2022-12-11, 00:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Men hur går det?
Ni skulle ju redan vunnit mot ryssarna?

Vem i all världen har påstått nåt sånt infantilt?

Eller är det ni piss-ryzzar som påstår det?
Citera
2022-12-11, 01:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Finns motståndsrörelser inom Ryssland också. Tydligen brinner det lite då och då i Moskva.

Ryktena om nya mobiliseringar cirkulerar.

Klart det brinner lite i piss-ryzzland.

Men det innebär ju inte automatiskt att piss-ryzzarna vinner.

Snarare tvärtom.
Citera
2022-12-11, 01:03
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Vem i all världen har påstått nåt sånt infantilt?

Eller är det ni piss-ryzzar som påstår det?

Jag trodde ni dårar redan vunnit mot ryssarna? Har ni inte vunnit alltså, mot mongolryssarna?
Citera
2022-12-11, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Nog för att jag gillar Wilderängs noveller men han har haft fel flera gånger, han länkar lösa rykten och förstärker dessa

Tja han var själv på besök helt kort och får info från fronten. Jag kan inte bedöma tillförlitligheten än som större än från proryssar.
Citera
2022-12-11, 01:04
Medlem
Citat:
Men hur går det?
Ni skulle ju redan vunnit mot ryssarna?

Tålamod är väntans broder.
I sinom tid kommer det totala raset för dina alkoholiserade landsmän...
Citera
2022-12-11, 01:07
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Tålamod är väntans broder.
I sinom tid kommer det totala raset för dina alkoholiserade landsmän...

Så ni kommer vinna mot ryssarna? bara de alkade ryssarna rasar så vinner ni?
Citera
2022-12-11, 01:14
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Nej, nej.

Det vi kan åstadkomma är att mitigera piss-ryzzarna.

Begränsa.

Försvara.

Eller hur tänker du?

Världens största krigsmakt?

vad hindrar er från att vinna från att vinna mot de alkoholiserade ryssarna? jag trodde att nato's bögarmeér skulle krossa ryssen!!

varför klarar inte ukrainas arme krossa ryssen när ni skickat in alla vapen ni har till förfogande? när ska ni krossa ryssen med alla era vapen? börjar bli pinsamt
Citera
2022-12-11, 01:17
Bannlyst
Citat:
vad hindrar er från att vinna från att vinna mot de alkoholiserade ryssarna? jag trodde att nato's bögarmeér skulle krossa ryssen!!

varför klarar inte ukrainas arme krossa ryssen när ni skickat in alla vapen ni har till förfogande? när ska ni krossa ryssen med alla era vapen? börjar bli pinsamt

Är du helt förryckt?

Ukraina kan aldrig vinna mot piss-ryzzarna.

Det borde väl alla normalbegåvade människor inse?

Det enda Väst och Ukraina kan bidra med är pisk.

Att ge piss-ryzzarna pisk.

Och det ser dom ju ut att lyckas med.
Senast redigerad av ABanderas68 2022-12-11 kl. 01:19.
Citera
2022-12-11, 01:18
Medlem
Citat:

Vilka är "ni"? Hoppas du är medveten om att du skriver i ett svenskt forum, inte ett Ukrainskt.
Citera
2022-12-11, 01:37
Bannlyst
Citat:
Fantastiskt. vi får hoppas att ukrainarna du leker med kommer hitta ett hem innan dina patetiska tirader på internet blir verklíghet

Ukrainarna har ju liksom ett hem.

Piss-ryzzarna?

Not-so-much.
Citera
2022-12-11, 01:45
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Ca 200 ockupanter grillades i kvällens raid.
https://t.me/s/ivan_fedorov_melitopol?before=1022

Herrejösses ja. Ordentlig träff på högkvarter där. Totalt slakthus ju. Har inte kollaat noga på denna filmen men det är mörkt så den bör vara godkänd för denna tråden.

https://twitter.com/Tendar/status/1601711739606683648
Citera
2022-12-11, 01:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban

3. Ryssland skjuter ned massvis med missiler varje dag, däremot är det inte helt lätt att träffa ballistiska vapen som rör sig mellan 1000-5000m/s - vilket är den fart som vapen som Iskander och västerländska motsvarigheter de facto har när de närmare sig målområdet.
...
2. Nu svamlar du bara. Det finns massvis med möjligheter att skjuta ned granater eller andra flygande saker utan att bruka zonrör. Att svenska zonrör är populära och kopieras överallt (oftast med mindre vapen delar och färre funktioner) handlar mest om det tidigare bara fanns en störningssäker metod för att hantera granaten. I övrigt fanns det zonrör till luftvärnskanoner redan under WW2 (och innan), det var bara det att 40mm granaten fick för liten sprängverkan för att montera den analoga "elektroniken" på den tiden: Se här för en länk så du slipper fortsätta skämma ut dig https://ussslater.org/40-mm

