2022-11-29, 13:07
Medlem
Bocconis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Augeb
Tack! Finns det några bra videor/appar/hemsidor som kan lära ut lösningataktiker? Som det var nu så tror jag att jag inte klara pressen (speciellt i matten som jag vet att jag har svårast för). Så om det var någon fråga jag inte förstod hamnade tankarna överallt och trots att jag sparade frågan till senare så kunde jag inte släppa just den frågan och kunde inte tänka fullt på de övriga

Det finns en mängd duktiga personer som har laddat filmer på Youtube där man går igenom ett gäng gamla högskoleprov, visar lösningarna och hur man ska tänka. Jag skulle varmt rekommendera att du sätter dig och kollar på dessa filmer.

Jag skulle även rekommendera Björn Runow som har skapat en crash course som verkar vara väldigt uppskattad, även den finns på Youtube.

Om du vill ta det där extra steget så finns ju även HP-Guiden, visset det kostar någon tusenlapp men deras verktyg verkar vara extremt nyttigt för dem som vill skriva ett högt resultat.

Nöt även gamla högskoleprov!
Citera
2022-11-29, 13:59
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Augeb
Tack! Finns det några bra videor/appar/hemsidor som kan lära ut lösningataktiker? Som det var nu så tror jag att jag inte klara pressen (speciellt i matten som jag vet att jag har svårast för). Så om det var någon fråga jag inte förstod hamnade tankarna överallt och trots att jag sparade frågan till senare så kunde jag inte släppa just den frågan och kunde inte tänka fullt på de övriga
Tycker de youtube videor som finns upp var bra, personen förklarar bra hur man bör resonera. Kan länka ikväll.
Citera
2022-11-29, 15:25
Medlem
Lyckades med 1.0(0,88) på första försöket, helt otroligt vilken jävla tur.

0.9 på kvant och 1,1 på verbala

29 år och arbetarjävel
Citera
2022-11-29, 16:29
Medlem
fick 1.0

Var bakfull och kollade över på precis allt min granne kryssade i

hade fått 0.1 annars om ens de
Citera
2022-11-29, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nionde
fick 1.0

Var bakfull och kollade över på precis allt min granne kryssade i

hade fått 0.1 annars om ens de

haha man får ju bara hoppas på att det sitter en smart jäkel bredvid.
Citera
2022-11-29, 21:47
Medlem
Var får man tag i ELF-delen?

Skrev högskoleprovet för första gången, inte gått i gymnasiet på många år däremot pluggat upp ma2 för ett tag sen. Fan att man inte förberedde sig ett skit inför provet förutom vad jag skulle ha med mig typ mat,linjal osv.

Fick 0.5 vilket bör vara ett ganska vanligt resultat om man är totalt oförberedd eftersom medelresultatet var 0.88. Förstod ju inte ens riktigt hur man skulle svara på frågorna förrän jag frågade en extra gång innan provet drog igång. Sedan i några av matematikfrågorna blev man rejält förvirrad av " i 1 och 2 var för sig". Hade dessutom 38-39 graders feber så det blev nog ett antal slarvfel pga det. Riktigt nöjd med MEK där jag fick 18 av 20 rätt. Besviken på 7 av 20 på LÄS där trodde jag verkligen det skulle gå bättre.

Har sedan lågstadiet haft ett fruktansvärt lågt intresse för matematik jag hatar skiten. Tänker inte ens avslöja hur pinsamt dåligt det gick på matematiken. Hann inte gissa klart på frågorna ens en gång när man hörde "5 minuter kvar", var ju en jävla massa statistikfrågor på slutet som krävde lite läsning. Då vet man till nästa gång att det är nog bäst att göra de enklaste frågorna först,statistiken sen, och de svårare frågorna sist.

Hur mycket tror ni man kan höja sig till nästa gång om man omgående börjar läsa (svensk litteratur, fick rätt bra resultat på engelskan bara läst engelsk litteratur sen jag gick ur gymnasiet) en timma om dagen, matematik 1 / 2 samt gamla HP matematiken en timma om dagen och ett halvt högskoleprov en gång i veckan? Måste även höja min hastighet i matematiken en del då jag hade cirka 5 frågor kvar båda gångerna. Utbildningen jag satsar på kräver 0.65/0.7 som minsta resultat om man studerar i mindre stad och typ 1.1-1.2 i sthlm/gbg. Får jag 1.15 kan jag även söka en annan utbildning som jag finner intressant.

Någon som har tips på en tidning med ett språkbruk som är på samma nivå som högskoleprovets läsförståelse? Kan även varmt rekommendera appen och läsplattan Amazon Kindle som jag alldeles nyss börjat använda där man snabbt och enkelt kan få fram definitionen av ett ord genom att markera ordet så slipper man krångla med en ordbok.
Citera
2022-11-29, 23:07
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aftermath0

Skrev högskoleprovet för första gången, inte gått i gymnasiet på många år däremot pluggat upp ma2 för ett tag sen. Fan att man inte förberedde sig ett skit inför provet förutom vad jag skulle ha med mig typ mat,linjal osv.

