Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-12-05, 10:13
  #1
Avstängd
wwrs avatar
PHP 8 - Djävulens redskap?

PHP 8 verkar vara extremt kinkig med hur koden skrivs. Massor måste ändras. Speciellt tidsödande i programsnuttar som läggs in här och där i WordPress.

Behövs verkligen denna standardisering eller är det ett tecken på att de som sköter det hela ofta försöker medvetet begränsa användarnas frihet? Jämför med när EU standardiserade gurkornas böjning. Prima EU-gurka fick bara böja 10 mm per 100 millimeter gurklängd. Gendarmerna Pierre et Jaques stod beredda med linjalerna. EU blev så utskrattade att de måste backa på det direktivet.
Citat:
Common PHP 8.0 compilation errors
Array and string offset access syntax with curly braces is no longer supported
Unparenthesized a ? b : c ? d : e is not supported. Use either (a ? b : c) ? d : e or a ? b : (c ? d : e)
__autoload() is no longer supported, use spl_autoload_register() instead
Cannot use ‘parent’ when current class scope has no parent
syntax error, unexpected ‘match’
The (real) cast has been removed, use (float) instead
The (unset) cast is no longer supported
Declaration of A2::B($c, $d = 0) must be compatible with A1::B(&$c, $d = 0)
Unterminated comment starting line
https://www.exakat.io/en/common-php-...rror-messages/

Samma metoder. ("The EU cucumber curvature law" avskaffades visst 2008)
Citat:
According to European Commission Regulation No. 1277/88, if a cucumber bends more than 10 millimeters per 10 centimeters (0.4 inches per 4 inches) in length, it cannot be categorized as "class one" and may therefore only be sold as a second-rate cucumber
https://www.spiegel.de/international...-a-562064.html
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-05 kl. 10:31.
Citera
2022-12-05, 10:38
  #2
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Behövs verkligen denna standardisering eller är det ett tecken på att de som sköter det hela ofta försöker medvetet begränsa användarnas frihet?

Det behövs, är välkommet och är efterlängtat av många. Mer stringens och mer typning ger bättre, säkrare, snabbare och tillförlitligare kod.

Finns ju python för er övriga.
Citera
2022-12-05, 10:43
  #3
Medlem
SvenHelsings avatar
PHP 8 är inte extremt kinkigt. Däremot har tidigare versioner varit extremt okinkiga, vilket har bidragit till att det finns oerhört mycket kass kod som någon måste underhålla.

Jämförelsen med gurkorna haltar, eftersom det inte handlar om något tvång. Fortsätt använda PHP 7 om du känner för det.

Den typiske php-kodaren är inte direkt något hackersnille. Så fort jag ser något i stil med a ? b : c ? d : e så kan jag nästan sätta min högra arm på att det är en junior som tror hen är smart. Parenteser där ökar läsbarheten markant.

Vidare tycker jag också att det är underbart att de har tagit en del steg bort från helt jävla efterblivna automatiska strängkonverteringar. Som att 0 == "foo" eller 42 == "42foo". De har också ändrat en del varningar till riktiga fel för saker som är helt jävla vansinnigt att det bara var en varning tidigare.
Citera
2022-12-05, 10:44
  #4
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
PHP 8 är inte extremt kinkigt. Däremot har tidigare versioner varit extremt okinkiga, vilket har bidragit till att det finns oerhört mycket kass kod som någon måste underhålla.

Jämförelsen med gurkorna haltar, eftersom det inte handlar om något tvång. Fortsätt använda PHP 7 om du känner för det.

Den typiske php-kodaren är inte direkt något hackersnille. Så fort jag ser något i stil med a ? b : c ? d : e så kan jag nästan sätta min högra arm på att det är en junior som tror hen är smart. Parenteser där ökar läsbarheten markant.