3. Det är också en siffra som publicerats i pro-Rysk media. Det finns ingen större anledning att tvivla på den saken - det är ungefär vad svenska 30 år gamla lvkv vagnar klarar utan modernisering eller vad fullt moderniserade CV90 kan göra utan radar ifall besättningen vet att granaten kommer och från vilket håll.

En av anledningarna att jag engagerar mig på fb är att jag vill lära mig saker. Därför blev jag nyfiken (och skeptisk) när du kom med den sensationella uppgiften att ”Ryssland numera skjuter ner ca 33% av Excalibur-granaterna med äldre LV-system”. Det lät otroligt, men det är å andra sidan inte science fiction att skjuta ner en granat som färdas i måttlig hastighet, iaf om man har ett toppmodernt radarsystem och lämplig kanon kalibrerad till detsamma.

Men när du sedan kom med fria fantasier att skjuta ner fallande artillerigranater var vardagsmat och gjordes med Bofors 40 mm lv-akan redan på 60-talet, så förstod jag vad jag anade från början: Du hade ingen aning om vad du pratade om.

Men frågeställningen är intressant, för om en Excalibur-granat för ca $100,000 kan skjutas ner med rimlig kostnad av ett LV-system så gör det givetvis skillnad i Ukraina. Vi kan till att börja med konstatera att system finns med åtminstone teoretisk sådan förmåga, t.ex det modifierade Phalanx-systemet (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Counter_rocket,_artillery,_and_mortar) och Pantsir (Ryssland m.fl.). Phalanx-systemet träffar målet direkt vilket är möjligt då den skjuter 50-75 20 mm skott per sekund. Pantsir har både 30 mm akan och missiler; oklart vad som skulle användas mot en granat.

Men vi kan också konstatera att Ryssland helt uppenbart inte haft möjlighet att försvara sig mot Excalibur. Dels har vi sett mängder med filmer av ryska strv och bandhaubitsar som slagits ut, dels har vi skadorna på Antonov-bron som åtminstone delvis antagits komma från Excalibur. Än mer intressant är vad ryssarna själva säger. Jag hittade denna indiska web-artikel från 27/11 där man refererar till ett pressmeddelande från ryska MoD där man säger att man för första gången slagit ut en Excalibur-granat:

”On November 27, the Russian Ministry of Defense claimed that its air defense units had successfully intercepted an Excalibur precision-guided artillery munition near Miropolye, Sumy region.

Nevertheless, it is believed that this is the first instance when Russian defense systems have destroyed the US-made Excalibur artillery shell.

The Russian military reportedly intercepted the American-guided projectile when it approached the target. It is understood that the main challenge in intercepting such projectiles is their small size and high speed.

Besides that, the possibility of its detection is exceedingly low because the munition, which is nearly a meter long, has peculiarities in its trajectory. However, Russia has not specified which air defense system intercepted the Excalibur precision-guided artillery munition.”

https://eurasiantimes.com/russia-squeezes-the-calibre-of-hard-to-intercept-excalibur/?amp

Således var denna påstådda nedskjutning av en Excalibur-granat en så speciell händelse att en indisk tidning skriver om det. Redan där kan vi utesluta att ”äldre ryska LV-system skjuter ner ca 33% av Excalibur”.

En nyckelfråga här är vad som användes för att skjuta ner granaten, givet att det faktiskt hänt (inte helt klart hur man skulle kunna veta att det var just en Excalibur-granat?). Om vi utgår ifrån att en Excalibur kostar $100,000 så kan man iofs tänka sig att använda en SAM med samma prislapp, i synnerhet om den skulle slå ut en själv! Men i det allmänna fallet ser jag inte hur LV-systemet skulle kunna veta vad för typ av 155 mm granat som är på ingående, och om man ska skjuta på alla 1000+ granater som trillar ner varje dag blir man fattig fort. Det är heller inte så att man har Pantsir längd hela fronten (Ryssland verkar ha 100-200 totalt).
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-12-11 kl. 02:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in