• 1
  • 2
2022-12-04, 02:10
Medlem
QP Cheeses avatar
Osker om detta r rtt forumsdel men testar hr.

Dottern har en leksak som har haft sna sm runda batterier, jag tog ut dem fr att byta dem d det tagit slut. PANG sa det och ett av dem smllde av i nven p mig. Jag r fysiskt oskadd med fingrar i behll ven om jag nu mitt i natten ligger rtt uppvaknad. Jag kollade batteriet som delat sig i tv delar och blivit nn form av rgning. Gissar att det helt enkelt svllt och nr jag tog ut det s fick det plats att svlla nnu mer och exploderade.

Hur mycket behver jag nu tnka p detta? Kan det brja brinna i batteriet? Hlsovdligt att vara i rummet? Nt annat som jag br beakta?
Citera
2022-12-04, 02:17
Medlem
Telepatisks avatar
Hur gamla var batterierna? Aldrig hrt om batterier som exploderar utan att laddas.

Visst innehll i vissa batterier r frtande. Oavsett s ska inte batterier explodera s dr bara..

Kp nya batterier av bra kvalit s ska det nog inte hnda igen.
Citera
2022-12-04, 02:18
Medlem
psykoshippiens avatar
Har ocks varit med om det, AAAA batteri var det d, blev rdd som satan, brnde mig ocks.
Citera
2022-12-04, 02:27
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Hur gamla var batterierna? Aldrig hrt om batterier som exploderar utan att laddas.

Visst innehll i vissa batterier r frtande. Oavsett s ska inte batterier explodera s dr bara..

Kp nya batterier av bra kvalit s ska det nog inte hnda igen.

Oklart hur gamla de var, och klart obehagligt att det exploderade men det hnde hursom. Jag knner en svagt stickande knsla i handen men ser inget, jag kastade allt ifrn mig i ren reflex och plockade upp det med bltt papper samt torkat av golvyta s br inte finnas rester och batteriet har lmnat bostaden nu. Men finns det ngon hlsorisk i vrigt jag br beakta?

Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Har ocks varit med om det, AAAA batteri var det d, blev rdd som satan, brnde mig ocks.

Det r alkaliskt batteri va? Om jag frstr det rtt r detta ett litiumbatteri, kan inte de olika kemiska skillnaderna men jag undrar mest om jag behver vara orolig/uppmrksam p ngot i vrigt nr det kommer till risk av ngot. Brand, nt hlsovdligt mne som kan frislppas etc?
Citera
2022-12-04, 03:16
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
Oklart hur gamla de var, och klart obehagligt att det exploderade men det hnde hursom. Jag knner en svagt stickande knsla i handen men ser inget, jag kastade allt ifrn mig i ren reflex och plockade upp det med bltt papper samt torkat av golvyta s br inte finnas rester och batteriet har lmnat bostaden nu. Men finns det ngon hlsorisk i vrigt jag br beakta?

Det r alkaliskt batteri va? Om jag frstr det rtt r detta ett litiumbatteri, kan inte de olika kemiska skillnaderna men jag undrar mest om jag behver vara orolig/uppmrksam p ngot i vrigt nr det kommer till risk av ngot. Brand, nt hlsovdligt mne som kan frislppas etc?
Brinnande litiumbatterier r direkt livsfarliga att handskas med, eller ens vistas i nrheten av - ja.

Rken frn ett brinnande litiumbatteri innehller vteflorid som vid kontakt med huden bildar fluorvtesyra som r fruktansvrt skadligt och livsfarligt att komma i kontakt med.
Citat:
Fluorvtesyra (vattenlsning av vtefluorid, HF) r en mycket starkt frtande och giftig, men pH-mssigt mellanstark syra med pKa = 3. Fluorvtesyra har en kokpunkt p 20 C.[1] Frvaring mste ske i plastkrl (helst teflon), d det ven lser upp glas. I kroppen bildar den olsliga salter med kalcium och magnesium och kan drmed helt sl ut vissa organ som hjrta, lever och njurar. Spill p kroppen r mycket farliga, eftersom nerver behver kalcium fr att snda smrtsignaler knner man inte frtskador frrn eftert nr vvnaden dtt av kalcium och magnesiumbrist.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fluorv%C3%A4tesyra

https://www.storstockholm.brand.se/k...mjonbatterier/
https://www.ri.se/sv/berattelser/bra...ver-ny-kunskap
Senast redigerad av frange 2022-12-04 kl. 03:20.
Citera
2022-12-04, 03:47
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Brinnande litiumbatterier r direkt livsfarliga att handskas med, eller ens vistas i nrheten av - ja.

