2022-12-10, 13:05
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Blaupunkt var en favorit för mig, dvs bilstereo, men fanns som radioapparater med mera, riktigt stort men som sen försvann, finns säkert idag men är inte i närheten av fornstora dagar.
Netscape, webbläsare! Nån gång i slutet av 90 talet skulle alla ha ICQ. 😀
Citera
2022-12-10, 13:06
Medlem
Citat:
Blaupunkt var en favorit för mig, dvs bilstereo, men fanns som radioapparater med mera, riktigt stort men som sen försvann, finns säkert idag men är inte i närheten av fornstora dagar.

Blaupunkt gör nog bara bilstereo idag - hur är det med Becker jfr blaupunkt
Citera
2022-12-10, 13:13
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Alla i plugget hade gympakläder och hodisar av märket "Wesc", de hade USA-kläder, collageestetik och sk8-kläder. För varje butik som dör ritar tatuerar jag en tår i ögonvrån (bildligt). Minns särskilt följande affärer.
Indiska
Flash
Toys R Us
Rut m.fl
Duka
Vivo
Onoff
Harald Nyborg
Hobbex
BR Leksaker
Expert
Audio Video
Siba
Game
Gamestop
Netto
4Sound
Hemma
Citera
2022-12-10, 13:15
Medlem
Bylwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomaliSwimmer
Shio

JOS/Jens of Sweden
Man var snudd på mobbad om man hade en Mp3-spelare av annat märke.

Ja.. Jens of sweden var den som dök upp spontant, när jag läste TS.
Jag hade en av deras mp3-spelare, när det begav sig!
Vad hände med "JOS", egentligen?
Var det smartphones och Spotify som skickade dom i graven eller?
Citera
2022-12-10, 13:19
Medlem
Puss och kram
Silver Dollar
Wrangler
Bang Olufsen

Visst, Beo finns men hypen är fullständigt borta.
Citera
2022-12-10, 13:20
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Det blev nog ödet för många av de stora märkena. T ex när Nokia(skärmar) köptes upp av Gold Star och blev LG.

Nokias bildskärmar köptes av ViewSonic, inte LG. ViewSonic var aldrig speciellt stort i Sverige men finns kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Jens Of Sweden, var den rätta mp3spelaren när det begav sig för 20tal år sedan, upp som en sol, ner som en pannkaka.

Det var ju bara nån koreaprodukt som han silkscreenade dit sitt varumärke på (och presterade en svensk översättning av mjukvaran). En ren importverksamhet, där han lyckades rida på en trend ett kort tag, det var bara en modell som var riktigt populär innan andra fick igång importkanalerna av bättre prylar.

Citat:
På cyberphoto har dom 25 produkter; https://www.cyberphoto.se/sok?q=polaroid

Men visst, "förr" var dom gigantiska jämfört med idag, troligen något företag som köpt upp namnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Soperent
De lever väl fortfarande och säljer en hel del polaroidkameror och film även om de inte är lika stora nuförtiden. Köpte faktiskt två UV filter från Polaroid optics för någon vecka sedan.

Både Polaroid och Kodak är numera verksamheter som licensierar ut sitt namn till andra, även om Kodak har viss tillverkning av "egna" produkter. Båda företagen har dessutom splittrats i flera verksamheter som använder samma namn. Deras varumärken återfinns på en massa skit tex LED-lampor. "Polaroid Optics" är en typisk licensieringsgrej där nån kines har köpt rätten att klistra dit namnet och loggan, det är ingen kvalitetsstämpel, snarare ett litet varningstecken.

Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Netscape, webbläsare! Nån gång i slutet av 90 talet skulle alla ha ICQ. 😀

Netscape lever delvis vidare som Mozilla, och ICQ är fortfarande igång.

Luxor var en gång riktigt stort i Sverige på TV, Hi-Fi och övrig elektronik. Nu återfinns namnet bara på turkiska TV-apparater som säljs på Ica Maxi, det finns bara där för att lura förvirrade 50-60-talister, som inte skulle köpa en apparat som det stod "Vestel" på.
Citera
2022-12-10, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soperent
De lever väl fortfarande och säljer en hel del polaroidkameror och film även om de inte är lika stora nuförtiden. Köpte faktiskt två UV filter från Polaroid optics för någon vecka sedan.

Polaroid var ju från början en behandling av solglasögon. Tror det var för att reducera uv-strålar. Patentet kanske har gått ut.
Citera
2022-12-10, 13:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Alla i plugget hade gympakläder och hodisar av märket "Wesc", de hade USA-kläder, collageestetik och sk8-kläder. För varje butik som dör ritar tatuerar jag en tår i ögonvrån (bildligt). Minns särskilt följande affärer.
Indiska
Flash
Toys R Us
Rut m.fl
Duka
Vivo
Onoff
Harald Nyborg
Hobbex
BR Leksaker
Expert
Audio Video
Siba
Game
Gamestop
Netto
4Sound
Hemma
WESC och Harald Nyborg finns fortfarande...bara att de inte är lika populära längre.
Citera
2022-12-10, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bylwe
Ja.. Jens of sweden var den som dök upp spontant, när jag läste TS.
Jag hade en av deras mp3-spelare, när det begav sig!
Vad hände med "JOS", egentligen?
Var det smartphones och Spotify som skickade dom i graven eller?

Här är en kort men bra artikel om JoS
https://m3.idg.se/2.1022/1.359741/fran-mp3-kung-till-magplask--den-svindlande-historien-om-jens-of-sweden
Citera
2022-12-10, 13:25
Medlem
LeifD2s avatar
Altavista.
Yahoo (finns kvar, köpes av Micro$oft).
Skype (köptes upp av microsoft och försvann)
Citera
2022-12-10, 13:25
Avslutad
Är det någon som minns Playahead? Alla coola kissar hade Playahead, det var THE SHIT fram till Facebook lanserades.

Vet att Lunarstorm fanns också men det var inte lika tufft som jag minns det.
Senast redigerad av Sprutnik 2022-12-10 kl. 13:27.
Citera
2022-12-10, 13:26
Medlem
Asmodeusvults avatar
Kanadensiska BlackBerry var väl otroligt poppis med sina mobiler. Kallades ju för CrackBerry i staterna. De finns väl kvar, men torde ha bytt affärsidé eller bara ha någon promille av marknaden förmodar jag.

Palm med sin Palm Pilot var ju också väldigt poppis men lyckades ändå missa tåget när IPhone och Android tog över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in