2022-12-04, 10:41
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Du har fel.

Man drog sig tillbaka från Kiev för du fattar väl själv att målet aldrig var föra krig på den fronten någon längre tid. Kharkiv och Kherson försvarde man inte ens.[/b]

Ja, eller hur. Du lyckas nog inte lura någon här inne mer än möjligtvis dig själv.

Citat:
Det stod några etkniska minoriteter Uiruguir liknande med lite gammalt skräp som blev totalt pulveriserade i Kharkivs åkermark. Ukraina har inte tagit någonting som Ryssland försvarat.

Rysslands mål är ett utnötningskrig. Avverka så mycket Ukrainska trupper, fordon, utrustning som möjligt, slå ut så mycket infrastruktur som möjligt. Få till förhandlingar som blir gynnsamma.

Eller vänta du trodde att det var 1800-talet fortfarande när man red in på häst och sedan drog på en karta att det här landet var mitt? [/b]

Det är väl det Ryssland gjort? Red in i Kherson och höll en farsartad fejkomröstning för att sedan bli utjagade därifrån.

Citat:
Hur hade du tänkt att Ryssarna även hypotetiskt skulle hålla något i Västra Ukraina där de är avskydda och där folket kommer slåss till sista man

Nöt ut, få till förhandlingar. Just nu dör det extremt mycket Ukrainska soldater, utrustning pulveriseras , industrin är helt död och kanske även elnätet i vinter, vi får se.
Ryssland lider höga förluster också men just nu vinner de utnötningskriget med hästlängder. Förstår man inte det så går det helt enkelt inte att argumentera!
Ja Ryssland lider enorma förluster, det är därför de tvingas retirera. Deras armé liksom hela skitfederationen är avskytt, förnedrat och utskrattat. Det kan inte ni rysspajasar ändra på mer än att addera ytterligare absurd humor. Fan va ni är lågbegåvade.
Senast redigerad av Thelonegunman 2022-12-04 kl. 10:44.
Citera
2022-12-04, 10:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Ukraina eller väst kan försöka förhandla om det men det kommer aldrig någonsin Ryssland gå med om. Som jag ser det så finns det inga förhandlingspunkter som Putin och Zelensky kan vara nöjda med. I förhandlingarna så måste det tyvärr finnas något som Putin är nöjd med och kan visa ryska folket och säga att kriget var värt.

Då återstår bara att slå ihjäl ryssen på ukrainsk mark alternativt att kasta ner fanskapet i Azovska sjön. Sen kan ryssjäveln sitta och häcka i ryssland utan västs prylar, det blir de säkert nöjda med.
Citera
2022-12-04, 10:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
¨

Inlägget du svarar på på detta vis innehöll i stor sett enbart en fråga.

Så formulerade jag mig:

"Frågan är ju vad de i Nato och medborgarna i dess länder då tycker. Skall Ukraina kunna bli medlemmar i Nato i det läget.

Vad tycker ni Ukraina vänner på Flashback? Ja eller nej?"

Svara på frågan!

"styggelse för mänskligheten för att man ställer en relevant och intelligent fråga som faktiskt kunde betyda fred i Ukraina om den besvarades med ja av ALLA parter. Ni är de flesta av er medborgare i Sverige och därmed några som skall svara. Eller tycker ni ett ja skall ske likadant som Nato ansökan - utan att medborgarna tillfrågas? Ni kan uttrycka er mening här och nu genom att besvara min fråga.

Min slutsats utan att ha fått ett enda verkligt svar är NEJ ni vill skicka vapen till Ukraina och stötta dem med pengar men ni vill inte ge dem förtroendet att bli medlemmar, Dö för er får de men inte bli betrakade som fullvärdiga medmänniskor.

(I går åkte Lavrov till Vitryssland helt överraskande och undertecknande en total försvarsmakt. Ingen begriper varför men folk fattar att detta är något riktigt särskilt. Så där snabbt brukar inte statsbesök med viktiga avtal ske. Detta skedde mycket brådskande.

Faktiskt. Det stämmer väl in i mina spekulationer. Vitryssland får därmed lång gräns med ytterligare ett nytt Nato-land. Utan att först tillfrågas kan ett sådant erbjudande ges. Vi får se. De här funderingarna har uppkommit i mitt eget lilla huvud och jag har inte fått dem från någon "idol". Får se nu om jag får rätt förr eller senare.)

(Vad gäller stridshandlingarna. Det verkar som Ukraina fört fram 2 riktigt starka artilleribataljoner till Donbassfronten och försvårat situationen för ryssarna rejält. De får nu mer ägna sig åt artilleribekämpning med droner och artilleri i stället för offensiver.

