2022-12-11, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Det kommer ju heller aldrig hända. Varför skulle de göra det? Vi har ju redan de problemen. Vad i sverige skulle intressera ryssland?

Jadu, gud vet.

Men att piss-ryzzarna har färdiga anfallsplaner mot Sverige - och i synnerhet Gotland - det har vi vetat länge. Och tidigare i år fick vi se dem på ryzk, statskontrollerad TV.

Så det är en no-brainer.

Piss-ryzzarna gillar att inta, våldta och slakta andra folkslag. Det är väl en förklaring. Så god som någon.

De gillar väl tanken på att få komma över till Sverige och få penetrera småungar, skära sönder underliven på svenska flickor och pojkar, kanske få gruppvåldta en eller ett par 10-åringar också.

Svårt att begripa sig på dig och dom andra pissryzzarna, du kanske kan förklara?
Citera
2022-12-11, 12:26
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Sanktionerna har hittills nästan endast drabbat Väst själva, och fungerar som ett slags självskadebeteende. Väst blir fattigare av sanktionerna medan Ryssland får anledning att intensifiera sina affärer med blomstrande stormakter som Indien och Kina. Högst sannolikt kommer det vara fallet även om 2-3 år. Blir ni inte utmattade av att leva på hoppet? All västerländsk hjärntvätt håller på att göra er till spöken.

(Nu behöver inte fjorton olika personer svara idiotiskt indignerat på det här och kalla mig "rysstroll" och liknande. Det räcker om en av er gör det. Sådant biter inte på mig och är inte ett argument för någonting, men ni har ju ett terapeutiskt behov av det, så kör.)
Jag har knappt märkt av sanktionerna alls. Maten har blivit dyrare, men det skulle den nog blivit även utan kriget. Inflationen tog fart innan kriget.

Vi får märkliga e-mails på jobbet från ryssar som försöker få tag i reservdelar som är sanktionerade dock. Sanktionerna slår otvivelaktigt hårdare mot ryssen.
Citera
2022-12-11, 12:27
Medlem
leachs avatar
Första siffrorna jag sett om gårdagens eliminering av pissryssar i Melitopol

Ukrainian strikes on Russian bases in Melitopol yesterday resulted in 100+ WIA Russian soldiers.
https://twitter.com/WarMonitor3/status/1601898731271786497
Citera
2022-12-11, 12:40
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ännu ett märkligt inlägg av dig.

Ukraina har vunnit åtskilligt redan i detta krig. Varje m^2 man befriat från rysk ockupation är givetvis viktig, och där ingår Kharkiv oblast, Lyman och N Kherson. Människorna där behöver nu inte bli vasaller till Kreml. Det är hela poängen med nationalstaters försvarsmakt att kunna hindra fråmmande makt att annektera dess territorium. Ukraina har lyckats utmärkt med det ända sedan mars-april.

Omvänt så är varje m^2 som Ryssland ockuperar vid ett eventuellt vapenstillestånd förlorade för Ukraina. Det finns ingen realistisk väg att få tillbaka de områden genom förhandlingar, med tanke på att Ryssland startade ett erövringskrig när de redan hade större delen av vad de nu ockuperar.

Du skriver som alltid att Ryssland säkert vinner, ja, enligt dig hade de väl vunnit redan i våras. Som tur är styrs inte Ukraina eller EUs länder av defaitister som Arnstad och motståndet mot Rysslands aggression fortsätter.

En mer relevant fråga är om en seger för Ryssland ens är teoretisk möjlig om man ser till helheten. Även om Ukraina skulle besegras militärt innebär inte det att Ryssland slipper undan sanktionerna. De lindrigare sanktionerna 2014-2021 kostade, enligt Rysslandsexperten och ekonomiprofessorn Anders Åslund, halva Rysslands BNP-tillväxt. Kostnaderna för de ny drakoniska sanktionerna blir naturligtvis en helt annan, men negativ tillväxt som enda rimliga utfall. Dessa sanktioner kan förväntas kvarstå i åratal samtidigt som Ryssland självt måste betala för återuppbyggnaden in te bara i Donbas och de övriga annekterade områdena, utan hela Ukraina. Låter som en rejäl Pyrhus-seger.

