Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Märkligt exempel. Terrorbombningarna av tyska städer anses allmänt vara ett exempel på att det inte fungerar. Storbrittanien började bomba redan 1940 och trots att man släppte 1,6 miljoner ton bomber så fortsatte kriget i 5 år. Och hur var det med apokalypsen och samhällets upplösning indet Tyskland som bombades ofantligt mycket hårdare än Ukraina idag?
Att du anser att ”kriget är förlorat” för Ukraina och ”det bästa vore att kapitulera” vet vi sedan i våras. Som tur är styrs inte Ukraina, eller länderna i väst, av defaitister och syltryggar. Du låter inte heller små petitesser som fakta på marken störa din skrivbordsanalys. Att Ukraina sedan dina råd om kapitulation befriat stora områden från rysk ockupation, det var tydligen meningslöst. Ett alternativ är givetvis att spara på krokodiltårarna och låta Ukrainas folk bestämma vilka uppoffringar frihet och nationellt oberoende är värda.
I stället dyker du upp då och då i tråden och berättar med samma säkra stämma att du minsann vet hur allt kommer att sluta. Skall vi kanske göra en lite tur down memory lane med en ’Best of Arnstad’?
Det jag menade var att det varit bättre för den tyska befolkningen på alla sätt och vis om kriget avslutats tidigare. Tyskland blev ju bara mer förstört ju längre kriget fortsatte och den analogin kan man utan vidare göra med denna konflikt.
Det är därför jag fortfarande anser att det bästa för dem som lever i Ukraina är att striderna tar slut. Som det ser ut i dag med påfyllning med vapen från väst och soldater från Ukraina så kan striderna ju fortgå till den sista ukrainaren som någon har formulerat saken. Det råder ju delade meningar om balansen i förluster mellan parterna, men i slutändan så finns det ju fler ryska potentiella soldater än ukrainska. Om förlusterna är balanserade - jag vet att det finns olika uppfattningar om detta - så tar det slut fortare på den ena sidan än den andra.
Ukrainska folket och nationellt oberoende behöver benas ut en del. Det finns säker de som inte anser att den ukrainska statens intresse inte överensstämmer med den etniskt ryska befolkningens intressen trots att de bor i Ukraina.
Kanske har jag skrivit att jag "vet" hur detta kommer sluta någonstans, men vanligtvis brukar jag inte uttrycka mig så definitivt. Jag brukar snarare skriva att jag anser att händelser sannolikt pekar åt det ena eller andra hållet. Men du kan ju leta fram något där jag skrivit att jag absolut vet hur det står till och kommer att sluta om du vill.