2022-12-05, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Ukrainskt luftvärn blir bättre och bättre, de flesta skjuts ner...men några kommer alltid igenom och skapar skada
Som tur är verkar skadan vara minimal denna gången! Hade hälften kommit igenom hade vi sett en helt annan skala i förgörelsen

Ja detta är ett misslyckande för Ryssland. Ett sådant idiotiskt beslut att invadera 24 februari och nu är man ännu mer nedkörda i bajsväskorna.
Citera
2022-12-05, 18:20
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himars
Har Ryssland förklarat ukraina krig, visa källa
Vad får den ljugande barnamördarkramaren att tro dina högt ärade krigsbrottslingar "förklarar krig" ?
Citat:
Sedan 1945 har det inte utfärdats några officiella krigsförklaringar någonstans i världen trots att det har förekommit fler än 300 väpnade konflikter.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Krig
Senast redigerad av Taggad 2022-12-05 kl. 18:23.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
De har bara ett fåtal fungerande sådana, de allra flesta av deras lok kräver el via kontaktledningen.

"El via kontaktledningen"... översättning från ryska nu igen?

2300 mil järnväg varav 975 mil elektrifierade.

Häromåret köpte man 30 nya diesellok https://www.jarnvagsnyheter.se/20190803/8426/general-electric-levererar-30-diesellok-till-ukraina?page=0%2C18

Och bedömningen är att skador på elsystemet inte har någon större militär betydelse https://www.svd.se/a/APr1kx/experter-om-rysslands-strategi-kan-oka-forsvarsviljan
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Verkar som om Ukraina var väl förberedda på missilattacken. Man kunde ju följa kryssningsrobotarna och sköt ned dom flesta vid lämpligaste tillfälle. Det skall ha avfyrats över 100 bögmissiler men nu säjs det är det är runt 75 st och 60 skall ha skjutits ned. Ja mer uppgifter kommer säkert.

En mycket infeffektiv krigsinsats som bara spär på hatet mot bajset och väskan.

Hur länge håller detta i Kreml? Hur kunde allt bli så fel. Vem hanterar bajsväskorna?

Är väl den nya stjärnan surovikins fail som utspelar sig nu. Inte den vassaste kniven i väskan...
Citera
2022-12-05, 18:21
Medlem
Citat:
Lycka till med att förflytta tiotusentals trupper och stora delar av den militära materielen snabbt och pålitligt i ett land där det mesta av järnvägsnätet går på el och eltillgången är ständigt ransonerad eller kan slås ut när som helst, plus att järnvägsspåren också enkelt kan bombas. Mitt i vintern med 15-20 minusgrader och mängder av snö dessutom (kommer att vara verklighet inom några veckor).

Ukraina är körda.

Det är mycket få länder som har el-järnväg som Sverige har. Danmark dundrar fortfarande fram med diesellok vissa stäckor i provinserna
Citera
2022-12-05, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Någonstans i Ukraina.
Antagligen ordervägran.

Man ser ju inte vad de skjuter på.
Citera
2022-12-05, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Är det verkligen krigsbrott att attackera infrastruktur? Jag har för mig att det är militära mål och det var bland det första usa började attackera i Irak.

Vad du har för dig står det inget om i Genevekonventionen som fastställer om vad som betraktas som krigsbrott och som Ryssland undertecknat och lovat att följa och respektera.

Där står bland mycket annat:

"Finns det fler grundregler att lägga på minnet?​
Krigets lagar innebär till exempel också att: ​

Civilbefolkningen ska skyddas och att civila objekt inte får anfallas. "

Från Röda Korsets utdrag

https://www.rodakorset.se/krigets-lagar/aven-krig-har-regler/

Finns mycket att reflektera över där
Citera
2022-12-05, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Det är mycket få länder som har el-järnväg som Sverige har. Danmark dundrar fortfarande fram med diesellok vissa stäckor i provinserna

Så även i Finland. I Sverige är det väl bara inlandsbanan som inte är elektrifierad.
Citera
2022-12-05, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
"El via kontaktledningen"... översättning från ryska nu igen?

Nej, jag försökte vara tydlig eftersom man aldrig kan lita på att just du begriper normala vändningar, och jag vet att du har en tendens att märka ord.

De flesta av Ukrainas diesellok är f ö till passagerartåg, inte för tunga godståg. Frågan är dessutom hur många av dessa lok som egentligen fungerar i det genomkorrupta Ukraina, många av dem har stått på reserv i åratal och det har varit fritt fram att plocka loss delar av motorerna osv,
Citera
2022-12-05, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag letar efter mer källinformation på denna.

Enligt rysk telegram så är det Artyomovsky utanför Bakhmut.

Men det är svårt att avgöra vad som händer i filmen tycker jag.

EDIT: Länken finns också på Twitter men jag blir fundersam när postaren inte tillåter att man svarar på den.
https://twitter.com/Troubleless_/status/1599777677950402560

Allting känns väldigt scriptat. Man ser dem aldrig skjuta någon fånge. De står så att de tydligt syns från luften. Drönaren zoomar in perfekt i slutet så man ser att det troligen är gula armbindlar.

Man måste tillhöra den gruppen för att kommentera.

De har exakta koordinater om de har möjlighet att följa upp. Det är väldigt tydliga bilder men det verkar inte alls scriptat tycker jag.
Citera
2022-12-05, 18:29
Medlem
Citat:
De har bara ett fåtal fungerande sådana, de allra flesta av deras lok kräver el via kontaktledningen.
Källa på det?

Hur vet du hur många lok Ukraina har som fungerar i dagsläget?

Varit i Ukraina på din semester och räknat loken eller? 😅
Citera
2022-12-05, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Ha ha hur jävla lättlurad är du?

Det där visar ju ingenting av vad du påstår, dessutom är det troligare ryska soldater.

Förklara vad som händer då…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in