2022-12-06, 15:09
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
TH ville kanskje komme politiet i "forkjøpet" da han la ut om at forsvinningen bar preg av elementer fra filmens verden m.m.

At ting i saken faktisk virker iscenesatt og konstruert. Når TH tok opp dette selv kunne politiet i alle fall ikke mistenke han.
Litt sånn som da TH ringte nødnummeret og allerede var forberedt på at hans historie ville "høres usannsynlig ut" for politiet.

Man kan gjøre seg tanker om hvorfor TH var bekymret for akkurat dette så tidlig, når det viktigste burde være AEs forsvinning.

Dette med nødsamtalen er et viktig og verdifullt materiale for etterforskningen.

Det er ikke bare gjort lydanalyser av den 7 minutter lange samtalen med TH.
Det finnes også mye annen ekspertise som kan analysere innholdet i samtalen.

En rekke analyser av nødsamtaler, feks 911-anrop i USA, har flere interessante funn.
Bl.a. kunnskap som kan gjøre det mulig å skille en ekte nødsamtale fra en falsk.

Et eksempel er hva oppringer er opptatt av under nødsamtalen, og hva som ikke nevnes.

Hva har oppringer fokus på - er det den personen som trenger hjelp alt handler om?
Eller virker innringer allerede å ha flere svar på hva som kan ha skjedd på åstedet?

Et moment er når nødsamtalen brukes for å bygge en historie eller skape et alibi.

Offentligheten har lite informasjon om THs nødsamtale med politiet, men noe er publisert.

I nødsamtalen forteller TH at han "er litt sjokkert".

TH sier at AE må ha blitt angrepet på do i 1. etg.
Han forteller at det må ha skjedd på formiddagen.
TH kan med andre ord slå fast både tid og rom.

Senere, gjennom etterforskingen utelukker TH 2. etg.
Han står på sitt, uavhengig av hva politiet avdekker.

Kan det indikere at ting har vært tenkt ut på forhånd?

TH forklarer også hvorfor han var hjemme akkurat da.
Han får også frem hvorfor han har ringt hjem flere ganger.

Er dette relevante opplysninger i en nødsamtale?

Dette med alibibygging og tidlige svar er det gode studier på.

Etterforskningen har nok noen interessante analyser av nødsamtalen.
Men dette må selvsagt sees i sammenheng med alle detaljer i saken.
Ja, det er vanlig at 911 anrop analyseres i USA. Noen jeg har hørt om er 911 fra ektemannen til Sherri Papini som ikke ble funnet mistenkelig, samt 911 fra Michael Peterson i the Staircase. Sistnevnte 911 samtale varte ca 38 sekunder og MP virket svært opprørt, så opprørt at han ikke gav utfyllende informasjon. Han var svært opphengt i at politiet måtte komme så fort som mulig og virket ikke opptatt av å f.eks spørre om hjelp til hva han kunne gjøre for å redde Kathleen.

For operatøren i en nødsamtale er det viktig å få vite mest mulig om hva som har skjedd slik at det kan gis råd om umiddelbare livreddende tiltak / eller samle informasjon om hendelsesforløp til etterforskning. Hvis noen forsøker å fortelle en falsk historie i en nødsamtale kan de fort få problem med å svare på enkle spørsmål fra operatøren, noe f.eks MP fikk problem med og det kan hende det var derfor han merkelig nok la på etter ca 38 sekunder..

Hadde ikke hørt før at nødsamtalen med TH varte i hele 7 min. Her må nok politiet ha spurt en rekke spørsmål og det kan virke som TH har forsøkt å svare utfyllende på det han ble spurt om basert på hvor lang samtalen var, ergo han var nok temmelig samarbeidsvillig (i motsetning til f.eks MP).
At han mente at hun ble angrepet på do, at det skjedde på formiddagen og at han hadde ringt hjem flere ganger er nok svar basert på spørsmål fra operatøren i nødsamtalen som sikkert har forsøkt å kartlegge situasjonen. Det er heller ikke svar som virker helt usannsynlige basert på hva vi vet i dag.