Är Ukraina en nationalstat, alltså i meningen att det är en stat byggd på en nation? Jag skulle inte se det så, eftersom det finns stora delar med ryskdominerade områden där det råder viss konflikt mellan den den Ukrainska staten och befolkningen i dessa områden. Hur stor den konflikten är vet jag inte, men frågan är om den ryska befolkningen inte hellre sluppit striderna och helt enkelt låtit ryssarna tåga in, alltså man bör fundera över hur stort stöd den ukrainska staten och dess militär har i dessa områden om man talar om att "befria". Tillhör områdena främst de som bor där, eller tillhör områdena kievregimen?

Det jag menade i mitt inlägg var att Ukraina inte kan vinna något på detta krig - och jag menade då inte självklart att Ryssland skulle stå som klar vinnare, även om jag tror att ryssarna kommer att uppnå det mesta av deras syften - var att jag försökte att att se saken ur ett medborgarperspektiv. Om ryssarna som bor vid Rysslands gräns hellre vill höra samman med Ryssland så låt dem göra det. Varför gå i strid för att tvinga dessa ryska regioner att tillhöra Ukraina? Om man nu lyckas få områdena under Ukrainsk kontroll igen: Hur stort stöd kommer det ukrainska styret då ha? Detta är ju den självklara utgångspunkten. Nu har man förlorat en massa unga liv och en stor del av hela samhällsapparaten och hela ekonomin är i spillror. Tänk dig att Ukraina tar tillbaka alla områden och kriget är slut. Då står de där med allt trasigt och en rysk befolkning som utgör en fjärdedel av befolkningen och som har en flera hundra år historia på platsen där de bor som den Ukrainska staten ska försöka vinna förtroendet hos. Hur ska den ukrainska staten lösa detta?
Citera
2022-12-11, 12:45
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Om du tror sanktionerna mot Ryssland kommer att upphöra om det blir fred, har du helt fel. Tvärtom kommer man fortsätta att arbeta för att göra Europa mindre beroende av Rysk energi. Sanktionerna kommer att bestå.

Hur ska man åstakomma det och vad kommer det att kosta att ställa om hela europa från rysk energi? Vi kan göra efterkalkylen sen och se vart det kostat mest pengar.
Citera
2022-12-11, 12:47
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Du måste ju vara svag begåvad.

Klart att det är vår konflikt.

Så länge piss-ryzzen har kvar någon enda anfallsförmåga så är det vår konfilkt. Så länge som piss-ryzzen tar död på tusentals européer så är det naturligtvis vår konflikt. Hur kan man vara så urbota bombad att man inte förstår det?

Vi lider inte. EU lider inte. Tvärtom. Vi har fått precis varenda land i Europa att fatta, att förstå, att man inte kan göra sig beroende av falsk-jävla piss-ryzzar för sin energiförsörjning.

Äntligen kastar Tyskarna och den europeiska miljörörelsen av sig det ryzka oket. Inte en dag för tidigt.

Mycket billigare att ta den smällen nu än om säg, 5-10 år. Det borde vem som helst, med matteundervisning från lågstadiet, kunna räkna ut.

EU lider inte, nu måste du förklara dig. Och nämn gärna ett tillfälle du brydde dig om Ukraina och räknade med dem till europa innan kriget. Europa och EU är dessutom helt skilda saker.
Citera
2022-12-11, 12:47
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Är Ukraina en nationalstat, alltså i meningen att det är en stat byggd på en nation? Jag skulle inte se det så, eftersom det finns stora delar med ryskdominerade områden där det råder viss konflikt mellan den den Ukrainska staten och befolkningen i dessa områden. Hur stor den konflikten är vet jag inte, men frågan är om den ryska befolkningen inte hellre sluppit striderna och helt enkelt låtit ryssarna tåga in, alltså man bör fundera över hur stort stöd den ukrainska staten och dess militär har i dessa områden om man talar om att "befria". Tillhör områdena främst de som bor där, eller tillhör områdena kievregimen?

