2022-12-08, 10:58
Medlem
GatlingGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Ja, å tänk att polisen och RMV har missat allt detta.

Skulle så vara fallet, vilket det högst sannolikt är, hur spelar det någon roll vad någon skriver i tråden?
Citera
2022-12-08, 11:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Majoriteten av oss härinne tror på just de mer "banala" och "okomplicerade" teorierna. Man ska inte krångla till saker i onödan så att säga.

Groll och tjafs under en längre tid --> blossar upp igen under mordnatten ---> Tove dräps, oavsiktligt eller ej ---> liket forslas bort.

Svårare än så är det inte. Finns sällan "rationella" motiv.

Ja, man kan nog utgå från att problemet handlar om gm sätt att tänka, i det här fallet misstänker "vi" att det är tjejerna och särskilt en av dom som är den som har konflikten.

Konflikthantering hos den här misstänkta är avvikande, det tror jag. Ev mordbrand hos exet är väl det allvarligaste om det stämmer. Men även hur hon har en fest för att hon förlåtit en kompis, och hur hon bjuder in/fryser ute andra genom inbjudningar kan ses som manipulerande och försök till att styra en grupp individer.

I det här fallet ses också en märkligt långvarig konflikt på basis av något väldigt banalt. I grunden kan starten till detta ömsesidiga hot om avlöjande möjligen komma från JJ och handla om något helt annat.

Varför starta ett hot om avslöjande från början?

Även det kan ses som ett kontrollbehov, försök till att styra genom hot, bestraffning.

Allt sitter i en skruvad persons sätt att se på saker (inte tåla att bli kränkt, inte klara av att förlora ansiktet, inte klara av att få minskad makt, förlora kontrollen) och de avvikande sätten att hantera detta.

Problemlösningsförmågan hos personen är avvikande och destruktiv. Problemen inte sällan små, bagatellartade, och handlar egentligen om helt andra saker än det som ses öppet. Problem som lätt skulle kunna lösas på andra sätt.

Det som inte ses öppet är det som sitter i huvudet på den som kan gå till ytterligheten att döda en annan människa för en bagatell, handlar i grunden om en på djupet bräcklig människa som inte klarar av "vardagsproblem".

När man växer upp kan också dynamiken i grupper ändras. JJs tidigare starka status i gruppen har ju urholkats av splittringen. Men också kan det handla om att medan andra mognat känslomässigt och är på väg till en mer balanserat liv, har JJ "fastnat" i sina "låsningar", känslan av att ha tappat status i gruppen och är på så vis ännu mer lättkränkt och i behov av att återställa den tidigare kontrollen.

Faktum är att kanske är vänskapen till MH just en bekräftan på att så är fallet?
Citera
2022-12-08, 11:08
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsnosse
Det här om att backa med släp var ju mest för att få fram att JJ, som troligtvis kan backa med släp, även kan backa utan släp 😂
Allt började med att jag ifrågasatte att någon, i en åtelkamera, sett henne backa på skogsvägen.
I mitt huvud var denna väg ca 2 m bred, bevuxen med halvmeterhögt gräs och endast två hjulspår att köra i.
Om jag kollat bilderna på vägen och inte gått efter min inre bild hade jag inte ifrågasatt och kommenterat.
Många har engagerat sig och verkat roade av min fundering och det har klarlagts att det inte finns några åtelkameror i närområdet, så något gott har ändå kommit ur min miss.
Citera
2022-12-08, 11:15
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, man kan nog utgå från att problemet handlar om gm sätt att tänka, i det här fallet misstänker "vi" att det är tjejerna och särskilt en av dom som är den som har konflikten.

Konflikthantering hos den här misstänkta är avvikande, det tror jag. Ev mordbrand hos exet är väl det allvarligaste om det stämmer. Men även hur hon har en fest för att hon förlåtit en kompis, och hur hon bjuder in/fryser ute andra genom inbjudningar kan ses som manipulerande och försök till att styra en grupp individer.

I det här fallet ses också en märkligt långvarig konflikt på basis av något väldigt banalt. I grunden kan starten till detta ömsesidiga hot om avlöjande möjligen komma från JJ och handla om något helt annat.

Varför starta ett hot om avslöjande från början?

Även det kan ses som ett kontrollbehov, försök till att styra genom hot, bestraffning.

Allt sitter i en skruvad persons sätt att se på saker (inte tåla att bli kränkt, inte klara av att förlora ansiktet, inte klara av att få minskad makt, förlora kontrollen) och de avvikande sätten att hantera detta.

Problemlösningsförmågan hos personen är avvikande och destruktiv. Problemen inte sällan små, bagatellartade, och handlar egentligen om helt andra saker än det som ses öppet. Problem som lätt skulle kunna lösas på andra sätt.

Det som inte ses öppet är det som sitter i huvudet på den som kan gå till ytterligheten att döda en annan människa för en bagatell, handlar i grunden om en på djupet bräcklig människa som inte klarar av "vardagsproblem".

När man växer upp kan också dynamiken i grupper ändras. JJs tidigare starka status i gruppen har ju urholkats av splittringen. Men också kan det handla om att medan andra mognat känslomässigt och är på väg till en mer balanserat liv, har JJ "fastnat" i sina "låsningar", känslan av att ha tappat status i gruppen och är på så vis ännu mer lättkränkt och i behov av att återställa den tidigare kontrollen.