Vanskelig å dra konklusjoner fra en nødsamtale man ikke har hørt, men generelt sett at den varte i 7 min virker litt over gjennomsnittet. Men dette var neppe en type nødanrop som operatøren var vant med da kidnapping sjeldent skjer i Norge - det kan også ha spilt en rolle for hvor lang samtalen var.
Citera
2022-12-06, 15:21
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Men teoretisk sett trenger det ikke å ha vært noen av barna i et slikt scenario. En effekt alderen gjør med musklene i stemmebåndene er at de blir svakere (som alle andre muskler i kroppen), ergo endrer stemmen seg med alder og det kan være mulig å høre at en person er eldre. Slakkere stemmebånd gir mørkere og hesere stemme. Litt samme effekt som hvis man skrur på stemmehodet på en gitar.

Spørsmålet er : ville du vært obs på dette hvis du ble oppringt, og det virket selvfølgelig at
den som ringte var riktig person? Og tror du ikke det er mulig for en datter å skulle etterligne
sin egen mor, 20 år eldre enn hun selv, så godt at det ikke fattes mistanke der og da?
En datter kjenner nok sin mors stemme godt nok til at hun kan gjøre seg troverdig
ved å inkludere små vendinger og karakteristika som kjennetegner "originalen".
Ikke vanskelig å låte litt hesere enn vanlig heller, hvis man går inn for det.

Jeg vil påstå at de fleste av oss er lette å lure hvis vi ikke er forberedt på at vi kan bli lurt.
Citera
2022-12-06, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Nesten som om det hele var planlagt. Dette er tydeligvis folk med is i magen.

TH har sannsynligvis is i magen. AEH må bort og det til hver pris. Koste hva som helst. Dette var nok THs måte å tenke på.
Citera
2022-12-06, 15:48
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
TH har sannsynligvis is i magen..

Hans eldste datter virker ikke så skvetten hun heller. Det tok henne svært kort
tid å oppsøke denne sikkerhetssjefen, legge fram situasjonen for vedkommende, motta
rådet om å gå til politiet - og såvidt jeg forstår, meddele denne beskjeden tilbake til sin far.

Alt dette mens hun nettopp har fått vite at moren er tilsynelatende sporløst forsvunnet.

Alle mine instinkter stritter imot dette narrativet.
Citera
2022-12-06, 15:59
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Spørsmålet er : ville du vært obs på dette hvis du ble oppringt, og det virket selvfølgelig at
den som ringte var riktig person? Og tror du ikke det er mulig for en datter å skulle etterligne
sin egen mor, 20 år eldre enn hun selv, så godt at det ikke fattes mistanke der og da?
En datter kjenner nok sin mors stemme godt nok til at hun kan gjøre seg troverdig
ved å inkludere små vendinger og karakteristika som kjennetegner "originalen".
Ikke vanskelig å låte litt hesere enn vanlig heller, hvis man går inn for det.

Jeg vil påstå at de fleste av oss er lette å lure hvis vi ikke er forberedt på at vi kan bli lurt.
Spør du meg ville jeg nok ha gjennomskuet det hvis noen forsøkte seg på en fake opprigning fra noen jeg kjente.

Spørs også hva en samtale går ut på og hvor lenge den varer. Hvis AEH ble spurt om noe personlig som bare hun viste om ville det ha bydd på problemer. 10 min virker også lenge å "spille gammel gitar"..

(Teorien kommer lenger ned på listen for min del men man kan jo spekulere om hva man vil så lenge saken ikke er løst)
Citera
2022-12-06, 16:08
Medlem
Citat:
Som flere har påpekt mange ganger i tråden, så var 31.10.18 en dag med
usedvanlig hektisk telefonaktivitet. Små marginer legger grunnlag for
troverdigheten til det offisielle narrativet og de tilhørende alibier.
.
Interessant innlegg
Citera
2022-12-06, 16:09
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Spør du meg ville jeg nok ha gjennomskuet det hvis noen forsøkte seg på en fake opprigning fra noen jeg kjente.

Er du sikker på det? Er du på vakt hver gang noen ringer?