Det jag menade i mitt inlägg var att Ukraina inte kan vinna något på detta krig - och jag menade då inte självklart att Ryssland skulle stå som klar vinnare, även om jag tror att ryssarna kommer att uppnå det mesta av deras syften - var att jag försökte att att se saken ur ett medborgarperspektiv. Om ryssarna som bor vid Rysslands gräns hellre vill höra samman med Ryssland så låt dem göra det. Varför gå i strid för att tvinga dessa ryska regioner att tillhöra Ukraina? Om man nu lyckas få områdena under Ukrainsk kontroll igen: Hur stort stöd kommer det ukrainska styret då ha? Detta är ju den självklara utgångspunkten. Nu har man förlorat en massa unga liv och en stor del av hela samhällsapparaten och hela ekonomin är i spillror. Tänk dig att Ukraina tar tillbaka alla områden och kriget är slut. Då står de där med allt trasigt och en rysk befolkning som utgör en fjärdedel av befolkningen och som har en flera hundra år historia på platsen där de bor som den Ukrainska staten ska försöka vinna förtroendet hos. Hur ska den ukrainska staten lösa detta?

Först måste man kunna konstatera vad är en ryss i Ukraina. Vad gör den personen till Ryss?
Sedan kan man fråga sig varför de inte bara steppar över gränsen då och flyttar till Ryssland, om det nu är där de vill bo.
Om Ukraina tar de östra områdena kommer de som står på ryssens sida, fly över gränsen om de kan. Så då försvinner de från de östra delarna och de som vill vara ukrainare blir kvar. Minus de ukrainare som ryssarna deporterat till Ryssland och alla barn de stulit.
Citera
2022-12-11, 12:48
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Funderingen är väl om du inser verkligheten eller om du lever i en drömvärld. Det skulle bara innebära en uppskjutning av striderna där. Dessutom skulle ryssarna se det som att man kan göra som man vill.

Nej varför skulle dem tro att de kan göra vad de vill. Du är grundlurad i tankesättet och det är du som lever i en drömvärld, dvs den värld som MSM ger dig.
Citera
2022-12-11, 12:49
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven

Vi får väl se när T-14 Armata är redo för serietillverkning. Om det blir 2025 eller 2030. T-90 är förvisso en bra vagn, men dem har man slösat på.

Har ärligt talat ingen som helst aning om vad UAF tänker ta sig för härnäst, men har det inte varit ovanligt lite prat om HIMARS ett bra tag nu?

När var det senast "Himars 'o' clock"?

Vad sägs om inatt?

Angående T-14, ryssen skickade väl in några stycken, nån sköts sönder och resten drogs tillbaka. De funkade inte som tänkt helt enkelt
Citera
2022-12-11, 12:50
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Du hoppas alltså på ockupation?
Visar vilken sida du håller på. Vi kan väl legalisera alla brott så vi slipper lägga skattepengar på brottsbekämpning? Kostar bara samhället massa pengar som istället kan användas till att hantera inflationen.
Ryssland ska lära sig att respektera lagar och Ukraina ska få sin frihet!

Vem skulle ockupera sverige menar du och varför? Ja det har visat sig genom historien att det är svårt att lära ryssland någonting, dvs varken du eller jag kommer kunna göra det. Så nu gäller det en snabb exit ur denna konflikt.
Citera
2022-12-11, 12:58
Medlem
Citat:
Okej, siffran 13000 känns rimlig om ryssen har det samma approx.

är det din ringa förmåga igen?

Citat:
Men det som diskuterats här ursprungligen var siffror på flera hundra tusen rysska förluster mot säg då 13000 ukrainare vilket inte alls är rimligt.

13000 döda ukrainre och 90`000 döda ryssar är i samma span som finska vinterkriget.

en skillnad där var iför det långt större övertaget sovjet hade i materiell.

så det är inte bara rimligt, det är sannolikt.

räknar du sedan med 3x-6x skadade/deserterade/sjuka så (casulties) så stämmer det även på amerikanska estimat (dvs 100`000+ casulties för ryssland, och ca 100`000 casulties för ukraina)

så du tror och vi kan objektivt bevisa att rysslands ljuger om sina estimat != "ukrainas siffror är itne rimliga"
Citera
2022-12-11, 12:59
Medlem
Citat:
Ok, vi får väl se efter denna vinter hur många småföretagare som fått kasta in handuken och gjort 1000 tals arbetslösa. Fråga sen dem om det var värt det.

Absolut är det det på lite sikt.

I början på 90-talet blev 1000 pers om dagen arbetslösa när 80-tals fakturan skulle betalas, men vi gick igenom den prövningen och kom ut starkare, och kommer att göra det nu också.

Men ni kommer att fortsätta med stampat jordgolv, utedass och diktatur inom överskådlig framtid.

Grattis.
Senast redigerad av Wowbagger2000 2022-12-11 kl. 13:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in