2022-12-03, 10:01
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ryssland har nu 35490 döda soldater sedan Putins mobilisering 21 september. Då låg man på 55110 döda enligt Ukraina.

Gjorde en liten uträkning. Man har initialt (enligt wikipedia) 175-190K ryska trupper samt 34K (DPR+LPR). När det gick åt helvete försökte Putin plocka allt som fanns löst från övriga landet, från finska gränsen till vladivostok. Runt 120K hade man att ta av, men brigaderna runt i landet kan inte lämna helt tomma. Om vi säger att man mobiliserade mellan 30-90K då.

Sen anlände tjetjenerna och annat slödder, +10K. En allmän mobilisering i DPR-LPR genomfördes, mest som kanonmat. Oklart exakt hur många man mobiliserade då men det borde ligga i regionerna 30-100K.
I slutet av juni påbörjade Putin en rektryteringskampanj där man påstod att ca 15K anslöt sig.

Då ligger det totala antalet trupper innan mobiliseringen inom spannet 294K - 429K.
Även om vi tar det lägsta antalet 294K (vilket är lika många som man mobiliserat nu) så kan vi konstatera att Ryssland snart är lika försvagade som dom var innan mobiliseringen.

55K trupper dödade innan mobiliseringen (enligt UAF) gjorde att man tappat all militärkraft på slagfältet och tvingades retirera på bred front. Nu efter mobiliseringen 35K döda och ett snitt på drygt 14K döda i månaden. Det betyder att man om 1,4månader (mitten av januari) är lika försvagade som man var innan.

Fronten har krympt lite ca 15% vilket gör att man kan försvara sig med lite mindre trupper. Men det ger endast 2-4 veckors konstgjord andning.

Alltså senast i slutet av februari kommer det ryska försvaret att kollapsa och man tvingas lämna stora områden. Zaporizhzhiaregionen kommer då att bli Ukrainsk igen. Det är hård fakta och det finns ingenting Putin kan göra för att förhindra det mera. Även fast han mobiliserar en miljon man så kommer dom inte att hinna fram i tid för att förhindra detta.

*Notera att det inte spelar nån roll ifall Ukrainas siffror är överdrivna eller inte. Så länge som dom överdrivit förlusterna i liknande utsträckning under hela kriget så är det obestridlig fakta att Ryssland kommer att förlora stora landområden i februari.

Bra med folk som räknar lite! Det där gränsvärdet måste ju flyttas upp och ner lite beroende på vad Ukraina gör också, jag antar att du tänker att de mobiliserar in nya och håller exakt samma nivå som före den ryska mobiliseringen.

Jag ser inte själva mobiliseringen i din uträkning? Heller inte de permanent skadade, de är rätt många och spelar ju lika stor roll som de döda. Om 14K försvinner i månaden så räcker 200K mobiliserade så klart i mer än ett år.
Citera
2022-12-03, 10:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Jag har inte fakta så jag kan jämföra status på respektive trupper.
Så jag säger inte emot dig.
När det gäller varm mat, kaminer etc kan jag inte se varför inte ryska trupper kan ha tillgång till det i minst lika hög grad som för Ukros?
Det verkar vara önsketänkande att tro att vinterförhållanden är extra svåra för ryssar, det borde logiskt sett vara precis tvärtom.

Kan du inte?

Hört talas om korruption, nån gång?
Citera
2022-12-03, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Jag tycker att de Ukrainska drönarna faktiskt borde ha viktigare saker för sig, än att jaga enskilda skyttesluskar.

En omgjord handgranat oskadliggör 1-2 ryssar. Och det där är nog snarare en pimpad hobbydrönare än en high-tech jaktdrönare.
Citera
2022-12-03, 10:06
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Han var nog redan halvdöd, som sagt, de saknar skydd, de kommer frysa ihjäl. Ser det kommer vara minusgrader dygnet runt nu i Bakhmut, upp till 10 minus på natten
Ja snacka om sitting duck!