Fö fortsätter ryska offensiver som vanligt sakta malande och ukrainska motoffensiver på samma sätt fast de oftast numera misslyckas. I går lyckades dock ett ukrainskt genombrott ovanför Liman.

Fråga är dock om Ukraina har kraft att återta initiativet i hela kriget med en egen offensiv ned mot Azovska sjön- Den fråga krävs det stor insyn för att besvara. De som kollar truppförflyttningar verkar inte sett något säkert sådan ännu så länge men ukraina har väl en hel del anfallskraftiga förband som nu ligger och väntar. Eller? Dessa 2 artilleribataljoner som nu förstärkt fronten i Donbass hörde säkerligen till dem.
Offensiver kräver förberedelse och uppbyggnad. Ukraina har genomfört två lyckade offensiver senaste tiden och behöver tid för omgruppering och återhämtning. Vi får avvakta tills nästa framstöt sker.
Den ryska taktiken verkar fantasilös och statisk, hoppet verkar stå till att Vitryssland skall öppna en front mot nordvästra Ukraina för att avlasta de ryska styrkorna i syd och öst.
Citera
2022-12-04, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag tycker Sverige Finland och Ukraina inklusive Åland kan bilda en egen pakt. Som då bildar en buffert mellan de två blocken.

Kraftigt militariserad med det bästa från respektive lands industri samt det bästa från Ryssland och Nato. Enormt med vapen.

Det är den bästa lösningen

Tack för svaret. Du och jag tänker i lite liknande banor trots allt vill vi helst av allt att både Sverige och Ukraina skall kunna vara fria obundna länder utan hemska avtal med stormakter. Enda gången svenskar är intresserade av Ukraina är när svenskarna vill att de skall bråka med ryZZen.

Den där frågan, om Ukraina, skall få den stora äran att bli medlemmar av Nato är djävligt jobbig för Nato-runkarna här. :-)

Oj, oj, oj det logger verkligen i luften att Lavrov säger att Ryssland säger att de accepterar ett ukrainskt medlemskap i Nato efter fredsavtal.

Vad tror ni ukrainarna tänker om de i stället fär nej av Nato? Nato har lämnat öppet mål för splittring som heter duga.
Citera
2022-12-04, 10:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Ukraina eller väst kan försöka förhandla om det men det kommer aldrig någonsin Ryssland gå med om. Som jag ser det så finns det inga förhandlingspunkter som Putin och Zelensky kan vara nöjda med. I förhandlingarna så måste det tyvärr finnas något som Putin är nöjd med och kan visa ryska folket och säga att kriget var värt.

tids nog kan vi väll göra som med saddam och irakierna efter kuwait kriget.

sanktionerar vi livsemdel/livsmedelsindustri och mediciner så kan ryssen föehandla om få det tillbaks.

Det mesta som odalas i ryssland är ju trotts allt importerat utsäde.
Citera
2022-12-04, 10:46
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Då återstår bara att slå ihjäl ryssen på ukrainsk mark alternativt att kasta ner fanskapet i Azovska sjön. Sen kan ryssjäveln sitta och häcka i ryssland utan västs prylar, det blir de säkert nöjda med.
Ja det är så jag ser det. Men vad kommer då Ryssland göra efter en förlust av Ukraina, det land dom kallar "Little Russia" det hade varit den värsta förlusten i hela Rysslands historia. 1000 gånger värre än Rysk-Japanska kriget förlusten.
Citera
2022-12-04, 10:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag tycker att Ukraina ska gå ut starkt i förhandlingar och begära traditionellt ryska områden som kompensation för de delar av Ukraina som Ryssland vill ha.

Man skulle kunna tänka sig att man skär av Ryssland längs Uralbergen och Ukraina får den delen som ligger väster om bergskedjan. Ryssland behåller då de områden de vill ha i Ukraina samt Kaliningrad. Resten av Ryssland finns öster om Uralbergen. Man kan tänka sig en överenskommelse där ryssar får färdas tåg fritt genom Ukraina till och från sina olika exklaver, ungefär på samma sätt som de har med Litauen för att kunna ta sig till Kaliningrad.
Med en sådan lösning kan Putin vinnande visa upp att han lyckats med sitt krig och fick de delar av Ukraina som han menade behövde befrias från nazister.

Ja de borde gå ut hårt i förhandlingarna. Men vad Ukraina vill och inte vill ha har jag faktiskt inte en susning om, det verkar mest som de bara vill ha fred och sitta och lukta på blommorna under sin korkek på Krim.

