Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-12-04, 02:10
Medlem
QP Cheeses avatar
Osäker om detta är rätt forumsdel men testar här.

Dottern har en leksak som har haft såna små runda batterier, jag tog ut dem för att byta dem då det tagit slut. PANG sa det och ett av dem smällde av i näven på mig. Jag är fysiskt oskadd med fingrar i behåll även om jag nu mitt i natten ligger rätt uppvaknad. Jag kollade batteriet som delat sig i två delar och blivit nån form av ärgning. Gissar att det helt enkelt svällt och när jag tog ut det så fick det plats att svälla ännu mer och exploderade.

Hur mycket behöver jag nu tänka på detta? Kan det börja brinna i batteriet? Hälsovådligt att vara i rummet? Nåt annat som jag bör beakta?
Citera
2022-12-04, 02:17
Medlem
Telepatisks avatar
Hur gamla var batterierna? Aldrig hört om batterier som exploderar utan att laddas.

Visst innehåll i vissa batterier är frätande. Oavsett så ska inte batterier explodera så där bara..

Köp nya batterier av bra kvalité så ska det nog inte hända igen.
Citera
2022-12-04, 02:18
Medlem
psykoshippiens avatar
Har också varit med om det, AAAA batteri var det då, blev rädd som satan, brände mig också.
Citera
2022-12-04, 02:27
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Hur gamla var batterierna? Aldrig hört om batterier som exploderar utan att laddas.

Visst innehåll i vissa batterier är frätande. Oavsett så ska inte batterier explodera så där bara..

Köp nya batterier av bra kvalité så ska det nog inte hända igen.

Oklart hur gamla de var, och klart obehagligt att det exploderade men det hände hursom. Jag känner en svagt stickande känsla i handen men ser inget, jag kastade allt ifrån mig i ren reflex och plockade upp det med blött papper samt torkat av golvyta så bör inte finnas rester och batteriet har lämnat bostaden nu. Men finns det någon hälsorisk i övrigt jag bör beakta?

Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Har också varit med om det, AAAA batteri var det då, blev rädd som satan, brände mig också.

Det är alkaliskt batteri va? Om jag förstår det rätt är detta ett litiumbatteri, kan inte de olika kemiska skillnaderna men jag undrar mest om jag behöver vara orolig/uppmärksam på något i övrigt när det kommer till risk av något. Brand, nåt hälsovådligt ämne som kan frisläppas etc?
Citera
2022-12-04, 03:16
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
Oklart hur gamla de var, och klart obehagligt att det exploderade men det hände hursom. Jag känner en svagt stickande känsla i handen men ser inget, jag kastade allt ifrån mig i ren reflex och plockade upp det med blött papper samt torkat av golvyta så bör inte finnas rester och batteriet har lämnat bostaden nu. Men finns det någon hälsorisk i övrigt jag bör beakta?

Det är alkaliskt batteri va? Om jag förstår det rätt är detta ett litiumbatteri, kan inte de olika kemiska skillnaderna men jag undrar mest om jag behöver vara orolig/uppmärksam på något i övrigt när det kommer till risk av något. Brand, nåt hälsovådligt ämne som kan frisläppas etc?
Brinnande litiumbatterier är direkt livsfarliga att handskas med, eller ens vistas i närheten av - ja.

Röken från ett brinnande litiumbatteri innehåller väteflorid som vid kontakt med huden bildar fluorvätesyra som är fruktansvärt skadligt och livsfarligt att komma i kontakt med.
Citat:
Fluorvätesyra (vattenlösning av vätefluorid, HF) är en mycket starkt frätande och giftig, men pH-mässigt mellanstark syra med pKa = 3. Fluorvätesyra har en kokpunkt på 20 °C.[1] Förvaring måste ske i plastkärl (helst teflon), då det även löser upp glas. I kroppen bildar den olösliga salter med kalcium och magnesium och kan därmed helt slå ut vissa organ som hjärta, lever och njurar. Spill på kroppen är mycket farliga, eftersom nerver behöver kalcium för att sända smärtsignaler känner man inte frätskador förrän efteråt när vävnaden dött av kalcium och magnesiumbrist.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fluorv%C3%A4tesyra

https://www.storstockholm.brand.se/kunskapsartiklar/risker-med-litiumjonbatterier/
https://www.ri.se/sv/berattelser/brander-i-elbilar-kraver-ny-kunskap
Senast redigerad av frange 2022-12-04 kl. 03:20.
Citera
2022-12-04, 03:47
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Brinnande litiumbatterier är direkt livsfarliga att handskas med, eller ens vistas i närheten av - ja.

