2022-12-09, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Det finns inget som stoppar Putin. Han fick en plätt av Europa (Krim) och nu är han tillbaks och tänker starta ett kärnvapenskrig om han förlorar makten.

Det tror jag knappast.. östra Ukraina var mer tänkt att skydda befolkningen och stoppa kriget. Men jag orkar inte gå in i den diskussionen igen för miljonte gången så jag lämnar det.
Citera
2022-12-09, 17:28
Medlem
Citat:
Det finns inget som stoppar Putin. Han fick en plätt av Europa (Krim) och nu är han tillbaks och tänker starta ett kärnvapenskrig om han förlorar makten.
Han har inte fått Krim utan stulit det från Ukraina! Europa kan givetvis inte ge bort någon mark!

Du verkar förvirrad? Eller har du nån diagnos?
Citera
2022-12-09, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Jag är alldeles övertygad om att väst provocerat fram konflikten i Ukraina men om Putin hotar väst som han nu gör då kommer det i sig bli för mycket för USA s generaler som kommer att beordra motsatsen snarare. Kan inte se hur Putin skall ta sig ur det här....

Nja, ryssland har ju sedan 2009 sponsrat "ryssifering" och "free donbass" rörelsen (som är ett kreml projekt, inte något organiskt) att ryssland invarderade 2014 handlar ju om att det inte gick vägen med "ryssifieringen".
Citera
Medlem
Ravatoss avatar
Någon som har en bra analys på varför ryssarna är så sugna på just Bakhmut?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Inte för att förband inte avskrivs men när du nämner så hård fakta måste du komma med källor. Vilka förband har gått åt?
Jag är faktiskt genuint intresserad.

Du frågar fel person - så detaljerat följer jag inte kriget. Under hela hösten har Ukraina fört fram förstärkningar till Bahkmut, det har man fått veta inte minst här i tråden med "nu djävlar ska ryZZen"... men man hör aldrig om förband som dras därifrån till andra fronter.

Jag tror inte alla de där förbanden avskrivs och antalet soldater vid den fronten har nog snarast ökat men jag tror en del alltför söndertrasade dragits tillbaka för vila och nya inkallade. Fylla på befintliga förband med många ersättare kan ju vara ganska demoraliserande för både de gamla och de nya.

För en, en och enhalv månad sedan fördes det ju in en från Cherson berömd bataljon, den genomförde en motoffensiv och det blev ett väldans liv här i tråden hos Nato-runkarna och det fortsatte flera dagar men man följer ju folk som vet bättre än att lyssna på twitterlögnare och visste att offensiven nästan direkt slagits tillbaka med mycket svåra förluster. Här på flashback publicerde Nato-runkarna filmer av högvis med dödade ukrainare och panikslagna soldater och trodde det var en framgångsrik ukrainsk offensiv som filmades. Det skedde alltså flera dagar efter. Den bataljonen skulle man nog ganska enkelt få fram numret och truppslaget på.

Dima - Military summary för fram en massa rysk bluff vad gäller ukrainska förlustsiffror (man kan väl antagligen dela dem ett visst antal gånger) men är fö informativ angående ukrainska förband och deras strids/anfallskapacitet. Inget snack om orcher där utan han tycker det finns ypperliga ukrainska förband som är "farliga". + de ukrainska och ryska kartorna stämmer ganska väl överens och han redovisar båda. Hans funderingar kring "möjligheter" är väl kanske lite tjatiga för den som förstår krig mer än jag. Dessutom verkar han vara bussig snubbe och vara lite av en humanist. Jag har lite svårt för blodtörstiga som en del kommentatorer ju är.
Citera
2022-12-09, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
IKEA kanske hade försäkringen kvar på det?
Givetvis är en sån fastighet försäkrad.

Men det hade ju varit gott om det var en ny rysk ägare och ett ryskt försäkringsbolag som fick yta smällen.

Lite kul att det i princip bara fanns ryska butiker kvar i köpcentret. De är nog inte speciellt nöjda nu om det visar sig vara en attack orsakad av Putins invasion....
Citera
2022-12-09, 17:41
Medlem
Citat:
Jag sa aldrig att Europa kan ge iväg någon mark. Det är du som är förvirrad.
Hur tycker du detta låter då:

"Han fick en plätt av Europa (Krim) "?

Oavsett så stal han det! Inget han fått.
Citera
2022-12-09, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Förklara vad du menar. Hur är mitt påstående inte en verifiering?

Ja altså du påståd att de största förlusterna (i form av erövrade ryska tanks om man ska utgå ifrån inlägget du citerade) av militärt matriel var i donbass.
Citera
2022-12-09, 17:43
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HIMAR56
Givetvis är en sån fastighet försäkrad.

Men det hade ju varit gott om det var en ny rysk ägare och ett ryskt försäkringsbolag som fick yta smällen.

Lite kul att det i princip bara fanns ryska butiker kvar i köpcentret. De är nog inte speciellt nöjda nu om det visar sig vara en attack orsakad av Putins invasion....

Det som brann ner i Moskva häromdagen var ju också ägt av ett Kampradföretag. Koppling?
Citera
2022-12-09, 17:43
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos

Nej, har själv ställt frågan i tråden. Finns ingen mening med Bakhmut förutom kukmätar tävling.
Citera
2022-12-09, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Det verkar handla om ren prestige! Alla bedömare menar ju att det inte har nåt strategiskt värde.

Det har även snackats om att det handlar om att Wagner måste visa nåt resultat för att få ut nån bonus.

Troligtvis har ju Wagner fortifierat sig och lagt upp lager där som de inte vill tappa. Att omgruppera är ju ofta dåligt av den orsaken.
Citera
2022-12-09, 17:48
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Ja altså du påståd att de största förlusterna (i form av erövrade ryska tanks om man ska utgå ifrån inlägget du citerade) av militärt matriel var i donbass.

Nej, mitt påstående var om att Ukraina inte övertagit 500 tanks runt Kiev. Att de största förlusterna är i Donbass totalt under kriget tror jag alla som inte är efterblivna förstår. Det är där de hårdaste striderna har varit, och de har pågått över lång tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in