2022-12-11, 07:45
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Färskt klipp från attacken på den ryska basen i ockuperat område i natt.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/zi6vp1/ukrainians_destroyed_a_russian_base_in/

NSFW halvsprängda ryssar syns
Citat:
Ukrainians destroyed a Russian base in temporarily occupied Melitopol.

Det där var en brutal video.

Det måste ha varit ett stort antal ryssar som dog eller skadades där?
Citera
2022-12-11, 08:01
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
De ryska Telegram-trollen har just nu Polen i blickfånget och skapar fejkade historier kring detta. Ofta kombinerat med falska foton och falska videoklipp. Detta är ett sådant exempel:

Här ser ni hur bildförfalskningen gick till:

https://www.atlanticcouncil.org/wp-content/uploads/2022/12/Screen-Shot-2022-12-02-at-12.23.09-PM.png

Hur vet du att det inte är tvärtom?
Citera
2022-12-11, 08:07
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingsryd2.8
Jag funderade lite kring hur kriget kommer att sluta.
Det har ju hävdats att Putin inte kommer ge upp det här kriget pga att han inte har en framtid annars. Men varför vore det så omöjligt att han lämnar rampljuset och sedan sätter sig i kulisserna? Han är ju omgiven av lojalt folk som är lojalt just pga av att de alla har sina sina fingrar i kakburken gällande den ryska korruptionen. Bättre att ha honom kvar i bakgrunden isf för att bevara status que?

Vad har jag missat? Varför måste ett slut på kriget vara Putins undergång? Han känns för mig som en överlevare och får han välja mellan statskupp och att lämna presidentrollen, borde han inte välja det senare? Och genom att låta korruptionen fortsätta precis som förut (istället för en kupp där vad som helst kan hända) så kommer han fortsatt ha många vänner.

Isf tänker jag att kriget slutar med att Ukraina får tillbaka gränserna innan 2014 förutom att Krim förblir ryskt. I utbyte mot att Ryssland byter ut Putin. Och att Nato/usa förmedlar fram det här.

Annars får ni gärna berätta för mig hur fel jag har!

Han är absolut inte bara en "överlevare". Han måste vara väldigt ideologiskt driven, annars hade han inte gått i krig så här. För Putins personliga del kvittar det som händer i Ukraina. NATO är ett långsiktigt hot/problem.

Vad jag förstår, så är Putins kontroll över staten väldigt stark, och många aktörer tycker som honom eller vill gå ännu hårdare fram i Ukraina. Så det är oklart vilken opposition USA skulle förhandla med. Det krävs nog en blixtattack i så fall där han dör eller "kidnappas".

Jag tror det skulle vara svårt att "sluka" för många ryssar, inte bara Putin, vad som skulle hända med DPR och LPRs ryssar om det blev som du skrev. Vem i Ryssland ska förhandla och offra dem? Miljoner människor riskerar etnisk rensning. Det är riskabelt att säga ja till. Kanske det skulle gå att göra som du säger om man inkluderar de territorierna+Krim och hittar någon "grå kardinal" i militären.
Citera
2022-12-11, 08:22
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Kvinnlig sjuksköterska i UAF vädjar juden Zelensky att sluta vara en jude.

https://t.me/DonbassDevushka/36351

A medic of the Ukrainian Armed Forces is shocked by the persecution of Orthodoxy. She recorded an appeal to Zelensky from the front.

"Vi slåss mot satanistiska väst." - Putin
Är ukraina både nazis och judar och satan väst? Poopin måste byta läkare bums 😄
Citera
2022-12-11, 08:22
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74

Polackerna gillar heller inte Bandera: https://mronline.org/2022/08/19/poland-says-ukraine-must-recognise-banderas-genocide-during-wwii/

Men de hatar ryssar ännu mer än Bandera.
Citera
2022-12-11, 08:25
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74

Originalbilden som användes som grund för förfalskningen, dvs bilden på Bandera, laddades upp på Wikipedia för över 10 år sedan:

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D0%B0%D0%B9%D0%BB:S.Bandera_Kozivka.jpg

Jämför med:
https://t.me/waltp38/1972
https://www.atlanticcouncil.org/wp-content/uploads/2022/12/Screen-Shot-2022-12-02-at-12.23.09-PM.png
Citera
2022-12-11, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
När UAF förlorar på slagfältet så tar de till terrormetoder, likt ett dampbarn.

https://t.me/DonbassDevushka/36356

❗️Ukraine Shells Holiday Camp With US-Made HIMARS — Governor

Ukrainian forces launched a barrage of rockets towards the city of Melitopol on Saturday night, hitting a hotel and restaurant complex, according to the acting governor of Russia’s newly incorporated Zaporozhye Region, Evgeny Balitsky.