Stackaren slapp i alla fall att frysa ihjäl som många andra ryssar kommer att göra…..
Citera
2022-12-03, 10:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Kan du inte?

Hört talas om korruption, nån gång?
aha men det gäller även Ukraina tyvärr där många vapen "försvinner" och dyker upp här och var i EU senare
hittills har dock inga ryska vapen dykt upp på andrahandsmarknaden i EU vad jag vet
men har svårt att se att just uniformer, varm mat och vedsäckar skulle vara särskilt utsatta för korruption
låter i mina öron som en "råtta i pizzan" skröna
Citera
2022-12-03, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ryssland har nu 35490 döda soldater sedan Putins mobilisering 21 september. Då låg man på 55110 döda enligt Ukraina.

Gjorde en liten uträkning. Man har initialt (enligt wikipedia) 175-190K ryska trupper samt 34K (DPR+LPR). När det gick åt helvete försökte Putin plocka allt som fanns löst från övriga landet, från finska gränsen till vladivostok. Runt 120K hade man att ta av, men brigaderna runt i landet kan inte lämna helt tomma. Om vi säger att man mobiliserade mellan 30-90K då.

Sen anlände tjetjenerna och annat slödder, +10K. En allmän mobilisering i DPR-LPR genomfördes, mest som kanonmat. Oklart exakt hur många man mobiliserade då men det borde ligga i regionerna 30-100K.
I slutet av juni påbörjade Putin en rektryteringskampanj där man påstod att ca 15K anslöt sig.

Då ligger det totala antalet trupper innan mobiliseringen inom spannet 294K - 429K.
Även om vi tar det lägsta antalet 294K (vilket är lika många som man mobiliserat nu) så kan vi konstatera att Ryssland snart är lika försvagade som dom var innan mobiliseringen.

55K trupper dödade innan mobiliseringen (enligt UAF) gjorde att man tappat all militärkraft på slagfältet och tvingades retirera på bred front. Nu efter mobiliseringen 35K döda och ett snitt på drygt 14K döda i månaden. Det betyder att man om 1,4månader (mitten av januari) är lika försvagade som man var innan.

Fronten har krympt lite ca 15% vilket gör att man kan försvara sig med lite mindre trupper. Men det ger endast 2-4 veckors konstgjord andning.

Alltså senast i slutet av februari kommer det ryska försvaret att kollapsa och man tvingas lämna stora områden. Zaporizhzhiaregionen kommer då att bli Ukrainsk igen. Det är hård fakta och det finns ingenting Putin kan göra för att förhindra det mera. Även fast han mobiliserar en miljon man så kommer dom inte att hinna fram i tid för att förhindra detta.

*Notera att det inte spelar nån roll ifall Ukrainas siffror är överdrivna eller inte. Så länge som dom överdrivit förlusterna i liknande utsträckning under hela kriget så är det obestridlig fakta att Ryssland kommer att förlora stora landområden i februari.

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Bra med folk som räknar lite! Det där gränsvärdet måste ju flyttas upp och ner lite beroende på vad Ukraina gör också, jag antar att du tänker att de mobiliserar in nya och håller exakt samma nivå som före den ryska mobiliseringen.

Jag ser inte själva mobiliseringen i din uträkning? Heller inte de permanent skadade, de är rätt många och spelar ju lika stor roll som de döda. Om 14K försvinner i månaden så räcker 200K mobiliserade så klart i mer än ett år.

Det saknas en sak i dom där beräkningarna.

Alla unga ryzzka stjärtgossar som får åka hem för att de fått utstå de mest jävulska övergrepp av sina "soldatvänner" och högre befäl.

Alla de unga män som blir fastsatta vid ett träd med en järntråd runt pungkulorna, alla de unga män som får en granat uppkörd i arslet eller tänderna utslagna för att de inte ska skrapa mot kukskaftet.

Och en massa andra bestialiteter som är svårt att föreställa sig, som normalsvensk.
Citera
2022-12-03, 10:13
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Kan du berätta hur NATO började kriget?
Din version, alltså.