Röken från ett brinnande litiumbatteri innehåller väteflorid som vid kontakt med huden bildar fluorvätesyra som är fruktansvärt skadligt och livsfarligt att komma i kontakt med.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fluorv%C3%A4tesyra

https://www.storstockholm.brand.se/kunskapsartiklar/risker-med-litiumjonbatterier/
https://www.ri.se/sv/berattelser/brander-i-elbilar-kraver-ny-kunskap

Men detta är alltså bara när det _brinner_? Alltså inte applicerbart under mina omständigheter?
Citera
2022-12-04, 03:52
Medlem
franges avatar
Citat:
Men detta är alltså bara när det _brinner_? Inte applicerbart under mina omständigheter?
Du har fortfarande inte förklarat mer exakt vad för batterier det handlar om. Vilken typ av batterier är inte "små och runda" förutom möjligen 9v 6LR61-btterier?

Är det litiumbatterier så gäller vad jag skrev - dessa brinner i kontakt med luft vid mekanisk skada - är det inte litiumbatterier så är det en helt annan historia.
Citera
2022-12-04, 04:00
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Du har fortfarande inte förklarat mer exakt vad för batterier det handlar om. Vilken typ av batterier är inte "små och runda" förutom möjligen 9v 6LR61-btterier?

Är det litiumbatterier så gäller vad jag skrev - dessa brinner i kontakt med luft vid mekanisk skada - är det inte litiumbatterier så är det en helt annan historia.

Det är såna knappcellsbatteri, eftersom jag kastade dem så vet jag inte exakt sifferbeteckning. De är mindre än 2032 tex, men något tjockare. Någon brand eller rök/lukt förekom inte alls vad jag kunde se.
Citera
2022-12-04, 04:09
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:

Quotar igen så du inte missar: skruvade upp och tittade, verkar vara LR44-batteri. Alltså inte litium. Trodde i min enfald att alla platta knappcellsbatterier var litium... Är det ett "phew" eller ett "sök vård"?
Senast redigerad av QP Cheese 2022-12-04 kl. 04:31.
Citera
2022-12-04, 08:01
Medlem
Detta synar jag skarpt....

Ett batteri som inte innehåller någon energi exploderar, pic or it didnt happened.

LiPo (Litiumpolymer)batterier däremot är vanskliga eftersom dessa kan självantända, detta är något helt annat än vanliga Litiumjon batterier.

LR44 är ett alkaliskt batteri med elektrolyt av Kaliumhydroxid, vilket blir kaliumkarbonat i kontakt med luft, det är det vitgröna gojset man ser om ett batteri läckt, att det rent av exploderar har jag aldrig varit hört eller varit med om, däremot att det svällt såpass att det börjat läcka är mer eller mindre standard.

Frätande, men kontaminerar i stort inget mer än prylen det suttit i.
Senast redigerad av peckapecan 2022-12-04 kl. 08:24.
Citera
2022-12-04, 08:12
Medlem
Citat:
Osäker om detta är rätt forumsdel men testar här.

Dottern har en leksak som har haft såna små runda batterier, jag tog ut dem för att byta dem då det tagit slut. PANG sa det och ett av dem smällde av i näven på mig. Jag är fysiskt oskadd med fingrar i behåll även om jag nu mitt i natten ligger rätt uppvaknad. Jag kollade batteriet som delat sig i två delar och blivit nån form av ärgning. Gissar att det helt enkelt svällt och när jag tog ut det så fick det plats att svälla ännu mer och exploderade.

Hur mycket behöver jag nu tänka på detta? Kan det börja brinna i batteriet? Hälsovådligt att vara i rummet? Nåt annat som jag bör beakta?

Kvicksilverbatterier. Jo de kan svälla upp har jag sett. Och så klart är de då trycksatta inifrån. Och kan smälla av. (det visste jag inte) men det är ju logiskt. Så klart är det inte bra - dels risk skada ögon - men också giftigt kvicksilver kommer flyger ut vid explosion.
Mycket vanliga batterier. Finns i leksaker klockor datorer ficklampor m.m.
Citera
2022-12-04, 08:16
Medlem
Är det ett vanligt batteri alltså inte Lithium är det ingen fara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in