Citat:
Ursprungligen postat av
sinmandt
Inte för att förband inte avskrivs men när du nämner så hård fakta måste du komma med källor. Vilka förband har gått åt?
Jag är faktiskt genuint intresserad.
Du frågar fel person - så detaljerat följer jag inte kriget. Under hela hösten har Ukraina fört fram förstärkningar till Bahkmut, det har man fått veta inte minst här i tråden med "nu djävlar ska ryZZen"... men man hör aldrig om förband som dras därifrån till andra fronter.
Jag tror inte alla de där förbanden avskrivs och antalet soldater vid den fronten har nog snarast ökat men jag tror en del alltför söndertrasade dragits tillbaka för vila och nya inkallade. Fylla på befintliga förband med många ersättare kan ju vara ganska demoraliserande för både de gamla och de nya.
För en, en och enhalv månad sedan fördes det ju in en från Cherson berömd bataljon, den genomförde en motoffensiv och det blev ett väldans liv här i tråden hos Nato-runkarna och det fortsatte flera dagar men man följer ju folk som vet bättre än att lyssna på twitterlögnare och visste att offensiven nästan direkt slagits tillbaka med mycket svåra förluster. Här på flashback publicerde Nato-runkarna filmer av högvis med dödade ukrainare och panikslagna soldater och trodde det var en framgångsrik ukrainsk offensiv som filmades. Det skedde alltså flera dagar efter. Den bataljonen skulle man nog ganska enkelt få fram numret och truppslaget på.
Dima - Military summary för fram en massa rysk bluff vad gäller ukrainska förlustsiffror (man kan väl antagligen dela dem ett visst antal gånger) men är fö informativ angående ukrainska förband och deras strids/anfallskapacitet. Inget snack om orcher där utan han tycker det finns ypperliga ukrainska förband som är "farliga". + de ukrainska och ryska kartorna stämmer ganska väl överens och han redovisar båda. Hans funderingar kring "möjligheter" är väl kanske lite tjatiga för den som förstår krig mer än jag. Dessutom verkar han vara bussig snubbe och vara lite av en humanist. Jag har lite svårt för blodtörstiga som en del kommentatorer ju är.