2022-12-08, 13:00
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Det är du som sitter och köper löjliga saker och hoppas sälja dem till andra, projicera inte det på andra. Du är en moonboi, du tycker bara inte om andra moonbois som fjantar om andra saker än du gör.

Eftersom du inte frågar får jag göra det själv: sitter sebastainlarsson2 och köper bajscoins och hoppas att kompisar ska köpa dem dyrare? Nä, det gör han inte.
Jag har sålt varenda coin jag har. Köpte dogecoin i början för att min analys va att elon hade satt i trend ad haussa dogecoin. De va rätt analys.

Allt annat är ju precis va de är. Ett pyramidspel.
Säger inte att aktiemarknaden är fri från detta
Många bolag är endast för att växa utan vinst.

Men de är mkt mer engagerade att hata på coins och de mest uppenbara.. för att folk som hussar coins är clowner på riktigt.
Senast redigerad av Asb3rger1337 2022-12-08 kl. 13:02.
Citera
2022-12-08, 13:06
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Jag har sålt varenda coin jag har. Köpte dogecoin i början för att min analys va att elon hade satt i trend ad haussa dogecoin. De va rätt analys.

Men de är mkt mer engagerade att hata på coins och de mest uppenbara.. för att folk som hussar coins är clowner på riktigt.

Det du belyser har gjort att det växt fram en meme att Bitcoin inte är crypto. Dvs crypto har dragit ner förtorendet kring krypto i botten, då det till 98% handlar om riskkapitalister som fått chansen att köpa in sig på väldigt låga nivåer, och med hjälp av influensers och annan media låter hypa dessa token så dom kan sälja av och röra sig till nästa projekt, rinse and repeat.

Bitcoin är dock fortfarande Bitcoin och har sedan länge fyllt sin uppgift och skall stå opåverkad, eller kanske tom starkare efter denna 2:a hype våg (om vi räknar ICO manin 2017 som den första).
Citera
2022-12-08, 13:07
Medlem
Citat:
Jag har sålt varenda coin jag har.
Poängen är att du köpte dem, och sen blev du ledsen när inte dina kompisar köpte dem dyrare av dig. Du är en moonboi men du misslyckades med att lura folk på pengar, kom inte till månen, och nu projicerar du det på andra. Precis som jag skrev. Om du är en grifter men misslyckas bör du kunna vara vuxen nog att inse att du förtjänat det; i allra minsta fall får skylla dig själv.

Det här är alltså det positiva med en fri marknad som kapitulerar; grifters som du går hem och gråter och vill aldrig komma tillbaka igen. Det är inte nödvändigtvis kul när priser kraschar och med all negativitet, men det är nödvändigt, det är så organiska marknader blir starkare. Marknaden är redan extremt mycket hälsosammare än det oerhört löjliga dravel du och dina miljoner kompisar drev under 2021.
Citera
2022-12-08, 14:14
Medlem
Herblaws avatar
Citat:

Hahahah vad är då skillnaden? Du är ju per definition en moonboi, du köper på spekulation. Bara för att du gick plus gör inte att du är bättre än någon av dom andra moonboi spekulanterna.

Det finns protokoll användare vill använda och då behöver köpa coins för att använda protokollet, men antar att du inte är en av dom eller bara okunnig.
Citera
2022-12-08, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Utbud och efterfrågan driver pris.
Det räcker så och jag är helt ointresserad att dansa ordtango med dig, för du dansar så dåligt.

Ja men i bitcoins fall är ju efterfrågan endast genom att folk tror någon annan idiot ska bli ännu mer uppjagad och betala ett ännu högre pris.
Citera
2022-12-08, 16:16
Medlem
Citat:
Vi är eniga om att guld har ett värde? Har guld ett kassaflöde? Nej, alltså kan vi konkludera att kassaflöde inte är ett måste för att något skall ha ett värde.

Reflekterade du över bilden jag länkade till ovan?

Ingen köper förresten en aktie (eller annan investering) för att komma åt något kassaflöde. Dom köper en aktie i hopp om att sälja den dyrare i framtiden.

Tittar du inte på kassaflödet innan du köper en aktie? Själv köper jag aktier just genom hur kassaflödet ser ut och hur jag tror det kan se ut i framtiden. Om jag sedan äger aktien och tycker priset blivit omotiverat dyrt så kan jag sälja aktien och köpa en billigare aktie.