The attack took place around 9pm local time and was supposedly carried out using the US-supplied M142 High Mobility Artillery Rocket System (HIMARS). Two of the rockets were reportedly intercepted by the air defenses, but the remaining four missiles hit a cottage estate on the outskirts of the city and*“completely obliterated”*a small recreation center, killing and injuring patrons and staff, Balitsky said in a Telegram post.

Two people were killed on the spot, while another ten were rushed to hospitals, the*official added. At least three of the victims are reportedly in critical condition, with doctors fighting for their lives.

Minst 50% av Ukraina (enligt de själva) är nu utan el och värme tack vare deras senaste terrorattentat mot Krim bron.

Räkna med en massiv vedergällning från Ryssland.

Det du beskriver låter mer som Putins galna vedergällningar mot civila varje gång som hen förlorar stort. Sänkningen av Moskva och framåt.
Citera
2022-12-11, 09:24
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Faktum är att jag gick så långt att jag argumenterade för en västerländsk intervention i Ukraina. Ingen i tråden var speciellt intresserad av detta. De ville slåss till sista ukrainaren men de vill inte uppoffra något själv. Det är västerländsk feghet och kronisk dålig policy som är Ryssland (och även Kinas) starkaste kort.
Du verkar ha missat att Ryssland hotat att kärnvapenbomba den som blandar sig i. En intervention kommer alltså till ett mycket högt pris, och det är nog det priset få i tråden är intresserade av att betala.
Citera
2022-12-11, 09:39
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingsryd2.8
Jag funderade lite kring hur kriget kommer att sluta.
Det har ju hävdats att Putin inte kommer ge upp det här kriget pga att han inte har en framtid annars. Men varför vore det så omöjligt att han lämnar rampljuset och sedan sätter sig i kulisserna? Han är ju omgiven av lojalt folk som är lojalt just pga av att de alla har sina sina fingrar i kakburken gällande den ryska korruptionen. Bättre att ha honom kvar i bakgrunden isf för att bevara status que?

Vad har jag missat? Varför måste ett slut på kriget vara Putins undergång? Han känns för mig som en överlevare och får han välja mellan statskupp och att lämna presidentrollen, borde han inte välja det senare? Och genom att låta korruptionen fortsätta precis som förut (istället för en kupp där vad som helst kan hända) så kommer han fortsatt ha många vänner.

Isf tänker jag att kriget slutar med att Ukraina får tillbaka gränserna innan 2014 förutom att Krim förblir ryskt. I utbyte mot att Ryssland byter ut Putin. Och att Nato/usa förmedlar fram det här.

Annars får ni gärna berätta för mig hur fel jag har!
Hundratusentals ryssar har dött eller lemlästats i Ukraina. Om Putin skulle förlora sitt krig, anse sig besegrad och dra sig tillbaka från Krim och de övriga ockuperade områdena så skulle han bli oerhört impopulär. Det finns redan ett stort motstånd mot kriget i Ryssland och det skulle sannolikt sprida sig till hela befolkningen om de skulle krypa tillbaka hem till Ryssland och behöva be om ursäkt. Sanktionerna från resten av världen skulle förbli och Ryssland skulle få betala ett stort krigsskadestånd. Om Putin är hatad både av folket och krigshetsande generaler i hans närhet, så är det svårt att se hur Putin skulle kunna kunna behålla makten.
Citera
2022-12-11, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Så du menar att man väntar i sitt skyddsrum i åratal?
Du vet, det fungerar inte så...

det är frit fram efter ett par dagar. och som du ser efter ett par år. som om det aldrig hänt.
Citera
2022-12-11, 10:06
Medlem
Sgt.Blands avatar
Girkin ökar nu trycket ännu mer på regimen i Nazi-Ryssland. Nu hotar han mad att om de förlorar kriget så kommer de att gp skilda vägar haha. Han namnger även Putain nu för första gången nånsin så vitt jag vet.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1601864867845054465
Citera
2022-12-11, 10:09
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Men det är inte skälet utan att man ”precis överallt” trodde att den eviga freden kommit för att stanna. Befinner du dig inuti en byggnad av armerad betong, eller i ett skyddat utrymme i form av källare, överlever du en kärnvapendetonation på 1-2 km avstånd och följande nedfall om du stannar inomhus. Allt annat är bara fabler utan stöd i vetenskapliga studier.

Tanken att alla dör i kärnvapensmäll kanske inte stämmer helt, några överlever säkert. Men vad gör man sedan? Tar bilen till Kungens kurva för att köpa nya möbler, kanske ta en burgare på vägen, titta på en film till kvällen?

Det finns en ny generation som verkar spela ned hotet om en upptrappning av konflikten i Ukraina genom att antyda att konsekvenserna av att använda kärnvapen inte hotar den värld som vi känner till. Kanske inte spelar ned, kanske helt enkelt inte kan föreställa sig vad det kan innebära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in