Bara sluta... Jag har konsultat på banker i flera år, så ja jag förstår deras IT system.
Haha! Ja visst, det är ju en garanti för att du förstår alla system där...
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Men för att förstå hur transaktioner fungerar mellan olika banksystem så behöver man ganska lite kunskap för att inse att den ena banken inte har motorväg in i den andra bankens konton.
Jag har förklarat för dig (och fluuuuuu) förut att bara för att du kan flytta 2000:- från ditt lönekonto till ditt sparkonto ögonblickligen i mobilappen, betyder INTE att du kan göra samma sak mellan två konton på två OLIKA banker.
Du har dock inte tagit till det utan kör med ditt "bara göra debit i ena kontot och kredit i andra", precis som SEPA, kortnätverk, clearinghus och mycket mer inte existerar i verkligheten.
Missade du frågan om hur tjänster som Trustly och Venmo fungerar?? Det är exakt så de gör (förenklat).
Jag hatar crypto. Även när jag ha delade och minade hata jag crypto.
OcH ang webb3 hatar jag alla som håller på med webb 3.
- Det har blivit främst ett verktyg att ta andras pengar/pyramidspel.
- Kriminella som vill undvika lagar är främsta utility fle crypto, detta är dessutom i full swing att bli mer reglerat
- värdet och vinst finns inte, det är 100% ett luftslott där man tar eller förlorar pengar till andra baserat på kursens värde.
-De är uppenbarligen ohederliga människor generellt som vill ta höga risker.
- webb3, meta, verses, nft handlar om pengar, men folk som jobbar me det försöker veeeeeerkligen hota upp all form av bullshit utility.
-fanbois, 20 åringar på landet som skriver too the moon.
-haussen och fake hypen i sig göder en motreaktion i sig.
-utdpädning, uppenbart att marknadsandelarna tar slut, och alla copy cars dör ut.
- FTX och liknande scam bolag
- mängden scams kring absolut ALLT
- Oreglerad marknad!!!
Senast redigerad av Asb3rger1337 2022-12-08 kl. 08:17.
Ja, aktier har egenskaper som Bitcoin inte har, det är inte det jag argumenterar emot. Men dessa egenskaper är inte ett måste för att något skall ha ett värde. Guld, diamanter och andra investeringsformer har inte heller kassaflöden och egenskaper som aktier har.
Och för att förekomma, ja guldet har sina egenskaper, och diamanter har sina, fastighetsinvesteringar har sina och räntefonder har sina.
OK, så du håller med om att om man tillämpar samma värderingsmetoder på bitcoin som man gör på aktier, d.v.s. summan av diskonterade förväntade framtida kassaflöden så blir värderingen noll? Men du vill använda en annan värderingsmodell för bitcoin? Jag är väldigt tveksam till klokheten i det senare, men har inga principiella invändningar.
OK, så du håller med om att om man tillämpar samma värderingsmetoder på bitcoin som man gör på aktier, d.v.s. summan av diskonterade förväntade framtida kassaflöden så blir värderingen noll? Men du vill använda en annan värderingsmodell för bitcoin? Jag är väldigt tveksam till klokheten i det senare, men har inga principiella invändningar.
Vi är eniga om att guld har ett värde? Har guld ett kassaflöde? Nej, alltså kan vi konkludera att kassaflöde inte är ett måste för att något skall ha ett värde.
Reflekterade du över bilden jag länkade till ovan?
Ingen köper förresten en aktie (eller annan investering) för att komma åt något kassaflöde. Dom köper en aktie i hopp om att sälja den dyrare i framtiden.
Senast redigerad av Leaston 2022-12-08 kl. 08:29.
Vi är eniga om att guld har ett värde? Har guld ett kassaflöde? Nej, alltså kan vi konkludera att kassaflöde inte är ett måste för att något skall ha ett värde.
