2022-12-09, 19:47
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MillivaBilli
Ja, och i det ljuset blir regeringens svek desto mer obegripligt. Partier som säger sig värna företagande och prioritera jobben skapar nu en helt onödig konkursvåg.

Många som sitter med äldre hus kan nu ha en dygnsförbrukning på 80-120 kWh á 8 - 11 kr. Det blir lite slantar att betala efter jul.

30000 på en månad är svettigt.... Bättre ta tjänstledigt o flyga till Thailand än att värma.
Citera
2022-12-09, 19:50
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingaman
Vad trodde ni som köpte el-bil?
Såg ni det inte komma?
Ni har skitdyr el, eller inte alls el i vinter.
Och en skitdyr bil.
Kör småbil, bensin såklart.
Mvh.

Har en äldre "miljödiesel" som drar 0.5 l milen. Kommer inte byta förrän läget stabiliserats så man kan göra ett genomtänkt val.
Citera
2022-12-09, 19:56
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-Arkitekten
har du lust att lägga ut din erfarenhet och kanske utvecka det du tycker är bra med ditt bilköp så vi kan få möjlighet att matcha emot andra alternativ
När jag köpte min Renault ZOE 2018 kostade den 360.000 kr minus bonus på 70.000 kr.
Dessutom var elen billig.

Idag är bonusen borta på elbilar och priserna har gått upp, idag kostar en ny Renault ZOE 455.000 kr.
Och sedan de höga elpriserna på det..

Hur ska det gå ihop???
Citera
2022-12-09, 19:57
Medlem
qups avatar
Låter som en kul vinter. Och man får inte elda hursomhelst heller. Det börjar ju lukta och stör grannarna. Folk kommer frysa ihjäl i vinter. Men skatt ska dom ha!
Citera
2022-12-09, 19:59
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
När jag köpte min Renault ZOE 2018 kostade den 360.000 kr minus bonus på 70.000 kr.
Dessutom var elen billig.

Idag är bonusen borta på elbilar och priserna har gått upp, idag kostar en ny Renault ZOE 455.000 kr.
Och sedan de höga elpriserna på det..

Hur ska det gå ihop???

Det går inte ihop.... Dessutom borde staten straffskatt elbilar nu. Fler elbilar betyder mer belastning på elnätet.

Schweiz var ju inne på att förbjuda elbilar att användas om elbristen blir stor.
Citera
2022-12-09, 20:01
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Låter som en kul vinter. Och man får inte elda hursomhelst heller. Det börjar ju lukta och stör grannarna. Folk kommer frysa ihjäl i vinter. Men skatt ska dom ha!

Bli populär o anmäl grannarna haha!

Tänk all sur ved folk kommer bränna i vinter. Kommer bli smog som förr i tiden. Inte hälsosamt att andas in...
Citera
2022-12-09, 20:03
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojjesan
Klarar mig hemma då jag bor i lgh. Men mitt företag kommer gå i kk och 20 pers blir arbetslösa. Men jag har slutat bry mig. Skiter politikerna i detta problem så gör jag det med. Har en mataffär som förbrukar 250.000 kWh och tar man ut det på matpriserna slutar kunderna komma. Fick info att de fackliga organisationerna kräver 5% löneökningar nästa år också. Bra tajming….

Tänk ett steg framåt. Sortimentet kommer att behöva anpassas efter eltillgången - frys och kyldiskar kommer att försvinna nästan helt. De där öppna kyldiskarna som en del affärer har där kylan ventileras ut i butiken kommer försvinna helt.
Citera
2022-12-09, 20:06
Medlem
Högkostnadsskydd och en akutfond det är nu en handlingskraftig regering skall agera men vi ser ingenting av det...
Citera
2022-12-09, 20:15
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
8-11 kr per kWh!
Sen tillkommer nätavgifter etc ovanpå det!

Det är en katastrof för oss som kör elbil.

Det är helt sinnesjukt. Nu har man i flera års tid politiskt och moraliskt pressat alla att köpa/leasa elbil och nu kostar det i princip mer att "tanka" elbilen än en vanlig bensindriven.
Citera
2022-12-09, 20:15
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Tacka Bolund

Nja. Detta är en global plan. Samma historia i hela västvärlden. Ingen kommer undan den här terrorn mot de egna befolkningarna.
Citera
2022-12-09, 20:16
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Har en äldre "miljödiesel" som drar 0.5 l milen. Kommer inte byta förrän läget stabiliserats så man kan göra ett genomtänkt val.

Hybrid kan vara ett alternativ men en ren elbil får vänta tills något kärnkraftverk är byggt och garanterat billig el.
Citera
2022-12-09, 20:17
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Det är helt sinnesjukt. Nu har man i flera års tid politiskt och moraliskt pressat alla att köpa/leasa elbil och nu kostar det i princip mer att "tanka" elbilen än en vanlig bensindriven.

Lösningen för ett grannskap kan vara att låna el av grannen om den har bundit fördelaktigt.

Slå tillbaka mot dom jvla kleptokraterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in