Högst prioriterat är att plöja igenom alla gamla filmer på Netflix, HBOMax, Disney+ och CMore eftersom man inte vet när man blir av med dom tjänsterna. Men insåg att min plöjning av nerladdade filmer med skådespelarna från
Miami Vice (1984-89) borde prioriteras upp eftersom själva anledningen att jag överhuvudtaget påbörjade den var för att jag ville se dom filmerna innan jag plöjde Miami Vice på Viaplay, som ju kan utgå den med.
Hade kommit fram till
The Laughing Policeman (1973) där
Gregory Sierra har en biroll, och skulle se den ikväll, men insåg i samma ögonblick som jag startade upp den att jag ännu inte hunnit se
Roseanna (1967) på CMore, så det fick bli den istället.
Är detta möjligtvis den roligaste scenen med oavsiktlig humor i hela filmserien?
Engelsktalande polis:
-I understand she was murdered, have you got anybody? (på en dålig telefonledning med brus och sprak)
Beck:
-No, no, we.. sprak
EP:
-I can't hear you?
Beck:
-We haven't got him, shortly i hope we got him.
EP:
-You shot him!?
Beck:
-No, no, we eeeh..
EP:
-I can hear you, you shot the bastard, that's great! You'll be hearing from me soon.
Beck:
-Thank you, now we know how to search him.
Inser för övrigt att jag måste kolla upp om det går att få fatt i dom tre senare utländska versionerna.
Nepabeigtās vakariņas/Nezakonchennyy uzhin (1979) har aldrig visats i Sverige varken på bio eller TV,
Der Mann, der sich in Luft auflöste/Mannen som gick upp i rök (1980) har visats på svensk bio, men aldrig TV vad jag hittar, och
Beck – De gesloten kamer (1993) ska tydligen har släppts på svensk DVD 2002.
---
Edit: Är
Roseanna (1967) möjligtvis den första svenska polisfilmen som satte stilen och känslan för senare årtiondens exempelvis
Mannen på taket (1976),
Profitörerna (1981),
Mannen från Mallorca (1984),
I Lagens namn (1986),
Roland Hassel (1986-92) och nästan alla polisfilmer från sagda eran en bit in på 90-talet? Den skiljer sig markant i gestaltningen av polisarbetet mot exempelvis Mattsons färgfilmer. Vet nån några mer polisfilmer från 60-talet eller äldre som liknar denna i stil/känsla, eller är detta första?