procenten vill med våld.
En sak man i alla fall kan konstatera är att det finns en hel del ukrainska partisaner i de ockuperade områdena som utför sprängningar och annat, men i stort sett inga i de områden som behärskas av Ukraina. För mig säger det en hel del i alla fall. Så då blir frågan, är det så att de som anser sig vara ukrainare och som bor i de ockuperade områdena inte ska få vara Ukrainare om de vill det, eller är det de som anser sig vara ryssar, som har monopol på den åsikten.
Citera
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nonsens. Det är hellre du som lever i en drömvärld där du tror att ryssarna är några good-guys, som attackerar andra länder för att ockupera dem och införliva dem under deras eget styre med våld. Jag läser MSM lika kritiskt som jag läser annat plus att jag läser MSM i väldigt liten omfattning. Så ditt tvärsäkra påstående om mig, utifrån vad du tror att de som inte tycker som dig, enbart får sin information från är helt fel.

Jag får även information från rysk media. Där min slutsats är att de inte är riktigt kloka och lever i förnekelse, liksom du. Dom har lurat dig och fått dig att tro att de står för sanningen. Du är helt enkelt lurad av dem. De har tryckt på rätt knappar för att få dig att ställa dig på diktaturens sida, mot det fira väst och arbeta som en kollaboratör mot ditt eget land.

Nu får du ge dig. Jobba som kollaboratör mot mitt eget land? Vad har sverige med detta att göra?
Citera
Medlem
Citat:
Oj skitjättemånga fula ord i en o samma mening. Livets hårda skola eller?

Att äga dig är ingen seger. men om jag redan betalat din skolgång och samhället misslyckats så betyder det inte att jag behöver misslyckas.
Citera
2022-12-11, 13:12
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Oj, nu är du väl ändå lite sur. Hela jävla världen står inte bakom Nato, tvärtom. Istället för agera känslosamt så googla lite hur nato ser ut, och vilka som inte stöder nato.

Dessutom är inte ens Nato helt enat vad gäller vansinnesstödet till judejuntan i Kiev. Ungern la exempelvis in sitt veto mot senaste 200 miljardersstödet till den kriminella juden zelensky. Om kriget drar ut på tiden så får vi se hur stor viljan till stöd för kievjuntan är. Svårt sia om framtiden vad gäller detta krig, många variabler och stor osäkerhet.
Citera
2022-12-11, 13:13
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Precis! Ni börjar förstå.
Här är en fin film på pizzrysk Z utrustning som inte är så bra.

Russian Su-25 emergency landing. Unfortunately, repairs after such a landing are relatively easy, but who knows if it is possible to repair it in Russia.
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1601503660953174017

Ok, vad tror du detta kommer betyda för konflikten? Kommer ryssland helt enkelt dra sig ur Ukraina? Själv tror jag tyvärr detta knappt har börjat ännu, vilket inte alls är bra.
Citera
2022-12-11, 13:13
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Att äga dig är ingen seger. men om jag redan betalat din skolgång och samhället misslyckats så betyder det inte att jag behöver misslyckas.

Är du full?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in