2022-12-09, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Det har ju redan skett. Din fråga är därför svår att förstå sig på. Jag vill inte framstå som elak, men man blir ärligt talat lite full i skratt av det du skriver ibland.
Obegripligt att så många här inne inte verkar ha grundläggande kunskaper om hur politik fungerar. Det räckte ju med att förre finansmarknadsministern Max Elger meddelade att FI kort fått i uppdrag att se på möjligheten att pausa kravet för att flanders mfl skulle känna sig mer eller mindre säkra på att pausen var ett faktum.
När Wykman nu säger att FI ”äger frågan” är det en tämligen tydlig indikation på att det inte lär bli någon större ändring på den fronten framöver.
Citera
2022-12-09, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vad har det med saken att göra?
OM och NÄR de påverkas så mäts ju det upp.

Men du skrev precis att riksbanken inte bryr sig om energikostnader? Jag fattar ingenting
Citera
2022-12-09, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Men du skrev precis att riksbanken inte bryr sig om energikostnader? Jag fattar ingenting

Riksbankens inflationsmål är att hålla inflationen mätt med KPIF kring 2 procent per år.

I KPIF ingår energi.

En professionell svammlare kanske skulle försöka säga RB ofta argumenterar utifrån underliggande inflation när de sätter styrräntan (där ingår inte energi). Och sedan dra ut i någon tangent om Frankrikes kärnkraftverk.

Men faktum är att RB bryr sig om energipriserna. Det är en del av sättet de mäter inflation.
https://www.riksbank.se/sv/penningpolitik/inflationsmalet/
Senast redigerad av trickget 2022-12-09 kl. 19:36.
Citera
2022-12-09, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurrkaninen
Det blir värre.
Räntan springer upp på 5-6 och de närmaste tre åren blir inte kul för den som inte har deg.

Jag ser fram mot att göra mig ett eller annat klipp hos KF vad det lider.

Är man som lök på laxen en obelånad hyrestorsk med deg så skrattar man hela vägen till banken.
Citera
2022-12-09, 22:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runninghigh
Obegripligt att så många här inne inte verkar ha grundläggande kunskaper om hur politik fungerar. Det räckte ju med att förre finansmarknadsministern Max Elger meddelade att FI kort fått i uppdrag att se på möjligheten att pausa kravet för att flanders mfl skulle känna sig mer eller mindre säkra på att pausen var ett faktum.
När Wykman nu säger att FI ”äger frågan” är det en tämligen tydlig indikation på att det inte lär bli någon större ändring på den fronten framöver.
Om belåningen är ett problem och man vill minska efterfrågan så är ett slopat amorteringskrav hål i huvudet.
Citera
2022-12-09, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om belåningen är ett problem och man vill minska efterfrågan så är ett slopat amorteringskrav hål i huvudet.

I tangentens riktning så är inte belåningen ett problem just nu.
Citera
2022-12-09, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
I tangentens riktning så är inte belåningen ett problem just nu.
Nej, den totala skulden för svenska hushåll ligger ju bara på omkring 5 000 miljarder och har inte mer än femfaldigats de senaste 20 åren. Och nu minskade ju dessutom belåningstakten något tredje kvartalet! Bara att pausa på.
Citera
2022-12-09, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runninghigh
Nej, den totala skulden för svenska hushåll ligger ju bara på omkring 5 000 miljarder och har inte mer än femfaldigats de senaste 20 åren. Och nu minskade ju dessutom belåningstakten något tredje kvartalet! Bara att pausa på.

Ja, det var lite det jag skrev. Jag tror som i förra vändan att det inte är aktuellt med amorteringsfritt för nya lån.
Citera
2022-12-10, 00:15
Medlem
Citat:
Ja en del klarar inte av det. Så är det. Hade jag fått svaret "jag är oduglig" så hade det varit en förklaring. Men det får jag inte heller.

Jo, det var ju ditt svar jag citerade. Eller vems menar du att det var?

Sedan saknar jag svaret på varför inte de dugliga startar upp bostadsproduktion.
Det blir också alltid obesvarat. Så även denna gång. Och så även av dig.

Nej. Det är fel slutsats. Här hittar du på en halmgubbe.

Jo, jag vet att det var mitt du citerade men du kan ju fan inte säga "ställd och svarslös" i ett inledande replikskifte..

Varför ge sig in i en bransch som kommer uppta mkt av ens tid om man redan har det gott ställt?

Det är ingen halmgubbe. Du ville ej köpa fastigheter att hyra ut för det skulle kunna krångla med jobbiga hyresgäster. Jag vill ej ge mig in i byggbranschen för att jag t.ex. inte vill ha krångel med jobbig arbetskraft.
Citera
2022-12-10, 00:41
Medlem
Citat:

Sedan saknar jag svaret på varför inte de dugliga startar upp bostadsproduktion.
Det blir också alltid obesvarat. Så även denna gång. Och så även av dig.

Kanske för att kostnaden inte ligger i att bygga bostaden utan värderingen på marken som bostaden står på. Så du kanske ska fråga varför de dugliga inte startar upp produktion av mark i centrala Stockholm. Helst på Strandvägen.
Värderingen av marken styrs dock inte av lönerna utan av hur mycket pengar bankerna lånar ut och bankerna lånar inte ut lika mycket längre i takt med att räntorna går upp.
Citera
2022-12-10, 01:05
Medlem
slutaletas avatar
Lokala byggföretag har det tufft och endast sedan tidigare påskrivna kontakt på hus kommer byggas. Kommer bli total utslagning i byggsvängen i början av -23.
Citera
2022-12-10, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Låt åt säga att räntan parkerar på 3%. Skulle vi då stanna vid en ca 20%-ig nergång?

Kostnaderna för att köpa ett boende är vid ett sådant scenario ligger långt över 20% över var det var tidigare och priserna borde därför fortsätta ticka neråt till man når en slags jämvikt mellan priserna och utgifterna.

Något som varit konstant senaste åren är att folk lagt ungefär lika mycket på sitt boende, men nu förväntar sig många att de ska lägga betydligt mer.

Troligare är istället att bristande vilja att spendera mer av sin månadsinkomst på boende samt snålare belåning kommer att leda till ytterligare prispress även om räntan parkeras på 3%.

Var jämvikten ligger verkar ingen av någon outgrundlig anledning vilja räkna på, men om kostnaderna för ett givet boende fördubblas så kan man väl lite grovt sätt säga att priserna rimligen ska halveras.

Kostade villan i Bromma för 10 miljoner 30 000 i månaden för ett år sen, men på sikt kommer kosta runt 60 000 i månaden, så ska priset rimligen ner till ungefär fem miljoner.

korrekt. det är inte svårare än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in