Citat:
Ursprungligen postat av
mongomanish
Jag tror att sossarna nog ändå hade satt ett pristak och inte varit lika frikostiga gentemot företag, men å andra sidan är jag inte sosse heller. Personligen tycker jag att ett brett elstöd är en väldigt dålig idé redan från första början, min poäng var bara att jag försökte trösta mig med att jag i alla fall skulle få lite pengar, men tji fick jag. Sen förstår jag att det inte hade gått att göra ett brett elstöd utan att folk hamnar i kläm, det är inte det min kritik är riktad mot. Jag tycker att man ska hjälpa dom som människor i kläm, inte alla som har dyr el. För i slutänden så behöver jag inte värma upp mitt fritidshus, men jag
vill göra det och det är inte vad jag tycker att skattepengar ska gå till. På samma sätt tycker jag folk som har råd med sin el gott kan betala för den, det är baksidan av en fri marknad att saker blir dyrt ibland. Men det här är en helt annan diskussion än TS fråga så vi får nog ta den någon lämpligare tråd om elstödet i stort
Så vad gäller frågan i tråden låter det som att TS inte kommer få en spänn och vi får väl hoppas att TS inte belånat sig för att betala sin elräkning eller har flyttat till ett hus med ännu högre elförbrukning

Nu är det iof inte fri marknad, eftersom prissättning sätts ifrån den dyraste elen, även om det bara rör sig om någon promille av produktionen.
Ingen annanstans fungerar det så att om det är dyrt att producera något, tex mjölk, på en gård i Ungern, så kommer Arla att prissätta sin mjölk efter vad just den gården tar betalt.
Det funkar tvärtom på en fri marknad, de dyra alternativen sållas bort
Men ja, det blir lite orättvist, och i vissa fall går stödet till onödiga saker, men i de allra flesta fall blir det ett välbehövligt tillskott till människor som får allt dyrare kostnader i vardagen.
Sossarnas förra elstöd var ju inte direkt bättre, som direkt gynnade hög förbrukning.