Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-12-03, 22:21
Bannlyst
Zeppelinare var unikt förut, men känner du någon som har flugit zeppelinare?

Vad vet ni om flygredskapet Zeppelinare mer än att det är som ett flygande skepp och hade det kunnat användas idag för transport?
Senast redigerad av Iwannakissrihanna 2022-12-03 kl. 22:24.
Citera
2022-12-03, 22:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Zeppelinare var unikt förut, men känner du någon som har flugit zeppelinare?

Vad vet ni om flygredskapet Zeppelinare mer än att det är som ett flygande skepp och hade det kunnat användas idag för transport?

De brinner väldigt bra om man fyller dem med vätgas. Nej jag känner ingen som flugigt med sådana. Jag hade gärna provflygigt om det var utan vätgas.
Citera
2022-12-03, 22:39
Medlem
Sjukt ovanliga. Känner ingen som flugit. Sprängdes dom inte ganska lätt?
Citera
2022-12-03, 22:46
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Sjukt ovanliga. Känner ingen som flugit. Sprängdes dom inte ganska lätt?

Missminner jag mig inte anföll tyskarna england med luftskepp i seklets början eller runt det första världskriget (är lite berusad och orkar ej söka) men flygplanen rådde ej på tyskarna men så fick engelsmännen fram en projektil som kunde sänka tyskarnas zeppelinare.
jag tror mig hört att de skulle använda zeppelinare i krig men att de tog sina planer och koastade det i papperskorgen då
Citera
2022-12-03, 23:51
Fanns någon dokumentär om zeppelinare någonstans, såg det på svensk tv tror jag. Googla Zeppelin Documentary.

Zeppelinare var väldigt opraktiska och kunde som ovanstående skrivit drivas på helium och vätgas, alltså extremt brandfarligt. Zeppelinarna var stora, långsamma och lätta för fienden att upptäcka och förstöra. Tidernas absolut mest korkade fordon.
Citera
2022-12-04, 00:53
Medlem
NewDawnFadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Fanns någon dokumentär om zeppelinare någonstans, såg det på svensk tv tror jag. Googla Zeppelin Documentary.
Här är en dokumentär på SVT Play om luftskepp, speciellt den tyska zeppelinaren Hindenburg.
https://www.svtplay.se/katastrofen-hindenburg
Citera
2022-12-04, 02:03
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
De brinner väldigt bra om man fyller dem med vätgas.....
Jag hade gärna provflygigt om det var utan vätgas.
Och där har ni en orsak till att dom inte används så mycket längre.

Väte är vansinnigt enkelt att framställa och är 14ggr lättare än luft så det är både billigt och effektivt men brinner väldigt bra.
Alternativet är helium men det är dyrt, bara 13ggr lättare än luft och vi är inne i en global heliumbrist som förmodligen inte kommer lösas inom det närmaste, helium är bla ett måste i vissa medicinska undersökningar så bristen är bekymmersam.

Det hade annars kunnat vara ett alternativ till helikopter när man ska frakta material till otillgängliga platser till exempel.
Citera
2022-12-04, 12:13
Medlem
Jordgubbes avatar
Att ett trettiotal omkom för nästan hundra år sedan satte stopp för dem, till stor del pga den spektakulära direktrapporteringen. Tragiskt om man jämför med andra färdslag och annan värre statistik. De bör kunna återkomma, när folk sansat sig. Här en artikel från NyTeknik, ett år gammal.
Citera
2022-12-04, 12:44
Medlem
I exakt hela mitt liv (50+ år) så har det dykt upp artiklar iallafall vartannat år som förutspår Zeppelinarens återkomst. Ingen hade varit gladare än jag om det blivit något av det men tyvärr så har det inte blivit det.

Zeppelinaren har några nackdelar som det är svårt att komma ifrån. Vätgas är en men jag tror att riskerna är överdrivna precis som någon skrev tidigare.

