2022-12-01, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Heleneborgs båtklubb!

Om någon har tips eller information om CA (för eller emot) är du välkommen att skicka ett privat meddelande till mig. Vi vet mycket, men utan tvekan inte allt.
Självklart skyddar jag mina källor.
Senast redigerad av UlrichBrandman 2022-12-01 kl. 21:39.
Citera
2022-12-02, 13:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det finns två frågor här. Var CA förväxlingsbar med CP och är förväxlingsbarhet med CP ett krav man bör ställa på föreslagna GM?

Jag tycker inte att man kan säga att de två var förväxlingsbara. Åklagarna tyckte inte det. Några gemensamma drag finns - mörka, kanske lite sydländska, men ändå ljushyade och svenska. Så en förväxling några år efter observationen är kanske inte omöjlig. Man kan även erinra om en trolig likhet i rörelsemönster i form av krängande gång.

Dåvarande åklagarna ansåg att föreslagen GM måste vara förväxlingsbar med CP. Jag vet inte om jag håller med om det, men ett utseende på tvärs med CP:s är problematiskt. Då får man helt enkelt lägga undan det mest centrala vittnesmålet med motiveringen att det passar inte in på föreslagen GM.

Det var nog detta åklagarkrav som fick utredare och andra att påtala och kanske överdriva likheter mellan CP och CA (och även andra tänkbara GM). CA blev "dubbelgångaren". De som hävdar denna likhet är väl dock personer som sett båda "live".

Vad man tror bottnar i ens grundinställning till utpekanden. Tror man att Lisbet kan inbilla sig saker så har man lätt att se vem som helst som GM. Om man inte kan komma runt att Lisbet reagerar på CP så måste man förklara bort det med att GM kan vara lik eller som Melander börja spekulera i att CP var på mordplatsen men oskyldig.

Och under 90talet var det ju extremt många svenskar som inte kunde tänka sig att LP kan se så fel. Så de palmemordsintresserade som ansåg att Lisbet kunde inbillat sig var i stort sett tvungna dra svepskälet att GM kan vara lik CP för att bli tagna på allvar.

Jag har inte helt kommit runt Lisbet ännu. Det finns saker som stör mig. Hon har visats flera andra personer men det är CP hon reagerar på. En man som definitivt var i området på mordkvällen. Men caset mot CP var svagt, det måste man säga. Axberger lägger en del tyngd på det stulna fotot av Palme man hittade hos CP. Men är det konstigt? Att en av samhällets svaga som är känd för kriminalitet stjäl ett fotografi av landets mördade statsminister känd för att stötta de svaga.
Citera
2022-12-02, 13:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hoppas att man har hittat lite mer uppgifter om Christer A som man kan gå vidare med.

Dock är det väl osannolikt att hans revolver skulle kunna dyka upp någonstans.

Att vapnet inte dykt upp kan ju också antyda saker. Om ett vapen hamnar i händerna på en knarklangare finns en viss möjlighet att vapnet dyker upp den dagen langaren åker fast, vilket de oftast gör om de går runt på stan och frågar folk om de vill köpa knark. Så viss antydan att vapnet inte såldes till en dålig knarklangare.
Citera
2022-12-02, 17:56
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PigletEager
Kostym och attachéväska. Vad är det med CA och kostym, när man läser i övrigt verkar han inte vara speciellt välklädd. Men på passfoto och här var det tydligen kostym. Hade det med hans "day trader" persona att göra?
Bara min tanke här, men om han nu tar ett passfotografi eller ställer upp i media så kanske han vill försöka framstå som någon eller något han egentligen inte är.
Utifrån det vi vet om hans mentalitet är det inte osökt att tänka sig han hade en grandios självbild och trodde han var en smart daytrader, medans han i själva verket var en speltorsk som inte ens kunde hålla ett vanligt jobb.

Narcissister skyller ofta sina problem på andra och ser sig själva som ofelbara och framgångsrika.
Om han sköt Palme så ansåg han kanske att de ekonomiska problem han hade berodde på Palmes politik, och att han därför ansåg sig ha rätten av få bort denna skadliga person.
Senast redigerad av kato85 2022-12-02 kl. 17:59.
Citera
2022-12-02, 18:16
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag har inte helt kommit runt Lisbet ännu. Det finns saker som stör mig. Hon har visats flera andra personer men det är CP hon reagerar på. En man som definitivt var i området på mordkvällen. Men caset mot CP var svagt, det måste man säga. Axberger lägger en del tyngd på det stulna fotot av Palme man hittade hos CP. Men är det konstigt? Att en av samhällets svaga som är känd för kriminalitet stjäl ett fotografi av landets mördade statsminister känd för att stötta de svaga.
Något som saknas i utredningen är frågan varför Lisbet även pekar ut två figuranter under konfrontationen:
https://youtu.be/OZz6ImkCSyA?t=929

Man kan antingen se det som att hon känner igen CP, och att de andra liknar denne.
Eller så kan man se det som att utpekandet av de två figuranterna försvagar hennes utpekande av CP, eftersom det då blir en gradering av hur lik gärningsmannen alla personerna är, inte huruvida CP skulle vara gärningsmannen eller ej.

