Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-06, 17:45
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Absolut det gjorde han. Eller menar du att rekonstruktionen som gjordes nära mordet var fel?

Den var lika "korrekt" som Fauzzis rekonstruktion.
D.v.s. så som dom uppfattade det hela.

Polisen ska inte styra vittnena utan teckna ned det vittnena uppger.
Citera
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej, det såg nog ut så där. Tycker med kunna se lite liknande från bilderna under natten.
Så visst är väl det ett alternativ, men jag ser inte mycket stöd för det alls.
Men slutligen blir väl ändå frågan vad det har för betydelse?

Det jag kommit fram till är att U-svängen sker vid Tunnelgatan.

Nej det har ingen större betydelse. LL hade mötande trafik så han kunde inte göra sin u-sväng direkt men det är möjligt att HJ hann före den mötande trafiken när han gjorde sin u-sväng först.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, han kommer ju också med uppgifter om HJ's u-svängande taxibil, men i övrigt så är inte så mycket tydligt i Nilssons vittnesmål tycker jag.

För min del är detta egentligen detta en ickefråga. Allt tyder på att HJ misstagit sig.
När man är ny i sitt intresse så hamnar man lätt på itdemokrati.

Blir väldigt vilseledande.

Är motivet till detta att få till två springande män?
Citera
2022-12-06, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Kanske inte något från Whitney Webb, Mint Press?
Men vem vet?
Gärna nåt intressant!

Jag citerar Wikipedia:
MintPress News has reposted content from Russian state media outlets RT and Sputnik,[15][29] and is listed as a "partner" of PeaceData, a Russian fake news site run by the Internet Research Agency.[30][31][32] A report from New Knowledge includes MintPress News as part of the "Russian web of disinformation,"[33][34] and the site has published fake authors attributed to the GRU, the Russian military intelligence agency.[35] MintPress News defended Russia's invasion of Crimea, claiming Ukraine's post-revolution government was "illegitimate."[36]

The site ran numerous stories sympathetic to Syrian president Bashar al-Assad.[24] The false information published by MintPress News attracts communities, including some Twitter users, that support Assad and the Russian government.”
Jag har så här långt inte upptäckt något direkt felaktigt från Webb. Och jag har läst ett stort antal av hennes artiklar.

Ska kolla igenom källmaterialet till Wiki-artikeln, men en snabbtitt säger mig att det handlar om sedvanlig "anti-Russia fear mongering".
Citera
2022-12-06, 18:04
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Låter som rena snurren. Har du en länk till där T lägger ut texten?

Det finns i volym 5 av hans dagböcker från UD och framställs
väl inte helt kategoriskt men som det troligaste alternativet.
Det finns ju den förhöjda radiotrafiken före mordet och
hemligstämplingen av Nerzjinskij-historien.
Citera
2022-12-06, 18:09
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Ja enligt diskussionen ovan står det klart att HJ minns fel var han stod och när han gjorde taxisvängen.

Det är Remstam som är boven i detta med sin programmering av händelseförloppet.

Du menar att det ett förvirrat gäng på flashback fått fram 36 år efter mordet övertrumfar rekonstruktionen som gjorde veckor efter mordet.

Skulle nog sätta det i nivå med hur TP spekulerat fram sitt hittepå om Engström.
Citera
2022-12-06, 18:23
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
När man är ny i sitt intresse så hamnar man lätt på itdemokrati.

Blir väldigt vilseledande.

Är motivet till detta att få till två springande män?

Nej, Remstams slutsatser är märkliga.
Du får fråga Remstam om hans motiv.

Jan Nilssons springande man är svår att få in i bilden av springande män.
Citera
2022-12-06, 18:25
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Nej det har ingen större betydelse. LL hade mötande trafik så han kunde inte göra sin u-sväng direkt men det är möjligt att HJ hann före den mötande trafiken när han gjorde sin u-sväng först.

Efter att Bengt P passerat, så gjorde LL sin U-sväng och enligt honom med taxin före.

Eller korrekt uttryckt så gjorde han "samma sak som taxin".
Uppe vid Apelbergsgatan, mellan Apelbergsg./Tunnelgatan eller direkt på Tunnelgatan....
Citera
2022-12-06, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Du menar att det ett förvirrat gäng på flashback fått fram 36 år efter mordet övertrumfar rekonstruktionen som gjorde veckor efter mordet.

Skulle nog sätta det i nivå med hur TP spekulerat fram sitt hittepå om Engström.
Nej tvärtom. Det utredarna kom fram till för 36 år sedan efter rekonstruktionen har förvirrade Flashbackare förnekat för att få till sin hypotes.
Citera
2022-12-06, 18:52
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Vilket sammanträffande.

Jag läser just nu om Maxwell i Vol 1 av Whitney Webbs, One Nation Under Blackmail (Kindle).

Tack för länkarna. Återkommer om jag hittar något intressant 👍
Den israeliske spionen Robert Maxwell ägde som mest 381 nyhetstabloider/tidningar och även ett antal TV-kanaler.
Vilken makt att styra information!
Citera
2022-12-06, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Den israeliske spionen Robert Maxwell ägde som mest 381 nyhetstabloider/tidningar och även ett antal TV-kanaler.
Vilken makt att styra information!
Och så krängde han det av Israel (Rafi Eitan) stulna datorprogrammet "PROMIS" till intet ont anande regeringar, institutioner och storföretag världen över.

Med en "back door" som gick raka vägen tillbaka till Mossad/Lekem/IDF.

Som sagt, återkommer om jag hittar något med möjlig bäring på MOP 👍
Citera
2022-12-06, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Det finns i volym 5 av hans dagböcker från UD och framställs
väl inte helt kategoriskt men som det troligaste alternativet.
Det finns ju den förhöjda radiotrafiken före mordet och
hemligstämplingen av Nerzjinskij-historien.
Vill inte lägga ut flera hundra kr på en bok av T. Har du någon summerande artikel?

Hittade en video om volym 5, och här ältar han gammal sedan länge motbevisad smörja om att det är bevisat att det var sovjetiska ubåtar som låg bakom hysterin på 80-talet. Och att samtliga av "Palmes pojkar" utom Palme själv, ville vänta med en protest-not, givet det näst intill obefintliga bevisläget.

https://www.youtube.com/watch?v=e-usSJUgil0&t=7s

Istället så är det i dag näst intill klarlagt att det var NATO-ubåtar som låg bakom kränkningarna och det i syfte att svänga den svenska opinionen anti Sovjet till pro USA/NATO.

Något som ju gick över förväntan.

En fråga:

Givet att Sovjet som bekant förlorade det Kalla kriget och därpå kollapsade, torde det då inte ha läckt ut till omvärlden att det var KGB som låg bakom MOP?

Ett scoop värt hundratusentals dollar i ett läge där arkiven lämnades vidöppna och vem som helst från den gamla regimen, KGB inkluderat, anonymt kunde tjäna storkovan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in