Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Jag sa inte emot dig, det var ett försök att hålla mig i samma tråd. Jag tänker bara att där är chans att den här frågan är betydligt bättre utredd på "polack-nätet" än vad vi gör här. Om 1000 unga svenska män hade dött, så hade "vi" (själv utlandsbosatt) märkt det. Om de gör särskilda militärkyrkogårdar osv.
En liten benchmark är Finska vinterkriget. 40 svenskar stupade (under 1%). 8000 frivilliga. 22 000 stupade på finska sidan (cirka 10% av styrkan). Extremt låga siffror för frivilliga, jag antar att många av dem skötte vaktuppgifter bakom fronten och frigjorde finnar. Kanske det ser helt annorlunda ut i detta krig?
I Finska Vinterkriget hann svensk trupp knappt till fronten innan det var över. Så det är inte så jämförbart.
Tror inte de nu stridande polackerna är jämnt fördelade över landet. Kanske flest i de områden dit de begav sig där sovjeterna drev bort dem. Alltså de områden tyskarna fick lämna. Jag var i vissa av dessa områden både i år och förfjol men funderade aldrig över detta. Däremot blev jag överraskad av krigshysterin och under fjolåret den öppna sympatin för Hitler och tyskarna och glömskan av att polackerna var "untermensch" de med.
Mest sorgligt i Polen var nog att kriminella missbrukare blivit ett allt vanligare inslag i stdsbilden även i mindre städer. På något konstigt sätt hänger detta ihop med Nato? Men minns väl: Under USA´s och sveriges ockupation av Afghanistan mångdubblades opieskörden. Jag tror den enda näringsgren som gick framåt om man inte räknar korruption som näringsgren. Första gången jag blivit scammad av ett företag var det med i Polen och jag har faktiskt rest i riktigt röriga länder utan att bli detta.
Nej, jag tror polackerna som nu strider i Ukraina fått "tjänstledigt" men det verkar faktiskt som stora delar av förband fått det så gränsdragningen blir svår. De frivilliga sätts in i riktiga offensiver, även som de påstått riktigt farliga sådana med dåliga artillerförberedelser och understöd, och det finns väl ingen anledning att polacker har en gräddfil? Dessutom finns det ju massmord på polacker i ganska nära historia utförda av ukrainare. De har ju faktiskt "hunsad och utnyttjad" minoritetshistoria gemensam. Hund biter hund. :-)
Ungefär som kurder som verkar vara ett ganska likt folk historiskt, de har väl även de inga färska statsbildningar att falla tillbaka på och lustigt nog strider ju dessa även nu för Nato.