Gulds värdering baseras i huvudsak på ett förtoende att någon annan kommer vara villig att köpa det av dig trots att dess fundamentalvärde är mycket lägre. Om guld hade visat samma prisutveckling som bitcoin hade både du och jag varit överens om att orsaken var en spekulationsdriven bubbla. Jag hade funnit det oroande om guld hade samma hype som bitcoin, om det var vanligt med råd om att sätta portföljvikter för guld på 50%, om de första google-resultaten på "gold target price" spekulerade i femdubbla priser på tre år, eller om unga oerfana investerare trodde sig kunna bli rika på guldinvesteringar med hävstång för att "ingen annan fattar". Mem, visst, jag skulle personligen inte investera i guld nu heller.
Nej, jag reflekterade inte speciellt mycket över bilden du länkade till. Den verkade inte ha någon bäring på skillnaden mellan värderingsmetoder för aktier och bitcoin.
Men, återigen, du håller alltså med om att om man tillämpar samma värderingsmetoder på bitcoin som man gör på aktier, d.v.s. summan av diskonterade förväntade framtida kassaflöden så blir värderingen noll? Men du vill använda en annan värderingsmodell för bitcoin? Eller har du invändningar mot något av påståendena?
Ingen köper förresten en aktie (eller annan investering) för att komma åt något kassaflöde. Dom köper en aktie i hopp om att sälja den dyrare i framtiden.
Falukorv har inte heller ett kassaflöde men ändå betalar folk pengar för det. Varför? Därför att falukorv har ett nyttovärde. Alla råvaror har samma egenskap. Detta saknas dock till 100% hos bitcoin, vilket vi har gått igenom så många gånger att jag undrar varför du fortsätter.
Här har du naturligtvis fel. Det finns många investeringar som görs för att komma åt direkta kassaflöden, t.ex. obligationer. Men du förstår säkert att de direkta kassaflödena även är relevanta för värderingen av en finansiell tillgång innan de realiseras?
Men, återigen, du håller alltså med om att om man tillämpar samma värderingsmetoder på bitcoin som man gör på aktier, d.v.s. summan av diskonterade förväntade framtida kassaflöden så blir värderingen noll? Men du vill använda en annan värderingsmodell för bitcoin? Eller har du invändningar mot något av påståendena?
Om man endast värderar "kassaflöde" på det man investeterar i, ja då är Bitcoin värdelöst.
Om man värderar "lätt att ta med sig" så är alla aktier värdelösa, och vi har inte kommit någonstans i diskussionen. Men jag tror du diskuterar något annat än mig, något som är helt meningslöst.
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Nej, jag reflekterade inte speciellt mycket över bilden du länkade till. Den verkade inte ha någon bäring på skillnaden mellan värderingsmetoder för aktier och bitcoin.
Falukorv har inte heller ett kassaflöde men ändå betalar folk pengar för det. Varför? Därför att falukorv har ett nyttovärde. Alla råvaror har samma egenskap. Detta saknas dock till 100% hos bitcoin, vilket vi har gått igenom så många gånger att jag undrar varför du fortsätter.
Varför begränsa dig till råvaror? Är aktie en råvara? En fastighet? En tavla?
Att du har inte riktigt koll på begreppen är uppenbart, men jag förstår vad du menar.
Du kan tycka att det saknas egenskaper hos Bitcoin, det är din åsikt. Andra håller inte med dig, och därför värderas Bitcoin till 350 miljarder dollar, eller ca 17 000 dollar per Bitcoin, idag. Så är det bara och det finns inget du kan säga emot det. Det kallas fakta.
Några av Bitcoins eftertraktade egenskaper:
Den är decentraliserad, det finns ingen som kan bestämma sig för att spä ut värdet eller ändra på attributen.
Den är okonfiskerbar, en myndighet kan inte beslagta eller frysa dina Bitcoins.
Den är ocensurerbar, ingen kan stoppa dig från att göra de transaktioner du vill göra
Den är delbar, du kan skicka en halv Bitcoin eller en tusendels Bitcoin.
