Citat:
Ursprungligen postat av
tingsryd2.8
Jag funderade lite kring hur kriget kommer att sluta.
Det har ju hävdats att Putin inte kommer ge upp det här kriget pga att han inte har en framtid annars. Men varför vore det så omöjligt att han lämnar rampljuset och sedan sätter sig i kulisserna? Han är ju omgiven av lojalt folk som är lojalt just pga av att de alla har sina sina fingrar i kakburken gällande den ryska korruptionen. Bättre att ha honom kvar i bakgrunden isf för att bevara status que?
Vad har jag missat? Varför måste ett slut på kriget vara Putins undergång? Han känns för mig som en överlevare och får han välja mellan statskupp och att lämna presidentrollen, borde han inte välja det senare? Och genom att låta korruptionen fortsätta precis som förut (istället för en kupp där vad som helst kan hända) så kommer han fortsatt ha många vänner.
Isf tänker jag att kriget slutar med att Ukraina får tillbaka gränserna innan 2014 förutom att Krim förblir ryskt. I utbyte mot att Ryssland byter ut Putin. Och att Nato/usa förmedlar fram det här.
Annars får ni gärna berätta för mig hur fel jag har!
Han är absolut inte bara en "överlevare". Han måste vara väldigt ideologiskt driven, annars hade han inte gått i krig så här. För Putins personliga del kvittar det som händer i Ukraina. NATO är ett långsiktigt hot/problem.
Vad jag förstår, så är Putins kontroll över staten väldigt stark, och många aktörer tycker som honom eller vill gå ännu hårdare fram i Ukraina. Så det är oklart vilken opposition USA skulle förhandla med. Det krävs nog en blixtattack i så fall där han dör eller "kidnappas".
Jag tror det skulle vara svårt att "sluka" för många ryssar, inte bara Putin, vad som skulle hända med DPR och LPRs ryssar om det blev som du skrev. Vem i Ryssland ska förhandla och offra dem? Miljoner människor riskerar etnisk rensning. Det är riskabelt att säga ja till. Kanske det skulle gå att göra som du säger om man inkluderar de territorierna+Krim och hittar någon "grå kardinal" i militären.