Rken frn ett brinnande litiumbatteri innehller vteflorid som vid kontakt med huden bildar fluorvtesyra som r fruktansvrt skadligt och livsfarligt att komma i kontakt med.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fluorv%C3%A4tesyra

https://www.storstockholm.brand.se/k...mjonbatterier/
https://www.ri.se/sv/berattelser/bra...ver-ny-kunskap

Men detta r allts bara nr det _brinner_? Allts inte applicerbart under mina omstndigheter?
Citera
2022-12-04, 03:52
Medlem
franges avatar
Citat:
Men detta r allts bara nr det _brinner_? Inte applicerbart under mina omstndigheter?
Du har fortfarande inte frklarat mer exakt vad fr batterier det handlar om. Vilken typ av batterier r inte "sm och runda" frutom mjligen 9v 6LR61-btterier?

r det litiumbatterier s gller vad jag skrev - dessa brinner i kontakt med luft vid mekanisk skada - r det inte litiumbatterier s r det en helt annan historia.
Citera
2022-12-04, 04:00
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Du har fortfarande inte frklarat mer exakt vad fr batterier det handlar om. Vilken typ av batterier r inte "sm och runda" frutom mjligen 9v 6LR61-btterier?

r det litiumbatterier s gller vad jag skrev - dessa brinner i kontakt med luft vid mekanisk skada - r det inte litiumbatterier s r det en helt annan historia.

Det r sna knappcellsbatteri, eftersom jag kastade dem s vet jag inte exakt sifferbeteckning. De r mindre n 2032 tex, men ngot tjockare. Ngon brand eller rk/lukt frekom inte alls vad jag kunde se.
Citera
2022-12-04, 04:09
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:

Quotar igen s du inte missar: skruvade upp och tittade, verkar vara LR44-batteri. Allts inte litium. Trodde i min enfald att alla platta knappcellsbatterier var litium... r det ett "phew" eller ett "sk vrd"?
Senast redigerad av QP Cheese 2022-12-04 kl. 04:31.
Citera
2022-12-04, 08:01
Medlem
Detta synar jag skarpt....

Ett batteri som inte innehller ngon energi exploderar, pic or it didnt happened.

LiPo (Litiumpolymer)batterier dremot r vanskliga eftersom dessa kan sjlvantnda, detta r ngot helt annat n vanliga Litiumjon batterier.

LR44 r ett alkaliskt batteri med elektrolyt av Kaliumhydroxid, vilket blir kaliumkarbonat i kontakt med luft, det r det vitgrna gojset man ser om ett batteri lckt, att det rent av exploderar har jag aldrig varit hrt eller varit med om, dremot att det svllt spass att det brjat lcka r mer eller mindre standard.

Frtande, men kontaminerar i stort inget mer n prylen det suttit i.
Senast redigerad av peckapecan 2022-12-04 kl. 08:24.
Citera
2022-12-04, 08:12
Medlem
Citat:
Osker om detta r rtt forumsdel men testar hr.

Dottern har en leksak som har haft sna sm runda batterier, jag tog ut dem fr att byta dem d det tagit slut. PANG sa det och ett av dem smllde av i nven p mig. Jag r fysiskt oskadd med fingrar i behll ven om jag nu mitt i natten ligger rtt uppvaknad. Jag kollade batteriet som delat sig i tv delar och blivit nn form av rgning. Gissar att det helt enkelt svllt och nr jag tog ut det s fick det plats att svlla nnu mer och exploderade.

Hur mycket behver jag nu tnka p detta? Kan det brja brinna i batteriet? Hlsovdligt att vara i rummet? Nt annat som jag br beakta?

Kvicksilverbatterier. Jo de kan svlla upp har jag sett. Och s klart r de d trycksatta inifrn. Och kan smlla av. (det visste jag inte) men det r ju logiskt. S klart r det inte bra - dels risk skada gon - men ocks giftigt kvicksilver kommer flyger ut vid explosion.
Mycket vanliga batterier. Finns i leksaker klockor datorer ficklampor m.m.
Citera
2022-12-04, 08:16
Medlem
r det ett vanligt batteri allts inte Lithium r det ingen fara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in