Her har vi altså MB, som først ringer opp AE uten å få svar. Så ringer altså AE - eller noen andre med
svært lik stemme - tilbake, og snakker om et tema som allerede var valgt - lønnsutbetalinger.

Det fins ingen grunn til at MB skulle mistenke samtalen for å være forfalsket.
Men vi vet hun har avgitt "vage forklaringer" i ettertid. Kan hun ha syntes noe
skurret under samtalen, men likevel ikke nok til at hun reagerte før hun senere
fikk vite at noe hadde skjedd med den hun trodde hun hadde snakket med?

Jeg mener muligheten er der.
Citera
2022-12-06, 16:33
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Er du sikker på det? Er du på vakt hver gang noen ringer?

Her har vi altså MB, som først ringer opp AE uten å få svar. Så ringer altså AE - eller noen andre med
svært lik stemme - tilbake, og snakker om et tema som allerede var valgt - lønnsutbetalinger.

Det fins ingen grunn til at MB skulle mistenke samtalen for å være forfalsket.
Men vi vet hun har avgitt "vage forklaringer" i ettertid. Kan hun ha syntes noe
skurret under samtalen, men likevel ikke nok til at hun reagerte før hun senere
fikk vite at noe hadde skjedd med den hun trodde hun hadde snakket med?

Jeg mener muligheten er der.
Ehh nei, heldigvis er det ikke noe jeg tenker på i det daglige.

Men et lite problem med teorien er at MB ringte AEH først. Da måtte vel MB vært med på plottet hvis HHB1 sto klar med "gitaren" kl 08.45?
Citera
2022-12-06, 16:37
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Men et lite problem med teorien er at MB ringte AEH først. Da måtte vel MB vært med på plottet hvis HHB1 sto klar med "gitaren" kl 08.45?

Hvorfor måtte MB vite noe som helst? Hun kan ha fått beskjed dagen i forveien
om å ringe AE neste morgen. Slik hun gjorde.
Citera
2022-12-06, 16:55
Medlem
Citat:
Hans eldste datter virker ikke så skvetten hun heller. Det tok henne svært kort
tid å oppsøke denne sikkerhetssjefen, legge fram situasjonen for vedkommende, motta
rådet om å gå til politiet - og såvidt jeg forstår, meddele denne beskjeden tilbake til sin far.

Alt dette mens hun nettopp har fått vite at moren er tilsynelatende sporløst forsvunnet.

Alle mine instinkter stritter imot dette narrativet.

Det er nok folk som kan skjule et drap som de har begått. Og tydeligvis kan TH være en slik person. Det er så lett å si at det ikke er meg selv om jeg er det.
Citera
2022-12-06, 16:58
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Hvorfor måtte MB vite noe som helst? Hun kan ha fått beskjed dagen i forveien
om å ringe AE neste morgen. Slik hun gjorde.
Da burde MB forklart om dette til politiet - hvis hun ringte fordi hun fikk beskjed om det. Det var siste dag i måneden. Tipper hennes anrop henger sammen med at timelister måtte registreres i lønnssystemet slik at ikke lønn ble forsinket utbetalt (skrev et innlegg om dette for noen dager siden), samt at TH/AEH var forsinket den dagen pga teater kvelden før. Noe som passer svært godt med hva som står i media inkludert siste kjente livstegn.
Citera
2022-12-06, 17:00
Medlem
Citat:
Politiet mente visst det tok mistenkelig lang tid fra TH kom hjem til han ringte dem.
Jeg mener det motsatte - at det tok mistenkelig kort tid. Gitt den uoversiktlige
og åpenbart stressende situasjonen ble det handlet svært raskt.

Nesten som om det hele var planlagt. Dette er tydeligvis folk med is i magen.

Er helt på linje med deg her og dette er noe jeg har ment helt fra start. Disse minuttene er svært sentrale.

Det er snakk om en svært snau halvtime før TH ringte politiet, uten noen spesielle overveielser eller familiråd.
Det er som om han kjørte i gang neste akt da han presis kl 14:00 ringte TEH. Da var tiden inne for sceneskifte.

Denne halvtimen er grundig gjennomanalysert av politiet. Spørsmålet er om det er plass til alt TH har forklart...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in