Den är tillgänglig, med internet kan du när som helst göra transaktioner var som helst.
Den är portabel, du kan ta med dig värden för flera miljarder var som helst genom att memorera 12 ord i huvudet.
Den är otroligt säker och otroligt svår att hacka eller manipulera.
Den är programmerbar, du kan programmera in smarta kontrakt och 2:a lagerslösningar ovanpå Bitcoin lagret.
Den är otroligt sällsynt. Det finns bara 21 miljoner Bitcoin i hela universum och inget kan ändra på detta.
Den är robust och tålig, den ruttnar inte eller på annat sätt åldras över tid.
Den är verifierbar, vem som helst kan sätta upp en egen nod om man inte vill förlita sig på extern part.
Den är fungibel, en Bitcoin i Tyskland är samma som en Bitcoin i Japan och som en Bitcoin i Boliva.
Den är enkelt att använda. Kan du swisha, kan du använda Bitcoin.
Den är eftertraktad globalt
Varför begränsa dig till råvaror? Är aktie en råvara? En fastighet? En tavla?
Att du har inte riktigt koll på begreppen är uppenbart, men jag förstår vad du menar.
Du kan tycka att det saknas egenskaper hos Bitcoin, det är din åsikt. Andra håller inte med dig, och därför värderas Bitcoin till 350 miljarder dollar, eller ca 17 000 dollar per Bitcoin, idag. Så är det bara och det finns inget du kan säga emot det. Det kallas fakta.
Några av Bitcoins eftertraktade egenskaper:
Den är decentraliserad, det finns ingen som kan bestämma sig för att spä ut värdet eller ändra på attributen.
Den är okonfiskerbar, en myndighet kan inte beslagta eller frysa dina Bitcoins.
Den är ocensurerbar, ingen kan stoppa dig från att göra de transaktioner du vill göra
Den är delbar, du kan skicka en halv Bitcoin eller en tusendels Bitcoin.
Den är tillgänglig, med internet kan du när som helst göra transaktioner var som helst.
Den är portabel, du kan ta med dig värden för flera miljarder var som helst genom att memorera 12 ord i huvudet.
Den är otroligt säker och otroligt svår att hacka eller manipulera.
Den är programmerbar, du kan programmera in smarta kontrakt och 2:a lagerslösningar ovanpå Bitcoin lagret.
Den är otroligt sällsynt. Det finns bara 21 miljoner Bitcoin i hela universum och inget kan ändra på detta.
Den är robust och tålig, den ruttnar inte eller på annat sätt åldras över tid.
Den är verifierbar, vem som helst kan sätta upp en egen nod om man inte vill förlita sig på extern part.
Den är fungibel, en Bitcoin i Tyskland är samma som en Bitcoin i Japan och som en Bitcoin i Boliva.
Den är enkelt att använda. Kan du swisha, kan du använda Bitcoin.
Den är eftertraktad globalt
Inga av dessa egenskaper ger något nyttovärde hos bitcoin i sig, utan är bara meningsfulla om bitcoin har ett visst pris. Därför argumenterar du för bitcoins värde genom att hänvisa till dess pris (cirkulärt).
Om falukorv var gratis så skulle folk fortfarande vilja ha det. Guld likaså, eller t ex aktier hos ett bolag som inte är konkursfärdigt.
Om priset på en bitcoin är 0 så har det ingen nytta för någon.
När folk vill kriga mot banker så tar dem ut pengarna från banken.
Bankerna har länge funderat på skapa lagar och regler kring detta som ska förhindra bank runs så gott det går.
För typ 400 år sedan så fanns det regler om att folk inte kunde ta ut sina pengar under tider så omvärlden befann sig i oroligheter. Tex naturkatastrof eller krig.
Börjar man använda digitala pengar så kan kommer det vara ännu svårare att göra bank runs.
Det jag inte får klart för mig är om du anser att förekomsten av bank runs är bra eller dålig?
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-12-08 kl. 09:24.