Tycker dina ord här förklarar ganska bra varför du blev en bitcoiner.

Sen är guld en råvara, varken aktier eller bitcoin tokens är råvaror så gulds värde är helt oväsentligt.
Citera
2022-12-08, 16:24
Medlem
JagLurarDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Tittar du inte på kassaflödet innan du köper en aktie? Själv köper jag aktier just genom hur kassaflödet ser ut och hur jag tror det kan se ut i framtiden. Om jag sedan äger aktien och tycker priset blivit omotiverat dyrt så kan jag sälja aktien och köpa en billigare aktie.

Tycker dina ord här förklarar ganska bra varför du blev en bitcoiner.

Sen är guld en råvara, varken aktier eller bitcoin tokens är råvaror så gulds värde är helt oväsentligt.
Nejdå Bitcoin är en makrotillgång medans aktier är mikro tillgångar (mikro-makro ekonomi). Ni tror ni är hugade investerare som handlar i aktier men här är det faktiskt spekulation om hela ekonomin det handlar om. Så bäst egentligen att knipa igen om man ska jämföra Bitcoin med aktier då det bara blir tokigt.
Senast redigerad av JagLurarDig 2022-12-08 kl. 16:30.
Citera
2022-12-08, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagLurarDig
Nejdå Bitcoin är en makrotillgång medans aktier är mikro tillgångar (mikro-makro ekonomi). Ni tror ni är hugade investerare som handlar i aktier men här är det faktiskt spekulation om hela ekonomin det handlar om. Så bäst egentligen att knipa igen om man ska jämföra Bitcoin med aktier då det bara blir tokigt.

Det är så klart att det blir tokigt att jämföra en totalt oanvändbar datakod med en aktie i ett bolag som producerar saker som jag och du använder i vardagen. Aktier är en investering i ett bolags framtida kassaflöde medans bit-cons är att delta i ett ponzi och hoppas att man inte är sist in.
Citera
2022-12-08, 16:41
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det är så klart att det blir tokigt att jämföra en totalt oanvändbar datakod med en aktie i ett bolag som producerar saker som jag och du använder i vardagen. Aktier är en investering i ett bolags framtida kassaflöde medans bit-cons är att delta i ett ponzi och hoppas att man inte är sist in.
Aktier är också datakoder. Har försökt poängtera för dig tidigare att saker som är gjorda av datakoder fortfarande kan ha ett värde. Några av världens absolut största företag skulle inte existera annars, eller hur?

Bitcoin är otroligt användbart, värdefullt men framför allt potent inför framtiden.
Citera
2022-12-08, 17:02
Medlem
JagLurarDigs avatar
Citat:
Du säger alltså att Bitcoin är dåligt och aktier är bra fast de inte kan jämföras. Kul.
Citera
2022-12-08, 17:40
Medlem
Citat:
Aktier är också datakoder. Har försökt poängtera för dig tidigare att saker som är gjorda av datakoder fortfarande kan ha ett värde. Några av världens absolut största företag skulle inte existera annars, eller hur?

Bitcoin är otroligt användbart, värdefullt men framför allt potent inför framtiden.

Aktier är en andel i ett bolag, bevis för ditt aktieägande kan finnas i både digital och pappersform. Det är inte datakoden i sig som är värd, utan det är vad den representerar som har ett värde (dvs andelen i bolaget).

Och nej, bitcoin är inte användbart till annat än en trisslott i ett ponzi.
Citera
2022-12-08, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du verkar inte förstå ordet "nyttovärde". Att någonting har ett pris betyder inte att det har ett nyttovärde.

Jo, om detta någonting har vissa andra viktiga egenskaper, så får det faktiskt ett nyttovärde.

Tänk till exempel, om detta något kunde skickas till vem som helst och var som helst i hela världen utan att någon kan hindra det. Och om tinget i fråga vore i det närmaste omöjligt att stjäla eller förstöra eller tillverka fler av, så att man kunde spara det in i framtiden. Då skulle detta någonting få ett nyttovärde som handelsvara och värdebevarare.

Men förutsättningen är som sagt att det först finge ett allmänt godtaget marknadspris, t.ex. genom handel på olika plattformar som ständigt publicerade köp- och säljpriser.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-12-08 kl. 18:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in