Citat:
Ursprungligen postat av
fuckedbyus
Jasså, vänligen upplys mig annars gäller mitt inlägg som fakta och ditt för drömmar/gissningar du nog förstår hoppas jag.
Till att börja med så måste man förstå att olje och gasutvinning i Sibirien i synnerhet inte fungerar som Kalle Anka där man hamrar ner en kran i marken som man vrider av eller på.
Olje och gaskällorna går inte att stänga av och de volymer som Ryssland producerar kan inte heller exporteras till något annat land/region ens i närheten i de volymer som skulle krävas.
Att som vissa gör påstå att
då säljer Ryssland bara den till Kina eller Indien istället är bara trams även om det förvisso stämmer att den Ryska exporten ökat till ex. Kina så är det i en helt obetydlig omfattning jämfört med det faktiska behovet.
Om det inte var för att mod tidigare raderade ett liknande inlägg jag gjorde så kan du få av mig rätt exakta vilka parametrar avseende den ryska produktionen, lagrings och aktuell hamn-kapacitet som ganska tydligt visar att Ryssland har fått en extrem bajsmacka att tugga i sig av EU.
Vad man även måste tänka på är att Rysslands – och före det Sovjetunionens – leverans av naturgas och olja till Europa har skapat ett bestående ömsesidigt beroende som har överlevt många geopolitiska störningar, såsom den sovjetiska invasionen av Afghanistan 1979, förklaringen om krigslagar i Polen på 1980-talet, fallet Berlinmuren 1989, Sovjetunionens kollaps 1991 och nu senast Rysslands annektering av Krim 2014 så folk som gapar (påstår inte att du gjort det) springer runt som huvudlösa hönor och gapa att Putin får himmelen att ramla ner och EUs ekonomi rasar för att vi inte köper Rysk gas eller olja är helt enkelt ute och cyklar.