Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Så med dublett menar du helt enkelt att jag tar t ex två claimade T72s och funderar på om man kan skilja dem från varandra? Inklusive såna som kan vara samma med något enkelt handgrepp, t ex spraya något på ett ställe på tanken. (då blir det inte potentiellt 10 men 2 dubletter)
Jag tror inte jag orkar det, men idén är intressant och kommer säkert göras av krigshistoriker.
Ganska många av RWA och Rybars fanboys gjorde det enligt samma resonemang som du just framförde.
då kan du ju ganska enkelt hävda att det är 50 tanks totalt som "förstörts,erövrats osv" dvs tank på bild av modell x har målats och flyttas runt 100ggr (bild 1-100) och därefter förstörts bild 101-150. och sen är bild 151-250 Osäkra för "det kan vara samma" bara i andra stadier av processen....
de slutade efter några veckor, bilden är bara ett enkelt sätt att hålla reda på noteringen, "oryx" använder flera källor utöver "bild" innan de "räknas", något som "rysstroll" inte bemödar sig med att göra.
så att misstag säkert kan förekomma är inte omöjligt. men det finns en "internet arme" av vatniks som gjort det du inte orkar. de slutade när de insåg att de gjorde sigsjälva till åtlöje...
men det finns andra faktorer, tex så har en t-90 som togs av ukraina tidigt i kriget, tagits tillbaks av ryssarna för att därefter återtagits av Ukraina när de jagade ryssen ur Kherson området.