Faktum är att kanske är vänskapen till MH just en bekräftan på att så är fallet?
Jag tänker att det inte behöver vara annat än dålig personkemi mellan J och Miss X, något J hängt upp sig på och inte tål.
Citera
2022-12-08, 11:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonfisken
Vägen är inte dålig. Det är en väg av makadam och grus. Troligen har ett antal bilar kört på vägen under dessa nästan tre veckor kroppen förmodligen legat där också..

Ok, tack!

Då vet vi att det inte är svårt att köra till brottsplatsen och vända hem igen. Även om det är mörkt. Tiden räcker gott och väl till.

Åklagaren kommer naturligtvis att ta upp det faktum att det här är inte en plats man råkar åka förbi av en slump, inte ens åker förbi av någon annan anledning. Det här är en plats som gm känner till, därför hittas hon här.

Och inte bara det... gm har på helt eget vis visat vägen till var kroppen ligger.

Mycket, mycket starkt indicium!
Citera
2022-12-08, 11:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tänker att det inte behöver vara annat än dålig personkemi mellan J och Miss X, något J hängt upp sig på och inte tål.

Ja, till exempel.
Eller så är det tvärtom.

I ditt exempel kan det vara så att miss x skulle kunna vara själva lockbetet till att komma till krogen och till att eftersnacka om det hos JJ.

Om det är tvärtom kan det vara så att miss x lämnat JJ till förmån för Tove och det retar JJ som säger något riktigt elakt på Nöjet.

Det finns hur många varianter som helst.
Citera
2022-12-08, 11:24
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ok, tack!

Då vet vi att det inte är svårt att köra till brottsplatsen och vända hem igen. Även om det är mörkt. Tiden räcker gott och väl till.

Åklagaren kommer naturligtvis att ta upp det faktum att det här är inte en plats man råkar åka förbi av en slump, inte ens åker förbi av någon annan anledning. Det här är en plats som gm känner till, därför hittas hon här.

Och inte bara det... gm har på helt eget vis visat vägen till var kroppen ligger.

Mycket, mycket starkt indicium!
Det är väl heller ingen väg J skulle köra för att komma till sin pappa?
Js förklaring till att hon körde där ska bli intressant att läsa, om det nu inte är så att hon hårdnackat påstår att det måste varit någon annan, för hon har inte varit där.
Citera
2022-12-08, 11:26
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ja, till exempel.
Eller så är det tvärtom.

I ditt exempel kan det vara så att miss x skulle kunna vara själva lockbetet till att komma till krogen och till att eftersnacka om det hos JJ.

Om det är tvärtom kan det vara så att miss x lämnat JJ till förmån för Tove och det retar JJ som säger något riktigt elakt på Nöjet.

Det finns hur många varianter som helst.
Jag tänker på upprinnelsen till bråket, när J hotar med att avslöja otroheten.
Citera
2022-12-08, 11:31
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Majoriteten av oss härinne tror på just de mer "banala" och "okomplicerade" teorierna. Man ska inte krångla till saker i onödan så att säga.

Groll och tjafs under en längre tid --> blossar upp igen under mordnatten ---> Tove dräps, oavsiktligt eller ej ---> liket forslas bort.

Svårare än så är det inte. Finns sällan "rationella" motiv.

Ja, så kort och kärnfullt kan man sammanfatta det.

Sen har vi 2 amatörer häktade där misstankarna från åklagare/polis stärkts kontinuerligt. Inte tvärtom.
Jag kan garantera att dessa två strött teknisk bevisning omkring sig.

Och efter 10 000 tals inlägg och tidningsskriverier har inget som är värt mer än det katten gör i sin låda pekat mot något annat.
Citera
2022-12-08, 11:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är väl heller ingen väg J skulle köra för att komma till sin pappa?
Js förklaring till att hon körde där ska bli intressant att läsa, om det nu inte är så att hon hårdnackat påstår att det måste varit någon annan, för hon har inte varit där.

Om hon hårdnackat nekar, betyder det ju att hon även måste ljuga?
Jag tvivlar på att hon sitter tyst! Hon har visat på en god förmåga till att ljuga, även när det inte behövs.

Så, säkert kommer hon att säga att det är en vägen hon åker, iaf den natten. Hon kanske drar till med något om hon överbevisas med "tårtbiten", som kanske delvis är sant, men resten lögn.

Typ, jag jag var full och körde den vägen för polisen inte skulle ta mig och jag gjorde dumma beslut. Först tänkte jag sova över hos mamma men (bla bla) och då blev det pappa för att lgh var nerspydd. Men sen ville jag bara hem ändå...haha.

Vi får hoppas att alla lögner överbevisas på annat sätt, t ex genom uppkopplingar och övervakningsbilder.

Hon har säkert också startat hela berättelsen med "sin version" som man redan vet inte stämmer i vissa stycken.

Som sagt, rent av märkligt att en kompis även tror att en annan kompis är en mördare. Bara det är anmärkningsvärt att säga.
Citera
2022-12-08, 11:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag tänker på upprinnelsen till bråket, när J hotar med att avslöja otroheten.

Ja, det kan vara lite hur som...

Och grunden till det kan vara i sin tur något hos JJ som är helt stört.
Citera
2022-12-08, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhis
Eller ett misslyckat våldtäktsförsök som gick fel.. där det fanns en person som kunde göras misstänkt..

Nu får du skärpa dej, vi vet alla vem du menar, det är lite väl magstarkt. Hoppas nån plockar bort denna post, det har spårat ur fullständigt nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in