Vidare tycker jag också att det är underbart att de har tagit en del steg bort från helt jävla efterblivna automatiska strängkonverteringar. Som att 0 == "foo" eller 42 == "42foo". De har också ändrat en del varningar till riktiga fel för saker som är helt jävla vansinnigt att det bara var en varning tidigare.
Men det var ju bra att även de som inte skriver kod på heltid kunde uttrycka sig enkelt. Det handlar om att kunna uttrycka sig på nätet. PHP är ett "folkets programmeringsspråk", det är bra och behövs. Det används även till avancerade applikationer som t.ex. Facebook.

Risken är att webhotell och liknande med tiden begränsar PHP 7.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-05 kl. 10:55.
Citera
2022-12-05, 10:54
  #5
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men det var ju bra att även de som inte skrev så mycket kod kunde uttrycka sig enkelt. Det handlar om att kunna uttrycka sig på nätet.
Är det en yttrandefrihetsgrej menar du? Kan inte riktigt se kopplingen. Du behöver inte kunna skriva en enda rad kod för att publicera dina åsikter på nätet. Ibland är mitt jobb ett helvete på grund av att jag måste fixa gammal kod.

Citat:
Risken är att webhotell och liknande begränsar PHP 7 med tiden.
Så är det. Och av goda skäl. Om du vill skapa ett "folkets webhotell" så står det dig fritt att göra det.
Citera
2022-12-05, 10:57
  #6
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Är det en yttrandefrihetsgrej menar du? Kan inte riktigt se kopplingen. Du behöver inte kunna skriva en enda rad kod för att publicera dina åsikter på nätet. Ibland är mitt jobb ett helvete på grund av att jag måste fixa gammal kod.


Så är det. Och av goda skäl. Om du vill skapa ett "folkets webhotell" så står det dig fritt att göra det.
De som sätter upp egna sajter hamnar till slut i programmering vare sig de vill eller inte. Det skall vara enkelt. De måste flytta sina sajter, få dem attraktiva etc. Kunna fixa med kod de inte skrivit själva, vilket många gjorde med PHP.

Man skall inte införa system som gör äldre applikationer oanvändbara (inte "bakåtkompatibla"). De organisationer som vill ha den graden av standardisering skall kunna ha det, men man skall inte tvinga på användarna det. Det blir massor med jobb i vissa fall.

Illa om det kommer att uppstå en "andra klassens webhotell" med icke uppdaterade versioner av PHP. "Det där är nog en farlig sajt, den kör PHP 7"
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-05 kl. 11:04.
Citera
2022-12-05, 11:05
  #7
Medlem
attackes avatar
Bättre sent än aldrig. Tror inte problemet är att php8 är strikt, det är mer att php7 och äldre var sjukt slappa.
Personligen tycker jag PHP har varit alldeles för slapp. Men det är nog lite dubbelmoral då jag gillar Javascript.

TS nämner WordPress - Det är ett dåligt argument. Plugins där brukar ofta vara av de sämre slaget.
Fick rätta ett plugin en gång för att skaparen hade valt att indexera Arrayer med {} (curlybrackets) - fattar inte varför någon föredrar att använda dem - men antagligen för att de kanske kans skrivas utan att hålla ner Shift och/eller Alt på deras lokala tangentbord.

Det är dålig praxis att skriva komplicerade cond?true:false - använd alltid parenteser där och nestla dem helst inte.

Angående variabel typen real - visste inte ens att PHP tillät det, får mig att minnas Pascal. dvs 90-talet.
Undvik att använda det.

Vad är det för fulhack att casta en variabel till unset ?

Unterminated comment starting line - Använd line comment om du endast ska ha en enrads kommentar, avsluta annars block kommentaren.
Citera
2022-12-05, 11:05
  #8
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
De som jobbar med sajter hamnar till slut i programmering vare sig de vill eller inte. Det skall vara enkelt. De måste flytta sina sajter, få dem attraktiva etc. Kunna fixa med kod de inte skrivit själva, vilket många gjorde med PHP.
Ofta med jävligt kasst resultat. Om förändringarna som infördes i PHP 8 medför några andra problem än det dryga med att konvertera koden så betyder ju det bara att du inte kan koda.

