2022-12-05, 16:55
Medlem
Var det egentligen så anmärkningsvärt högt straff? Citat ur domen:

Sedan den 1 augusti 2022 är straffskalan för våldtäkt fängelse i lägst tre och högst sex år. Av praxis i
tiden före lagändringen har en våldtäkt utan några försvårande omständigheter bedömts motsvara
fängelse i två år, d.v.s. dåvarande straffminimum. Av tidigare praxis har det i straffskärpande riktning
beaktats om deltagandet varit en följd av våld.
.
.
Sedan den 1 januari 2022 gäller
inte det för allvarlig brottslighet, det vill säga när straffvärdet uppgår till fängelse i ett år eller mer, när
den som begått brott fyllt arton år.
Vid tiden för våldtäkten i oktober 2022 var Birk Edding arton år
gammal. Hans ungdom ska därför inte beaktas vid straffmätningen.

Det är trots allt ett barn som han har våldtagit. Ungdomsrabatten är tack och lov nu mera borttagen.
Nog tycker jag att domen verkar vara helt i enlighet med vad lagstiftarna har tänkt sig.
Citera
2022-12-05, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OJsanSA
Han ska också betala skadestånd till flickan på 240 000 kronor.
För många är det en årslön.

Vilken folkgrupp hör mannen till?
Citera
2022-12-05, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
För många är det en årslön.

Vilken folkgrupp hör mannen till?
Kollar man hans FB så verkar han gilla att dricka sprit i baksätet tillsammans med likasinnade.
Citera
2022-12-05, 18:29
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .kungen77
Dom

https://gofile.io/d/JusGSu

.

Läste genom lite. Alltså hon har ju varit typ kär i killen och han hade tidigare respekterat att inte ha sex o sen blev det sex som inte va OK såklart men det var ju ingen grov våldtäkt verkar det som? Han va bara 16? Satan vilket straff för det där.
Citera
2022-12-05, 18:51
Medlem
Tigern888s avatar
Inte första gången
Citera
2022-12-05, 19:20
Medlem
Hmm de går på vittnesmål men den sista händelsen borde teknisk bevisning i form av blåmärken på armana dokumenterats och vaginala "skador" också då hon var torr som en öken pga medicin hon äter eller missade jag det i texten??
Citera
2022-12-05, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Var det egentligen så anmärkningsvärt högt straff? Citat ur domen:

Sedan den 1 augusti 2022 är straffskalan för våldtäkt fängelse i lägst tre och högst sex år. Av praxis i
tiden före lagändringen har en våldtäkt utan några försvårande omständigheter bedömts motsvara
fängelse i två år, d.v.s. dåvarande straffminimum. Av tidigare praxis har det i straffskärpande riktning
beaktats om deltagandet varit en följd av våld.
.
.
Sedan den 1 januari 2022 gäller
inte det för allvarlig brottslighet, det vill säga när straffvärdet uppgår till fängelse i ett år eller mer, när
den som begått brott fyllt arton år.
Vid tiden för våldtäkten i oktober 2022 var Birk Edding arton år
gammal. Hans ungdom ska därför inte beaktas vid straffmätningen.

Det är trots allt ett barn som han har våldtagit. Ungdomsrabatten är tack och lov nu mera borttagen.
Nog tycker jag att domen verkar vara helt i enlighet med vad lagstiftarna har tänkt sig.

Intressant och bra att du postar detta klargörande.

Att åldersrabatten plockats bort för den som fyllt 18 kände jag till. Men att lägstastraffet för våldtäkt höjts till tre år kände jag ej till innan. Tidigare har normalstraffet, som du skriver, varit två år för våldtäkt.

GM döms alltså till lägsta möjliga straff enligt den nya lagstiftningen.
Citera
2022-12-05, 19:46
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Svensk GM kanske?
Kan inte öppna domen ovan så någon kanske kan bekräfra/dementera.

Min första tanke också och den verkade stämma.

Parterna har haft sex 2 ggr med cirka 1,5 års mellanrum varav tjejen den ena gången var under 15 år. Detta får mig att misstänka att detta rör sig om en tjej som i efterhand har ångrat sig och inte om någon regelrätt våldtäkt.
Sen att en tjej på 14 har sex med en pojke på 17 kan säkert vissa beklaga sig över men det är ju egentligen ingenting konstigt.
Citera
2022-12-05, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Min första tanke också och den verkade stämma.

Parterna har haft sex 2 ggr med cirka 1,5 års mellanrum varav tjejen den ena gången var under 15 år. Detta får mig att misstänka att detta rör sig om en tjej som i efterhand har ångrat sig och inte om någon regelrätt våldtäkt.
Sen att en tjej på 14 har sex med en pojke på 17 kan säkert vissa beklaga sig över men det är ju egentligen ingenting konstigt.

Nej, enligt domen verkar det rätt klart utifrån vittnen, blåmärken och hennes berättelse att han förde in sin snopp i henne mot hennes vilja.

Kan dock tycka att det faktiskt är ett rätt hårt straff för en så ung person som gjort ett misstag.
Citera
2022-12-05, 20:09
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Nej, enligt domen verkar det rätt klart utifrån vittnen, blåmärken och hennes berättelse att han förde in sin snopp i henne mot hennes vilja.

Kan dock tycka att det faktiskt är ett rätt hårt straff för en så ung person som gjort ett misstag.

Ja, jag läste uppenbarligen lite slarvigt då även föräldrarna sett märken på hennes handleder efter händelsen.
Och jag kan hålla med om att straffet är väl hårt för ett fall som detta när man sett massvis av fall tidigare med långt mycket brutalare övergrepp som fått en bråkdel av straffet. Men vi får väl hålla tummarna för att de verkligt brutala övergreppen straffas desto hårdare framöver och att straffet i detta fall fungerar som någon slags miniminivå vad gäller påföljd i förhållande till fallets "råhet".
Citera
2022-12-05, 22:07
Medlem
Zvenzzonzs avatar
Är en gammal bekant vän till denna unge man och kan ju säga som såhär i efterhand att jag inte är ett dugg förvånad. Killen har alltid varit väldigt speciell och utmärkt sig bland människor. Och efter att han började med alkohol och droger så har det blivit ännu värre. Han har dessutom alltid haft någonting för yngre tjejer, jag tror inte att han har haft en enda flickvän som har varit i hans egen ålder. Det har alltid varit tjejer runt 14-16 års åldern.
Citera
2022-12-05, 22:53
Medlem
Kedoxs avatar
Rätt med fängelse och böter.

Men varför känns det som att GM i detta fall är vit med ett svenskt namn? Hade man satt ett sånthär straff på en afghan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in