Fick 0.5 vilket bör vara ett ganska vanligt resultat om man är totalt oförberedd eftersom medelresultatet var 0.88. Förstod ju inte ens riktigt hur man skulle svara på frågorna förrän jag frågade en extra gång innan provet drog igång. Sedan i några av matematikfrågorna blev man rejält förvirrad av " i 1 och 2 var för sig". Hade dessutom 38-39 graders feber så det blev nog ett antal slarvfel pga det. Riktigt nöjd med MEK där jag fick 18 av 20 rätt. Besviken på 7 av 20 på LÄS där trodde jag verkligen det skulle gå bättre.

Har sedan lågstadiet haft ett fruktansvärt lågt intresse för matematik jag hatar skiten. Tänker inte ens avslöja hur pinsamt dåligt det gick på matematiken. Hann inte gissa klart på frågorna ens en gång när man hörde "5 minuter kvar", var ju en jävla massa statistikfrågor på slutet som krävde lite läsning. Då vet man till nästa gång att det är nog bäst att göra de enklaste frågorna först,statistiken sen, och de svårare frågorna sist.

Hur mycket tror ni man kan höja sig till nästa gång om man omgående börjar läsa (svensk litteratur, fick rätt bra resultat på engelskan bara läst engelsk litteratur sen jag gick ur gymnasiet) en timma om dagen, matematik 1 / 2 samt gamla HP matematiken en timma om dagen och ett halvt högskoleprov en gång i veckan? Måste även höja min hastighet i matematiken en del då jag hade cirka 5 frågor kvar båda gångerna. Utbildningen jag satsar på kräver 0.65/0.7 som minsta resultat om man studerar i mindre stad och typ 1.1-1.2 i sthlm/gbg. Får jag 1.15 kan jag även söka en annan utbildning som jag finner intressant.

Någon som har tips på en tidning med ett språkbruk som är på samma nivå som högskoleprovets läsförståelse? Kan även varmt rekommendera appen och läsplattan Amazon Kindle som jag alldeles nyss börjat använda där man snabbt och enkelt kan få fram definitionen av ett ord genom att markera ordet så slipper man krångla med en ordbok.
P.g.a. upphovsrättsliga begränsningar så har de bara rättigheterna till ELF-texterna upp till en vecka efter provet. Laddar man ner det inom en vecka så får man ELF-delen med.
Citera
2022-11-30, 09:58
Medlem
Citat:

Som Kallebrogen skriver har UHR inte rätt att visa dessa längre än en vecka efter provet eller så. Det finns dock sidor där du kan ladda ner kompletta prov, t.ex. https://xn--allartt-9wa.nu/ladda-ner-gamla-hogskoleprov.asp

Tekniskt sett är detta förmodligen ett brott mot upphovsrätten.
Citera
2022-12-04, 17:37
Medlem
Lyckades få 1.85, första försöket men också tack vare att jag precis hade gjort klart Matte 2B och 3C på följd efter varandra. Kan tipsa om Jonas Vikström eller Wikström på Youtube för allt kvantrelaterat på Högskoleprovet.
Citera
2022-12-04, 20:01
Medlem
Memnoks avatar
Citat:

Fick 0.5 vilket bör vara ett ganska vanligt resultat om man är totalt oförberedd eftersom medelresultatet var 0.88. Förstod ju inte ens riktigt hur man skulle svara på frågorna förrän jag frågade en extra gång innan provet drog igång. Sedan i några av matematikfrågorna blev man rejält förvirrad av " i 1 och 2 var för sig". Hade dessutom 38-39 graders feber så det blev nog ett antal slarvfel pga det.
0,5 är nog ett vanligt resultat om man är
lite korkad. Du kan dock säkert få upp ditt resultat genom att komma dit utan feber och framför allt genom att läsa skönlitteratur varje dag. Gör underverk för ordförrådet.
Citera
2022-12-06, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
0,5 är nog ett vanligt resultat om man är
lite korkad. Du kan dock säkert få upp ditt resultat genom att komma dit utan feber och framför allt genom att läsa skönlitteratur varje dag. Gör underverk för ordförrådet.

Beror väl på hur man definierar korkad, avser man matematik kan jag erkänna att jag är korkad. Hellre det än att sitta på ett forum som moderator och skriva om sig själv i tredjeperson som någon slags gud. Läste snabbt igenom din fina novell. Den höll en imponerande...låg nivå.
Citera
2022-12-06, 08:04
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Beror väl på hur man definierar korkad, avser man matematik kan jag erkänna att jag är korkad. Hellre det än att sitta på ett forum som moderator och skriva om sig själv i tredjeperson som någon slags gud. Läste snabbt igenom din fina novell. Den höll en imponerande...låg nivå.
Låg du jämt fördelad i de olika kategorierna eller var det något ställe som var sämre? Hade du till exempel dåligt på ord-delen kan det vara värt att plugga prefix och suffix för att göra det enklare att gissa på ord du inte kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in