Hör man på hennes beskrivning så är det just en gradering hon gör över hur lik CP är gärningsmannen, inte huruvida han är gärningsmannen.
Detta skiljer sig ju avsevärt gentemot hennes utpekande i Tingsrätten där hon är säker.
Vi vet ju att hon inte fick bandas under konfrontationen, så frågan är om hon verkligen var så säker som det sägs.
Senast redigerad av kato85 2022-12-02 kl. 18:23.
Citera
2022-12-03, 08:24
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Kostym och attachéväska. Vad är det med CA och kostym, när man läser i övrigt verkar han inte vara speciellt välklädd. Men på passfoto och här var det tydligen kostym. Hade det med hans "day trader" persona att göra?

Den f.d. kommissarien och kriminalteknikern Jan Olsson skriver om Palmemordet i sin bok "De kallar honom supersnuten".

Två kapitel ägnas åt MOP. Ett åt GMP:n, som han upprättade tillsammans med Åsgård, och ett åt CA, som kallas "Den bortglömde".

Uppslaget beskrivs enligt gängse.

Det mest intressanta är väl framställningen av journalistens besök ute i stugan, jag sammanfattar.

En smal och lerig väg kantad av barrträd, ruffiga förråd, flagnande rödfärg och folk i träningsoverallströjor och mjukisbyxor i sina trädgårdsmöbler. En vänlig moder öppnar dörren, Christer är på promenad, du kan komma in och vänta.

Efter trekvart kommer en en kostymklädd gestalt med stadig attachéväska lunkande. Han avvek kraftigt från omgivningen. Hade han varit på myndighets- eller affärsmöte? Vad fanns i väskan, kunde den rymma en Magnumrevolver?

Christer ställer undan portföljen och går med på att låta sig intervjuas efter att ha erbjudits möjligheten att få utveckla sina tankar om hanteringen.

Ja, nog är vit skjorta, slips och attachéväska ett mycket märkligt val av framtoning i sammanhanget och dessutom i strid med hur han i allmänhet beskrivs. Han vet ju inte att han ska bli intervjuad? Han har knappast återetablerat några tillgångar och är ute i det sunkiga området på längre promenad. Närmast till hands är då att gå ner i skogen och till sjön.

Olsson, som alltså inte är den som besökt Christer i stugan, beskriver för övrigt CA:s rörelsesätt som "lätt lufsande".
Citera
2022-12-03, 08:35
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlrichBrandman

Om någon har tips eller information om CA (för eller emot) är du välkommen att skicka ett privat meddelande till mig. Vi vet mycket, men utan tvekan inte allt.
Självklart skyddar jag mina källor.

Jag har nämnt båtklubben i tråden tidigare.

Han blev medlem 1982 och lämnade i samband med att hans ekonomi havererade i början av nittiotalet.

I en båtklubb av Helenborgs snitt avkrävs deltagande i gemensamma angelägenheter. Medlemmar har arbetsplikt. Uteblir man från sådan protokollförs det. Det torde möjligen även framgå om man något år inte sjösätter sin båt.

Det kan alltså finnas möjligheter att i klubbens arkiv identifiera eventuella avvikelser 1986.
Citera
2022-12-04, 16:27
Medlem
PigletEagers avatar
Citat:
Den f.d. kommissarien och kriminalteknikern Jan Olsson skriver om Palmemordet i sin bok "De kallar honom supersnuten".

Två kapitel ägnas åt MOP. Ett åt GMP:n, som han upprättade tillsammans med Åsgård, och ett åt CA, som kallas "Den bortglömde".

Uppslaget beskrivs enligt gängse.

Det mest intressanta är väl framställningen av journalistens besök ute i stugan, jag sammanfattar.

En smal och lerig väg kantad av barrträd, ruffiga förråd, flagnande rödfärg och folk i träningsoverallströjor och mjukisbyxor i sina trädgårdsmöbler. En vänlig moder öppnar dörren, Christer är på promenad, du kan komma in och vänta.

Efter trekvart kommer en en kostymklädd gestalt med stadig attachéväska lunkande. Han avvek kraftigt från omgivningen. Hade han varit på myndighets- eller affärsmöte? Vad fanns i väskan, kunde den rymma en Magnumrevolver?

Christer ställer undan portföljen och går med på att låta sig intervjuas efter att ha erbjudits möjligheten att få utveckla sina tankar om hanteringen.

