Är du säker på att det är uran i det? (du kan testa med en UV-lampa om du är osäker)
Jag köpte grönfärgat glas på loppis i tron om att det var uranglas, men det var det inte.
Förvisso strålar uranglas inte mycket, men om du har en geigermätare som visar de ca 35 Bq som bakgrundsstrålningen ligger på, så borde den ju även känna av den lilla strålningen från uranglas...
Jag har en geigermätare för runt 4 000 kr, o den visar inte några 35 Bq i bakgrundsstrålning, kanske 1 Bq. Men jag lånade en gång en geigermätare från sjukhuset i hundratusenkronorsklassen o den visade ca 35 Bq i bakgrundsstrålning.
Jag har sett på YouTube, att man använt samma mätare som jag har, o att den knappt reagerar på mindre mängder uranmalm. Min förra geigermätare (för runt 1 000 kr) kunde inte känna någon strålning från garanterat riktigt uranglas, som jag hade då. Men det gav tydligen utslag på Strålsäkerhetsmyndighetens verktyg...
Köper man en geigermätare för 4k enbart för att mäta strålningen som sin uranglassamling avger?