inte vad gäller kriget, men de skjuter vad jag förstår långdistans robotar på civila igen, det är dock dåligt för ryssland, och dess förmåga att föra krig....
Citat:
Det verkar som Ukraina inte är mäktiga att starta offensiv ner mot Azovska sjön vilket kunnat vara en mycket bra möjlighet för dem.
tror det dröjer till våren, det är en stor operation, vintern kommer nog fortsättningsvis gå åt till att ta bitar i donbass och låta ryssarna talivet av sina mobiks och reserver. även en dag utan offensiv från ukraina är en framgångsrik dag. försvararen ska neka anfalleran att uppnå militärstrategiskt relvanta mål. och det där står ryssen (fortfarande) på 0
Citat:
Som bekant har Ukraina haft väldigt många fler soldater och fler förband att sätta in hitintills för ryssarna har varit numerärt underlägsna.
jo, det är nog objektivt sant, glappet har aldrig varit större och ryssland har nog aldrig haft sämre kapaciteten att uppnå ett militärstrategiskt mål... sen typ andra världskriget....
Citat:
Ukraina har haft stora och starka reserver att sätta in vilket de gjorde i sina två offensiver samtidigt som de höll ställningarna ganska bra i Donbass vilket de inte gjorde i början av sommaren, då den sista verkliga ryska offensiven pågick.
Oj, det är nog "mycket" värre idag än i somrass. ca 2 (motsvarande nato) brigader har tränats i storbritanien sen dess, utöver den kapaciteten som byggs up i ukraina.
Citat:
Ja, men det var uppenbart i våras när ryssland kört fast och misslyckats med att uppnå samtliga militärstrategiskt relvanta mål. någostans mellan mitten på juni och mitten oktober skulle ryssen ha helt slut på förmåga till manöverkrigsföring, och det stämde ju rätt så bra (det var inte bara min geniala gissning...)
Sedan försommaren har Ukraina undan för undan gripit initiativet i striderna.
Citat:
Nu verkar det som Ukraina använder sina reserver till att förstärka sina trupper utmed Donbass och förstärka den avmattade offensiven som hela tiden pågått i linjen Liman-Charkov norrut.
dödar självmords mobiks i ena endän, tar mark i andra, får se om ryssarna greppar denna oerhörda "nyskapande" militära maövern....
Citat:
Det verkar ju faktiskt, ännu så länge, som Ukraina inte har kraft att ta tillbaka initiativet genom en helt ny offensiv.
hahaha.... sluta nu...
Citat:
Ja, absolut skulle jag hellre sett Nato soldater och civila dödas (även svenska) men nu är det tyvärr så att ni använder ukrainarna som kanonmat. En atombomb över Stockholm vore drömmen om bara jag själv och någon vän inte befinner sig där just då. Som sagt "Vite mannen" behöver en rejäl knäpp på näsan. :-)
Den vita mannen har gett dig allt du kan se och röra, din blotta existens är den vita mannens värv.
Och du kan vara lugn för att den vita mannen (med vapen i hand) kommer rädda dig från ett liv som rysk "cock" även denna gången... vare sig du önskar det eller ej....