2022-09-28, 19:34
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja det här med uppgiven räckvidd WLTP är ju ingen som litar på.
Jag känner inte till alla detaljer om hur de testerna går till, men jag vet att det är en blandning av körning i olika miljöer och hastigheter. Eftersom det är en blandning av allt från riktigt låga hastigheter i stan till höga hastigheter på motorväg och allt därimellan så blir det direkt missvisande för den som ger sig ut på långresa och mest kör motorväg och landsväg.

Sen gissar jag att dessa tester görs i ungefär liknande temperatur som säkert är normala sommartemperaturer för oss. Kör man på vintern här så går ju beräkningen ännu mer åt skogen.

Sen är det nog extremt vanligt att man har stereon igång, har dom det under testerna? Använder dom helljus i testerna? Har de AC/Värme igång på 21 grader? Har de något som laddar inkopplat på USB.

Vissa av dess saker drar lite i det stora hela, men alla bäckar små gör att för en verklig förare så bara går man nog längre och längre från WLTP under en normal körning.

Eftersom räckvidd i stadskörning är mer eller mindre ointressant så borde testerna mer rikta in sig på hur långt man kan köra på landsväg eller motorväg för det är då man måste stanna och snabbladda och behöver veta hur långt man kan ta sig innan nästa laddare. Fiser man runt i stan så går det åt så lite att man inte behöver ladda nånstans ändå.
På gamla NEDC kan man dra av hälften, på nuvarande WLTP kan man dra av en tredjedel, då hamnar man rätt nära verklig räckvidd.
Citera
2022-09-29, 02:51
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja det här med uppgiven räckvidd WLTP är ju ingen som litar på.
Jag känner inte till alla detaljer om hur de testerna går till, men jag vet att det är en blandning av körning i olika miljöer och hastigheter. Eftersom det är en blandning av allt från riktigt låga hastigheter i stan till höga hastigheter på motorväg och allt därimellan så blir det direkt missvisande för den som ger sig ut på långresa och mest kör motorväg och landsväg.

Sen gissar jag att dessa tester görs i ungefär liknande temperatur som säkert är normala sommartemperaturer för oss. Kör man på vintern här så går ju beräkningen ännu mer åt skogen.

Sen är det nog extremt vanligt att man har stereon igång, har dom det under testerna? Använder dom helljus i testerna? Har de AC/Värme igång på 21 grader? Har de något som laddar inkopplat på USB.

Vissa av dess saker drar lite i det stora hela, men alla bäckar små gör att för en verklig förare så bara går man nog längre och längre från WLTP under en normal körning.

Eftersom räckvidd i stadskörning är mer eller mindre ointressant så borde testerna mer rikta in sig på hur långt man kan köra på landsväg eller motorväg för det är då man måste stanna och snabbladda och behöver veta hur långt man kan ta sig innan nästa laddare. Fiser man runt i stan så går det åt så lite att man inte behöver ladda nånstans ändå.

Jag har tjatat om detta med WLTP i flera trådar.
Det är ju bara till för att jämföra olika bilar med varandra genom att köra samma standardiserade test.

Det inns ju ingen möjlighet att få samma värden som WLTP om man inte kör exakt efter den specificerade standarden. Är ju rena slumpen i så fall.
Citera
2022-09-29, 09:45
Moderator
Gromguttens avatar
Skapa gärna en definierad tråd om WLTP, hur det beräknas och hur tanken är att referensvärdet skall användas. På det sättet kan man undgå att gå OT i trådar som tar upp annat.

/Mod
Citera
2022-09-30, 13:41
Medlem
PeterNosters avatar
Om WLTP:
(FB) e-308, ny effektiv kombi

Inte mycket att diskutera i en egen tråd. Det är ju en standard som man kan googla.
Citera
2022-10-05, 17:31
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
som dessutom tar 8-10 timmar att ladda upp
Som Glenning som gnällde över det erbarmligt lilla bagageutrymmet på Porsche 911. Det visste man ju innan man köpte bilen. Tar man den för vad den är och använder den som det är tänkt kanske den funkar. Gillar konceptet med flytta-röven-och-inget-annat.
Citera
2022-10-05, 18:10
Medlem
ReijoHervonens avatar
Vad i helvete är det där för sardinburk?
Citera
2022-10-07, 04:43
Medlem
PeterNosters avatar
Microlino

The TINY Cheap Electric Car You Actually Want!
https://www.youtube.com/watch?v=uNp_M76wIws
Citera
2022-11-27, 05:37
Medlem
PeterNosters avatar
Fulingen Wuling Mini som Cab:

China's CHEAPEST Electric Car Just Got Better!
https://www.youtube.com/watch?v=ksHXQxMaIVM

Förbättrad men 3 ggr dyrare. Men billig.
Citera
2022-11-27, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Microlino

The TINY Cheap Electric Car You Actually Want!
https://www.youtube.com/watch?v=uNp_M76wIws

Extremt ful och extremt... allt!

Är troligen den sista lilla bilen jag skulle välja.
Citera
2022-11-27, 16:34
Medlem
6stringlevins avatar
Jag tycker microlino är fräck/snygg. Men det kan en tröja för 300 spänn också vara. Jag skulle aldrig betala 150k för en liten skitleksak. Det är precis som med kidsens eu-bilar som kostar lika mycket som en riktig bil. Knappast prisvärt.
Vi får säkert dessa små elbilar för 50-60k så småningom från kina.

Jag har dock hört påfallande lite om kvaliten på kinabilarna. Det tog ju tid för japanerna att tex lära sig rostskydd. Det som upmmärksammas i pressen tycker jag är de dyra elbilarna som tesla eller ännu värre hummer när de krånglar.

Jag vet konstigt nog att crescent cyklarna haft enorma problem med mjukvaran men inget om elbilarna från kina.
Citera
2022-12-05, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Passar utmärkt för Stockholm, Göteborg och Malmö, perfekt på smala gator och kvick i svängarna och lätt att parkera, med en sådan liten bil hittar man många parkeringsluckor som andra bilar inte får plats i.

Tror på flopp. Folk vill inte ha osäkra kinesiska elbilar med okänd servicemöjlighet och troligen extremt lågt andrahandsvärde.

De måste bli _ännu_ billigare om kineserna skall sälja dessa skitbilar. Dvs. så billiga att man skiter i både service och andrahandsvärdet. Då kan de sälja.
Citera
2022-12-05, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
* Dacia Spring för runt 200.000 är också billig. https://elbilen.se/nyheter/dacia-spring-ersatts-med-ny-modell-redan-2024/

Intressant att Dacia Spring ersätts då den inte ens hunnit att börja säljas här på den svenska marknaden.

Läser från din nyhetslänk ovan:
Beslutet att ersätta Dacia Spring kan också bero på modellens kvalitets- och säkerhetsproblem. I Euro-NCAP:s krocktest fick Dacia Spring också endast en av fem stjärnor. Det är visserligen bättre än Renault Zoe som i 2021 års tester blev helt utan någon stjärna, men även för Dacia Spring beskrevs säkerheten som ”problematisk”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in