2022-12-08, 12:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Jag håller med om att Stenmans agerande är märkligt. Linda ville inte anmäla alls - det tror jag på - men Ari ville vara en vit riddare och valde att anmäla. Det är väldigt konstigt. En flirt måste ha funnits i alla fall.

Definitivt lär det ha funnits en flört med i bilden. Minst...
Citera
2022-12-08, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Någon som sökt efter hennes meriter fick veta att de var hemligstämplade. Hur kan meriter vara hemliga?

exakt, speciellt när samma person ständigt i media berättar om sina "meriter" Där nu några helt bevisat varit lögn (polisutbildningen, eller att hon åker runt i "radiobil") Jag tror inte en sekund på att hon jobbat få "federal och statlig nivå" i USA
Citera
2022-12-08, 12:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Han är väl polis, en polis som får kännedom om misstänkt brott måste agera

Exakt, poliser har anmälningsplikt, han gjorde helt rätt.
Citera
2022-12-08, 12:19
Medlem
Maureliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Polistoppchef flyttar till justitiedepartementet

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/polistoppchef-flyttar-till-justitiedepartementet/ar-AA125cBq

Det är ett välkommet tillskott, säger Göran Millbert, chef för justitiedepartementets polisenhet.
Hoppas Göran Millbert på att det är hans tur nu?
Citera
2022-12-08, 12:42
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Dan Eliasson uppträdde i polisuniform när han var RPC.

Ja, jag minns det.

Läderbögen Dan, som flög utomlands på semester, mitt under Corona-helvetet. ”Nödvändig resa”
Citera
2022-12-08, 12:58
Medlem
Polisforskaren Stefan Holgersson: Anders Thornberg har agerat fel

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisforskaren-stefan-holgersson-om-mats-lofving-och-anders-thornberg

Han tror att agerandet beror på en ”tradition av att man skyddar höga chefer” och att man inte vill att den här typen av information ska läcka.
Citera
2022-12-08, 13:20
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Jag har läst att det påstås att hon har gått lite spridda kurser. Det kanske räcker?
Men det krävs väl lite mer än "spridda kurser"?

Polisman får använda sitt vapen under vissa förutsättningar, noga reglerade, i utövande av tjänst och med laga befogenhet. Förutom polis, finns idag anställda inom Kustbevakningen och tullkriminalen som har tjänstevapen. Det finns en kategori till, men det är skyddsvakter på speciella av Länsstyrelsen godkända objekt. Kan Linda "snabbspårats" genom en skyddsvaktutbildning för att få ut ett tjänstevapen att hänga vid höften? Vilket är i så fall skyddsobjektet? Muttan?

Den här detaljen har jag hakat upp mig på, verkligen, för det går helt på tvärs med den annars ytterst njugga inställning polisen har till vapen ägare, jägare och sportskyttar, där man närmast ser alla beväpnade medborgare som ett presumtivt hot mot samhället. Här har man tydligen på enklaste sätt hängt en Sig Sauer på höften på en civilanställd hos polisen!
Citera
2022-12-08, 13:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är nog enklare än så. Om LS har berättat för säkerhetschef Ari att hon inte kan utesluta att Löving har gjort olagliga efterforskningar i polisens register (med henne som objekt) kan han knappast avstå från att föra detta vidare. Lagbrottet är inte att snacka skit om LS (det får man, inom ramen för förtal eller förolämpning) utan kan då tänkas vara att man använder polisens register felaktigt, läs "snokat om bekanta, flickvänner eller pojkvänner, grannar etc". (Det är ett vanligt "polisbrott".)

Tydligen fanns det inte så mycket substans i de påståendena. Att chefer och HR-folk kan titta i personalakterna och kolla av meriter är inget märkligt eller brottsligt.

Kan ju vara så också att det blev svajigt i förhållandet av olika orsaker. De gick tillslut skilda vägar och Löfving kände sig utnyttjad och besviken över att ha gått i fällan. Om det nu är av svartsjuka eller av annan orsak, så vill han ställa till det för henne. Det bästa han kan åstadkomma är att försöka läcka uppgifterna om att Linda inte är kvalificerad för det arbete hon har. Han hör av sig till Holgersson, som i sin tur börjar att rota i ärendet.

Linda inser vad som är på gång och får panik. Hon drar till med en anmälan som tydligen inte går vägen. Bäst att snabbt finna en ny anställning på annat håll för att slippa risken att få sparken. Kan ju inte se så fint ut i hennes CV, men å andra sidan hade det väl kanske varit den enda punkt i hennes CV som faktiskt varit sann.
Citera
2022-12-08, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Nej det menar jag inte. Och jag förstår faktiskt inte din poäng. Menar du att eftersom inga klagomål känns till så har inga oegentligheter skett?

Nej men de lär inte kunna kräva jobbet idag eller skadestånd när de inte klagade från början
Citera
2022-12-08, 15:32
Medlem
Ken Drydens avatar
Lustigt att rikmadrassen blev chef för NOAs (tidigare Rikskriminalens) underrättelseavdelning efter att tidigare varit chef för östgötapolisens "interna service" - dvs hon blossade över vaktmästarna, postisarna och städarna. Inte illa.
Citera
2022-12-08, 15:40
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Vad är det som är fel? Påtalade att det inte är Staaf som gjort polisanmälan? Menar du att det är fel?

Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Nej det du har fattat fel. Det är inte Staaf som anmält Löfving, troligtvist hade Linda Staaf aldrig någonsin velat att den här anmälan hade funnits då den sätter henne i klistret rejält.

Först knullar hon ÖB Micael Bydén, sedan Löfving
som sätter henne som underrättelsechef för NOA trots avsaknad av relevanta meriter.

Felordning, vilket jag påtalade i mitt inlägg
Citera
2022-12-08, 15:50
Medlem
Flickfotografs avatar
Först ligger hon sig till ett toppjobb och sen ser hon till att göra sig av med den som gav henne det?

Klassisk metoo-rockad.
Precis så gjorde sig ett gäng kvinnliga skådespelerskor sig av med Weinstein.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in