Det kändes som om Ryssland började få goda relationer med väst 2010, ökad handel och övningar tillsammans med Nato.

Sen, plötsligt gröna gubbar på Krim, handelsbojkott osv. Varför?
Jag skrev aldrig att Nato startade kriget, det var ju uppenbart Ryssland. Men om man ser det från Rysslands vinkel så kan jag förstå varför man inte vill ha en f.d sovietstat gå med i fientlig allians som är skapad för att kontra Ryssland och börjar peka missiler mot Ryssland och placerar militärbaser på Rysslands gräns. Putin tog krim för att Yanukovich förlorade sin makt. Inget mer.
Citera
2022-12-03, 10:13
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Det är inte så litet cyniskt. Det är EU:s cynism i en liten ask. Zilenski är nyttig idiot för EU. Mitt i prick.
Vad är lite cynism jämfört med Putins mördande och våldtäkter av civila kvinnor och barn?

Jag förstår att ni ryssar mår dåligt nu då ni är på flykt och börjar förstå att ni är nära en episk förlust som kommer att plåga ert land i generationer!

🇺🇦🇺🇦🇺🇦
Citera
2022-12-03, 10:14
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Av alla propaganda-spinns vi matats med via MSM är nog den om att ryska armén skulle gå under pga några minusgrader den allra mest ologiska. Ryssland är ett av jordens kallaste länder, och deras stridskrafter har naturligtvis betydligt större vana och kompetens att operera i kyla än AFU.

BBC: https://www.youtube.com/watch?v=PdNin6yXGM0
CNN: https://www.youtube.com/watch?v=nhZjAmr2Was
Det dummaste jag har hört, det spelar väl ingen roll om du så tar en eskimå och sätter i ett nergrävt hål i Ukraina, har han inte skydd och vinterutrustning vilket många av dom ryska nymobiliserade saknar så är han körd. Det spelar ingen roll om han har levt i en igloo och tittat på norrsken hela livet.
Citera
2022-12-03, 10:14
Bannlyst
Citat:
aha men det gäller även Ukraina tyvärr där många vapen "försvinner" och dyker upp här och var i EU senare
hittills har dock inga ryska vapen dykt upp på andrahandsmarknaden i EU vad jag vet
men har svårt att se att just uniformer, varm mat och vedsäckar skulle vara särskilt utsatta för korruption
låter i mina öron som en "råtta i pizzan" skröna

Jaså? Vad är dagspriset för en HIMARS på svarta marknaden i EU? Eller en NLAW? Det borde du väl kunna skaka fram? Annars sitter du ju bara och hittar på, drar påstående efter påstående hur din slappa bögröv.

Bara för någon månad sedan saknades det 1,5 miljoner ryzka uniformer.

https://novayagazeta.eu/articles/2022/10/02/where-did-they-disappear-to-russian-local-pm-says-1-5-mln-military-uniforms-are-missing-news

Men det är klart. Du kommer inte att "se" någonting, förrän maten och vedsäckarna kommer fram till dig och hoppar upp och ger dig en high-five.

I ansiktet.
Citera
2022-12-03, 10:20
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Jag har inte fakta så jag kan jämföra status på respektive trupper.
Så jag säger inte emot dig.
När det gäller varm mat, kaminer etc kan jag inte se varför inte ryska trupper kan ha tillgång till det i minst lika hög grad som för Ukros?
Det verkar vara önsketänkande att tro att vinterförhållanden är extra svåra för ryssar, det borde logiskt sett vara precis tvärtom.
Du verkar inte förstå att ryssens försörjningsleder är både längre och rejält kapade just nu.

Ryssarna är beroende av järnväg för att klara den logistiken och den fungerar inte dit de befinner sig idag!

Men vi får väl se hur de kommer att lyckas försörja sina trupper nu…..
Citera
2022-12-03, 10:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Har de inte två staber några mil från bahkmut, kramatorsk och slovjansk...

Dom är väll bombade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in