En annan nackdel är att luftkepp måste vara stora så de kommer alltid att vara väderkänsliga.

Visst kan man bygga Zeppelinare som kan lyfta stor last men problemet är att luftskeppet måste ner igen!

Det finns inte bara ett utan två Zeppelinar-museer i Friedrichshafen.
Citera
2022-12-04, 20:22
Medlem
Dorniers avatar
På 30-talet kunde man åka zeppelinare/luftskepp mellan Tyskland och antingen USA eller Brasilien. Fördelen på den tiden var att det var snabbare än fartyg. Halva tiden mot fartyg har jag för mig. Det tog väl nån vecka med fartyg och 3-4 dagar med luftskepp. Detta var ju innan flyget var lika utvecklat. Såna luftskepp kommer aldrig att komma tillbaka. Men idag kan man åka små luftskepp, blimp som de kallas, kortare sträckor bara som sightseeing så att säga. Ofarlig helium används idag. Helium fanns på 30-talet också men Nazityskland fick inte köpa den gasen utan fick använda brandfarlig vätgas istället. Olyckan med Hindenburg 1937 där vätgasen antändes satte stopp för eran med stora luftskepp.
Citera
2022-12-06, 16:58
Medlem
Dorniers avatar
Det finns mycket intressant med luftskepp i historien och de användes mycket innan de blev utkonkurrerade av flygplan. De användes som bombflyg i första världskriget både av Tyskland, Italien och Frankrike. Luftskeppen var dock sårbara och svårmanövrerade i den rollen och slutade därför användas som det.

USA hade även två stora luftskepp i början av 30-talet som kunde släppa dubbeldäckare från själva luftskeppet. Såna där gamla små plan med dubbla vingar ni vet. Luftskeppet blev som en slags flygande "aircraft carrier". De var ju inte krig då men USA tänkte sig att ha den förmågan. Luftskeppen använde den ofarliga helium-gasen, men båda kraschade ändå i en storm vid två tillfällen. Det var en av nackdelarna med luftskepp, att de kunde vara sårbara i väder och vind.

England var inte framgångsrika luftskeppsbyggare alls, de byggde ett som skulle användas för att färdas till kronkolonin Indien, men även det kraschade, inte på grund av en storm utan på grund av dålig konstruktion.

De mest berömda och mest framgångsrika luftskeppen var de två tyska, Graf Zeppelin och Hindenburg, som var avsedda för civil persontransport, inte nåt militärt. Graf Zeppelin råkade aldrig ut för nån olycka, men Hindenburg brann som sagt upp när vätgasen antändes. Jag tror inte man vet ännu idag riktigt varför det hände, det har spekulerats om att det var sabotage på nåt sätt.

Edit: Att släppa dubbeldäckare från ett luftskepp är ju med i den tredje Indiana Jones-filmen. I filmen är det Hindenburg-skeppet som påstås ha en dubbeldäckare med sig som Indiana Jones och hans farsa flyger iväg med när luftskeppet befinner sig i luften. Hindenburg hade aldrig med sig några dubbeldäckare men det hela är alltså verklighet och inte fantasi, det var så de amerikanska luftskeppen med dubbeldäckare funkade.
Senast redigerad av Dornier 2022-12-06 kl. 17:06.
Citera
2022-12-06, 23:07
Medlem
cyber_zekes avatar
Det är ett ganska energi effektivt skepp, som kan ta stora laster. Även om det inte flyger så snabbt kan det fylla en funktion. På ett av mina förra jobb byggde företaget jag jobbade för vindkraftverk över i princip hela världen, ofta ute i obygden. Företaget funderade i banorna om man skulle kunna använda zeppelinare för att frakta material istället för att bygga vägar i exempelvis igenom djungel. Vet inte hur långt de kom i sina funderingar innan jag slutade, men det lät vettigt. Man skulle absolut kunna använda dem för att frakta förnödenheter och reparationsmaterial till katastrofområde där det inte finns farbara vägar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in