2022-12-09, 18:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Challe12345
Om det är olovlig eller lovlig att ha sex med någon beror på om personen samtycker.

Då är det ytterst avgörande hur man definierar samtycke.
Ja precis. Hur förklarar du för ett barn att den inte olovligen får ta något?
Citera
2022-12-09, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja precis. Hur förklarar du för ett barn att den inte olovligen får ta något?

Kan du konkretisera frågan är du snäll med något exempel?
Senast redigerad av Challe12345 2022-12-09 kl. 18:56.
Citera
2022-12-09, 18:58
Avslutad
Citat:
Kan du konkretisera frågan är du snäll med något exempel?
Det står i lagen att det är stöld att olovligen ta något som tillhör någon annan. Hur förklarar du för ett barn vad olovligen innebär?
Citera
2022-12-09, 19:07
Medlem
Citat:
Det står i lagen att det är stöld att olovligen ta något som tillhör någon annan. Hur förklarar du för ett barn vad olovligen innebär?

Jag skulle säga ”olovligen innebär att man ta något utan samtycke/tillstånd, och lovligen betyder att man ta något med samtycke”

Vad det ett sånt svar du ville jag skulle komma med eller? Annars få du vara ännu mer tydlig.
Senast redigerad av Challe12345 2022-12-09 kl. 19:09.
Citera
2022-12-09, 19:10
Avslutad
Citat:
Jag skulle säga ”olovligen innebär att man ta något utan samtycke/tillstånd, och lovliges betyder att man ta något med samtycke”

Vad det ett sånt svar du ville jag skulle komma med eller? Annars få du vara ännu mer tydlig.
Nej, jag undrar hur du förklarar vad olovligen innebär. Det definieras inte i lagen så hur ska ett barn kunna veta om man inte förklarar?
Citera
2022-12-09, 19:14
Medlem
Citat:
Nej, jag undrar hur du förklarar vad olovligen innebär. Det definieras inte i lagen så hur ska ett barn kunna veta om man inte förklarar?

Du skrev ”jag undrar hur du förklarar vad olovligen innebär”

Jag svarade ” olovligen innebär att man ta något utan personens samtycke/personens tillstånd, och lovliges betyder att man ta något med samtycke”

På vilket sätt är det inte ett svar på din fråga?
Citera
2022-12-09, 19:15
Avslutad
Citat:
Du skrev ”jag undrar hur du förklarar vad olovligen innebär”

Jag svarade ” olovligen innebär att man ta något utan personens samtycke/personens tillstånd, och lovliges betyder att man ta något med samtycke”

På vilket sätt är det inte ett svar på din fråga?
Och då vet barnet vad den får ta och inte får ta?
Citera
2022-12-09, 19:19
Medlem
Citat:
Och då vet barnet vad den får ta och inte får ta?

Innan jag svara på din fråga vill jag att du svara på min fråga först.

Här kommer den igen.

”På vilket sätt är det inte ett svar på din fråga?”
Citera
2022-12-09, 19:22
Avslutad
Citat:
Innan jag svara på din fråga vill jag att du svara på min fråga först.

Här kommer den igen.

Så du vet alltså att det är stöld att ta något från någon som inte givit sitt samtycke till att du tar saken. Hur definierar du då samtycke?
Citera
2022-12-09, 19:36
Medlem
Citat:
Så du vet alltså att det är stöld att ta något från någon som inte givit sitt samtycke till att du tar saken. Hur definierar du då samtycke?

Som sagt, Innan jag svara på dina frågor vill jag att du svara på min fråga först.

Annars blir det envägskommunikation och inte en tvåvägskommunikation.

Här kommer den igen.

Citera
2022-12-09, 19:55
Avslutad
Citat:
Som sagt, Innan jag svara på dina frågor vill jag att du svara på min fråga först.

Annars blir det envägskommunikation och inte en tvåvägskommunikation.

Här kommer den igen.

”Att ta något olovligt är att ta något utan samtycke” säger ju ingenting eftersom barnet inte heller förstår vad samtycke är.

Men för att du inte ska tjata om på vilket sätt det inte är svaret på min fråga så säger vi att det VAR svaret på min fråga.

Min följdfråga blev ”och hur förklarar du vad samtycke är?”
Citera
2022-12-09, 20:46
Medlem
Citat:
”Att ta något olovligt är att ta något utan samtycke” säger ju ingenting eftersom barnet inte heller förstår vad samtycke är.

Men för att du inte ska tjata om på vilket sätt det inte är svaret på min fråga så säger vi att det VAR svaret på min fråga.

Min följdfråga blev ”och hur förklarar du vad samtycke är?”

För det första, Det som avgör om meningen säger något eller säger inget till barnet beror på hur gammalt barnet är. Hur gammalt är barnet du prata om?

Annars kan man vara extra tydlig till barnet o säga.

Olovligen innebär att man ta något utan personens tillåtelse alltså motsatsen till lovligen, och lovligen betyder att man ta något med med personens tillåtelse

Förstå man tillåtelse förstå man olovligen.

Menar du att barnet inte förstå vad tillåtelse betyder? Det är liksom avgörande för om barnet förstå vad olovligen innebär.

För det andra, Om det nu va svaret på din fråga. Varför svarade du nej när jag frågade dig på om det va svaret på din fråga?

För det tredje, Du skrev ”Fast nu definierar man inte ett uteblivet nej som samtycke” Har du någon rättslig källa på det?

Och

Så om en kvinna och en man har sex utan att någon av dom gör motstånd eller säger nej vem är då skyldig?
Senast redigerad av Challe12345 2022-12-09 kl. 21:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in