Personligen tycker jag inte Putin ska få något att visa upp förutom en kula i skallen och upphängd i en lyktstolpe på röda torget.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Ryssarna når nya nivåer av patetiskt. I ett tafatt försök att sprida propaganda har man försökt använda sina egna kolossala förluster till att få det att se ut som att det är Ukrainas förluster det handlar om

Har sett att rysstrollen här redan börjat använda propagandan.

Citat:
According to the screenshot from the British source, Ukraine’s Svoboda Battalion Commander Petro Kyzyk was asked about losses on the battlefield and replied: “They are colossal. They don’t even count bodies.”

In the original interview, which Daily Express is referring to, the question was about the losses of Russian occupiers. Hence, using a screenshot of two sentences taken out of the context, Russian propaganda tried to pass their own losses as those of the Ukrainian side.

https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3626959-exactly-the-opposite-russian-propaganda-attempts-to-pass-their-own-losses-as-those-of-ukrain e.html
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Du har fel.

Man drog sig tillbaka från Kiev för du fattar väl själv att målet aldrig var föra krig på den fronten någon längre tid. Kharkiv och Kherson försvarde man inte ens.

Det stod några etkniska minoriteter Uiruguir liknande med lite gammalt skräp som blev totalt pulveriserade i Kharkivs åkermark. Ukraina har inte tagit någonting som Ryssland försvarat.

Rysslands mål är ett utnötningskrig. Avverka så mycket Ukrainska trupper, fordon, utrustning som möjligt, slå ut så mycket infrastruktur som möjligt. Få till förhandlingar som blir gynnsamma.

Eller vänta du trodde att det var 1800-talet fortfarande när man red in på häst och sedan drog på en karta att det här landet var mitt?
Hur hade du tänkt att Ryssarna även hypotetiskt skulle hålla något i Västra Ukraina där de är avskydda och där folket kommer slåss till sista man

Nöt ut, få till förhandlingar. Just nu dör det extremt mycket Ukrainska soldater, utrustning pulveriseras , industrin är helt död och kanske även elnätet i vinter, vi får se.
Ryssland lider höga förluster också men just nu vinner de utnötningskriget med hästlängder. Förstår man inte det så går det helt enkelt inte att argumentera!
Så ryssarna lämnade hundratals fordon och artilleripjäser samt tusentals granater och raketer som en present?
Ryssland tvingades utrymma västra sidan vid Kherson eller så hade man fått slut på ammo, bränsle och mat. Ett par tre brigader hade tvingats ge upp.
Citera
2022-12-04, 10:48
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nja.

I PPP-GDP, som är det mer relevanta måttet, är "avancerade ekonomier" 41% av GDP. Då ingår även de "asiatiska tigrarna", som är väst-vänliga men kanske inte helt 100% hör till väst på samma sätt som t ex Holland.

https://www.imf.org/external/datamapper/PPPSH@WEO/OEMDC/ADVEC/WEOWORLD

As of 2020, the IMF categorized 39 nations as advanced economies. These include the United States and Canada, most nations in Europe, Japan, and the Asian tigers,as well as Australia and New Zealand.

Västs ekonomiska dominans är bruten, framför allt visar tillväxten att det inte finns någon väg tillbaka. Utom krig.
Men men, Rysslands tillväxt minskar mer allt eftersom trots krig. Sen avtar tillväxten även i Kina och då är det ingen höjd tagen för att de köpstarka konsumenterna i väst framöver kommer välja att köpa mat och andra nödvändigheter istället för krimskrams från Kina.
Citera
2022-12-04, 10:48
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja de borde gå ut hårt i förhandlingarna. Men vad Ukraina vill och inte vill ha har jag faktiskt inte en susning om, det verkar mest som de bara vill ha fred och sitta och lukta på blommorna under sin korkek på Krim.

Personligen tycker jag inte Putin ska få något att visa upp förutom en kula i skallen och upphängd i en lyktstolpe på röda torget.
Jag tänkte att min lösning kanske skulle leda till det. Tippar att den ryska befolkningen inte skulle uppskatta att man ger bort Moskva och St. Petersburg för att få några områden i södra och östra Ukraina.
Citera
2022-12-04, 10:50
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
tids nog kan vi väll göra som med saddam och irakierna efter kuwait kriget.

sanktionerar vi livsemdel/livsmedelsindustri och mediciner så kan ryssen föehandla om få det tillbaks.

Det mesta som odalas i ryssland är ju trotts allt importerat utsäde.
Utpressning brukar inte vara ett bra ställe att starta förhandlingar. Ryssland har fortfarande Kina att hjälpa med allt det om sanktionerna biter hårt. Ryssar är också extremt nationalistiska och hade inte sett en sådan situation som om att dom måste förhandla, dom hade sett det som att dom måste nu attackera dom länder som sanktionerar dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in