Citat:
Man skall inte införa system som gör äldre applikationer oanvändbara (inte "bakåtkompatibla"). De organisationer som vill ha den graden av standardisering skall kunna ha det, men man skall inte tvinga på användarna det. Det blir massor med jobb i vissa fall.
Det finns så jävla mycket skit som är gjort i bakåtkompatibilitetens namn. Det går att lappa ett tag, men till slut måste man riva av plåstret.

För att förbättra ett språk måste man kunna göra förändringar som breakar gammal kod. Annars blir det bara skit i längden. Man kan inte bara lägga till nytt utan att ta bort gammalt.
Citera
2022-12-05, 11:08
  #9
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ofta med jävligt kasst resultat. Om förändringarna som infördes i PHP 8 medför några andra problem än det dryga med att konvertera koden så betyder ju det bara att du inte kan koda.


Det finns så jävla mycket skit som är gjort i bakåtkompatibilitetens namn. Det går att lappa ett tag, men till slut måste man riva av plåstret.

För att förbättra ett språk måste man kunna göra förändringar som breakar gammal kod. Annars blir det bara skit i längden. Man kan inte bara lägga till nytt utan att ta bort gammalt.
Det kan vara mycket drygt att konvertera PHP 7 i vissa situationer. En del kan givetvis inte koda lika bra som proffsen och deras sajter faller bort. Andra får slita. Jobb läggs på alla.

Inte bara programmerare som känner sig duktiga skall kunna använda tillskott till sin sajt.

Graden av standardisering skall användaren avgöra, man skall inte göra sajter oanvändbara med nymodigheter.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-05 kl. 11:13.
Citera
2022-12-05, 11:19
  #10
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det kan vara mycket drygt att konvertera PHP 7 i vissa situationer. En del kan givetvis inte koda lika bra som proffsen och deras sajter faller bort. Andra får slita. Jobb läggs på alla.

Inte bara programmerare som känner sig duktiga skall kunna använda tillskott till sin sajt.

Graden av standardisering skall användaren avgöra, man skall inte göra sajter oanvändbara med nymodigheter.
Om vi uttrycker oss så här då. De som utvecklar PHP kan välja mellan lösningar som gynnar mig eller dig. Vad har de för incitament att gynna dig?

De skulle ju självklart kunna välja att fortsätta släppa säkerhetsuppdateringar till PHP 7 parallellt med 8. Men vem ska betala för det?
Citera
2022-12-05, 11:23
  #11
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om vi uttrycker oss så här då. De som utvecklar PHP kan välja mellan lösningar som gynnar mig eller dig. Vad har de för incitament att gynna dig?

De skulle ju självklart kunna välja att fortsätta släppa säkerhetsuppdateringar till PHP 7 parallellt med 8. Men vem ska betala för det?
PHP har ju alltid fungerat som ett "folkets programmeringsspråk" och även använts till mer avancerade tillämpningar. Nu blir det krångligare. Det kommer samtidigt som många friheter i samhället inskränks. "Att bygga sajter skall inte vanligt folk syssla med."

Möjligen kommer det kanske att vara görligt att skriva ny kod. Men konverteringen av äldre kod blir mycket jobbig i vissa fall.

Måste tyvärr dra ner på stan nu. Får fortsätta senare.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-05 kl. 11:28.
Citera
2022-12-05, 11:29
  #12
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
PHP har ju alltid fungerat som ett "folkets programmeringsspråk" och även använts till mer avancerade tillämpningar. Nu blir det krångligare. Det kommer samtidigt som många friheter i samhället inskränks. "Att bygga sajter skall inte vanligt folk syssla med."

Möjligen kommer det kanske att vara görligt att skriva ny kod. Men konverteringen av äldre kod blir mycket jobbig i vissa fall. Mycket programmering är ju att addera till redan befintliga projekt.

Måste tyvärr dra ner på stan nu. Får fortsätta senare.
Har skrivit om en del kod från 7 till 8. Det var bara problematiskt i de fall en idiot hade skrivit den ursprungliga koden. Men jag är nöjd med resultatet för koden blev vansinnigt mycket bättre efteråt.

Jag väntar med spänning på hur du ska motivera varför andra ska betala för att du ska kunna koda trots att du inte kan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback