2022-12-03, 09:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Det kan man tycka men en död/skadad pissryss är värd en hemmagjord granat och en leksaksdrönare.

Jag håller med. Är det för lerigt och blött för att kriga så är det bättre att man sitter i ett varmt tält med en varm mugg kaffe och avlivar piss-ryzzen med 25kronors-granater.
Citera
2022-12-03, 09:49
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Exakt! Alla vapen gör mest nytta för pengarna just nu i Ukraina.

Det vi inte behöver nu för övning kan vi lika gärna skicka dit direkt!

Det innebär lite cyniskt att Ukraina får stå för döda soldater och vi för vapen, detta för att lamslå det ryska krigsmakten!

Det är inte så litet cyniskt. Det är EU:s cynism i en liten ask. Zilenski är nyttig idiot för EU. Mitt i prick.
Citera
2022-12-03, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Att tro att inte västerländsk trupp kämpat i Ukraina är att lura sig själv. Vid invasionen början visade sig den ukrainska armen var så amatöristisk att EU såg sej föranlåten att gripa in. Med de pengamiljarder som därvid började strömma in hade Zilenski gott om flis att hyra privararméer till förstärkning. Telefonnumret till Black Water fick man direkt av Biden.

Första indikationen på att främmande förband stred i landet var attacken mot flygplatsen på Krim där både flyg för miljarder och stora ammunitionslager blev lågornas rov. Intelligenta anfallsmål var sedan krimbron som attackerades med jävulsk precision och planering. Rysslands snöpliga uttåg ur Cherzon gav ännu mer lök på laxen och tydde på att den från början så totalt amatörmässiga armé hade god hjälp av främmande arméförstärkningar.

Visst har Ukraina fått utländsk hjälp av främmande trupp. Krigsframgångar på marken skvallrar om det. Denna truppförstärkning såg man bara ryggen på när ryssen mobilserade och började mala sönder Ukrainas infrastruktur. Eu har mycket att begrunda just nu och kommer att få mycket att göra med återuppbyggnad årtionden framöver. Du och jag betalar. Var det värt det för att få utlopp för sitt primitiva rysshat? EU har skjutit sej själva i foten.

Alla dar i veckan.
Citera
2022-12-03, 09:50
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Jag har dragit ner på elförbrukningen enbart för att tysken ska hållas lugn.
Jag ser mig som krigsförande och förväntar mig en jävla medalj
Bra jobbat!

Själv har jag lyckats halvera min elförbrukning jämfört med förra året genom enkla åtgärder.

Dessutom tog jag ner några björkar i våras som nu ligger i vedboden. Nu börjar det bli dags att elda i kakelugnen och kamin!

Den här vintern blir inget problem!

Hoppas de nedfrysta ryssarna ger upp, dödar sina befäl och drar mot Moskva…
Citera
2022-12-03, 09:50
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Nato är direkt inblandade i konflikten och Nato är anledningen till att Putin kände sig tvingad till att invadera Ukraina.
Kan du berätta hur NATO började kriget?
Din version, alltså.

Det kändes som om Ryssland började få goda relationer med väst 2010, ökad handel och övningar tillsammans med Nato.

Sen, plötsligt gröna gubbar på Krim, handelsbojkott osv. Varför?
Citera
2022-12-03, 09:51
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Det kan man tycka men en död/skadad pissryss är värd en hemmagjord granat och en leksaksdrönare.
Ja verkligen kostnadseffektivt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Enligt officiella siffror från USA och EU ligger såväl Ukraina som Ryssland på 100 000+ var i casualties hittills.
Om förlusterna är ett problem för ryssarna borde de rimligtvis vara det även för ukros?
Allmän mobilisering tjänar inte mycket till eftersom denna typ av krigföring som utspelas nu kräver hög kompetens i handhavande av militär utrustning osv. Ukraina har dessutom fått ett otal olika utländska vapensystem som kräver specialutbildning.
Allokerar man outbildad eller oerfaren personal blir de bara kanonmat.
Vi befinner oss inte i WW1 eller i gerillakrig.
Ukraina har fn problem med inflödet av materiel från Väst, flaskhalsar har uppstått och det kan i värsta fall ta månader att få det man begärt.
Jag tror vintern kommer bli svår för båda sidor.

Det behöver det inte vara.

1 Ukraina började mobilisera tidigare, så de har haft tid att lära sig. Dessutom har ryssarna dödat sina egna instruktörer i kriget genom att använda dem som soldater vid fronten. Ryssland har brist på underofficerare.

2 Ukrainska trupper är garanterat mer motiverade.

Vinter gör det alltid svårare men är bättre än den ukrainska lersäsongen som kommer på senhösten och våren. Den bästa perioden är när det minus grader nära noll och lite snö. Viktigt under vintern är sådant, som trupper behöver lite kunskap om. Bra uniformer, värme (Kaminer) och varm mat). - Sådant kan väst relativt enkelt ge Ukraina. Och ukrainska soldater lär sig säkert på någon timme att använda det rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Att tro att inte västerländsk trupp kämpat i Ukraina är att lura sig själv. Vid invasionen början visade sig den ukrainska armen var så amatöristisk att EU såg sej föranlåten att gripa in. Med de pengamiljarder som därvid började strömma in hade Zilenski gott om flis att hyra privararméer till förstärkning. Telefonnumret till Black Water fick man direkt av Biden.

Första indikationen på att främmande förband stred i landet var attacken mot flygplatsen på Krim där både flyg för miljarder och stora ammunitionslager blev lågornas rov. Intelligenta anfallsmål var sedan krimbron som attackerades med jävulsk precision och planering. Rysslands snöpliga uttåg ur Cherzon gav ännu mer lök på laxen och tydde på att den från början så totalt amatörmässiga armé hade god hjälp av främmande arméförstärkningar.

Visst har Ukraina fått utländsk hjälp av främmande trupp. Krigsframgångar på marken skvallrar om det. Denna truppförstärkning såg man bara ryggen på när ryssen mobilserade och började mala sönder Ukrainas infrastruktur. Eu har mycket att begrunda just nu och kommer att få mycket att göra med återuppbyggnad årtionden framöver. Du och jag betalar. Var det värt det för att få utlopp för sitt primitiva rysshat? EU har skjutit sej själva i foten.

Se det mer ungefär såhär:
En stormästare i schack viskar åt dig vilka drag du ska göra och vips så spelar du jäkligt bra schack.
Stormästaren i Ukrainas fall är all intel och info man med största sannolikhet får från Nato och väst. Naturligtvis får Ukraina även material men nyckeln är ju att veta hur och var den ska användas.
Citera
2022-12-03, 09:55
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Bra att klargöra för Putler vad som gäller....

The Kremlin on Friday rejected U.S. President Joe Biden’s conditions that Russian troops fully withdraw from Ukraine before he speak with President Vladimir Putin.

In the strongest suggestion so far that he would be prepared to sit down with Putin, Biden said late Thursday he would be willing to speak to the Russian leader for the first time since the Ukraine invasion if he truly wants to end the war.

"There's one way for this war to end — the rational way. Putin to pull out of Ukraine, number one. But it appears he's not," Biden said.
Bra med sånt klarspråk!

Hoppas nu ryssrunkarna i tråden fattar nu vad som gäller och slutar yla om fredsförhandlingar innan kackerlackorna lämnat Ukraina
Citera
2022-12-03, 10:00
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
USA är duktiga på att mörda oskyldiga och invadera länder. Biden kan nog ge bra tips.

Det är nog snarare Putin som kan ge Biden tips i den frågan, hur många länder har USA invaderat sedan Biden tillträdde?

Men det var ju ett taffligt försök till whataboutism iallafall...
Citera
2022-12-03, 10:00
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
USA är duktiga på att mörda oskyldiga och invadera länder. Biden kan nog ge bra tips.
Känns det jobbigt nu då Biden klargjort att det inte blir några förhandlingar innan ni äckel är ute ur Ukraina? 😂😂🇺🇦🇺🇦
Citera
2022-12-03, 10:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det behöver det inte vara.

1 Ukraina började mobilisera tidigare, så de har haft tid att lära sig. Dessutom har ryssarna dödat sina egna instruktörer i kriget genom att använda dem som soldater vid fronten. Ryssland har brist på underofficerare.

2 Ukrainska trupper är garanterat mer motiverade.

Vinter gör det alltid svårare men är bättre än den ukrainska lersäsongen som kommer på senhösten och våren. Den bästa perioden är när det minus grader nära noll och lite snö. Viktigt under vintern är sådant, som trupper behöver lite kunskap om. Bra uniformer, värme (Kaminer) och varm mat). - Sådant kan väst relativt enkelt ge Ukraina. Och ukrainska soldater lär sig säkert på någon timme att använda det rätt.
Jag har inte fakta så jag kan jämföra status på respektive trupper.
Så jag säger inte emot dig.
När det gäller varm mat, kaminer etc kan jag inte se varför inte ryska trupper kan ha tillgång till det i minst lika hög grad som för Ukros?
Det verkar vara önsketänkande att tro att vinterförhållanden är extra svåra för ryssar, det borde logiskt sett vara precis tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in