Ja, nog är vit skjorta, slips och attachéväska ett mycket märkligt val av framtoning i sammanhanget och dessutom i strid med hur han i allmänhet beskrivs. Han vet ju inte att han ska bli intervjuad? Han har knappast återetablerat några tillgångar och är ute i det sunkiga området på längre promenad. Närmast till hands är då att gå ner i skogen och till sjön.

Olsson, som alltså inte är den som besökt Christer i stugan, beskriver för övrigt CA:s rörelsesätt som "lätt lufsande".

Vem går på promenad med attachéväska i handen? Det är inte direkt bekvämt att promenera med en väska i en hand. Att modern specifikt säger "promenad" och att klädsel och väska inte motsvara detta är ju faktiskt rätt skumt. Hade han eller modern bil vid den här tiden?
Citera
2022-12-05, 13:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Vem går på promenad med attachéväska i handen? Det är inte direkt bekvämt att promenera med en väska i en hand. Att modern specifikt säger "promenad" och att klädsel och väska inte motsvara detta är ju faktiskt rätt skumt. Hade han eller modern bil vid den här tiden?

När man gör en seria a la Den Osannolike Mördaren om CA får man ha med hur CA precis varit ute i skogen och återupplevt mordet.

Det låter ju extremt udda klä sig så på landet men vi vet ju inget egentligen. Han kanske varit till banken eller vad som som helst.

Man borde leta rätt på gamla grannar och se om nån minns honom.
Citera
2022-12-22, 22:10
Medlem
Hej! Jag är ny här. Jag läste hela tråden för ett år sedan. Sedan tror jag att det var en aspekt som ingen riktigt fattade.En pusselbit som kanske är mycket större än vad som hittills har spekulerats i. Jag tog det inte så långt att jag anmälde mig till debatten.

Men nu har jag läst på förra årets diskussion, och blivit lite mer involverad igen, för bara några sidor kände jag nästan diskussionen, kom bara nästan på samma tes, som jag tror binder ihop några av "hålen" " i berättelsen ett sätt som klarar Ockhams rakhyvel eller KISS-test.

Det handlar om "O".
"O" blev CA:s förebild som nybliven miljonär. Han var ledargestalten i det som var CA:s enda sociala miljö och mästerskapsarena, vapenklubben. CA anammade sina högerpolitiska attityder och "O" var enligt mig CA:s adopterade vän och ledare under kaketiden på 80-talet. "O" berättade många gånger för CA hur ful Palme var, men han var varken en arrangör eller idémakare. CA själv utförde dådet.

"O" visste, eller misstänkte att CA låg bakom. Han hade slutat skjuta med pistol och han hade blivit mindre aktiv i klubben. När flera släktingar misstänkte CA gjorde åtminstone "O det". Det var därför ingen chock när CA kom till honom med vapnet, bad honom ta hand om det och anförtrodde honom.

"O" tog alltså i sin tur hand om resten av CA:s pengar. Knuffade ut dem ur honom för att inte berätta något för polisen. gjorde honom i konkurs.

Detta förklarar både CA:s och "O:s" bristande kännedom om varandra under polisförhören på 90-talet.

En annan aspekt som jag vet fyller nästan alla andra luckor i livsförloppet, motiv och egenheter: jag tror att CA var lite inom autismspektrumet. Det finns många saker som tyder på det, och lite som säger något annat. Jag är själv där, fast lite högre fungerande än CA med jobb och fru och barn och hus och bil och sånt.

Men jag är där nog för att veta att nästan allt folk hänger sig på som lite konstigt och ologiskt kan fint förklaras av ytterligare symtom på detta. Obehagligt social med få vänner, men ändå ett stort behov av att vara i centrum och umgås med stammisar i flera år? Ja sir. En aspis har sociala behov som alla andra, han passar också socialt runt ett bord med 1-2 främlingar efter några öl än någon annanstans. 0,8 promille och några cigaretter, den högfungerande autisten är som alla andra! Förr eller senare kommer en fixering och illusionen av socialt mästerskap i konflikt och det blir lite konstigt, men sedan går han bara vidare till nästa plats, och när han har tråkigt går han hem.

Att vara bra på något, det är en legitim anledning att vara en av killarna, i en vapenklubb till exempel, då får du dina sociala behov täckta och du kan hålla dig kvar i sådana situationer år efter år, är du inte bra / bland de bästa passar man inte in som aspie.

Att inte vara bra på att hålla ett vanligt jobb, ett lite konstigt förhållande till pengar, konstiga lösningar på bostadssituationen, en lite konstig gång, ett lite konstigt utseende, föråldrade gamla kläder, perioder av fysiskt och psykiskt förfall etc. är andra karaktärsdrag. som passar bra. Samt en och annan konflikt med grannar, lagen eller kronofogden till följd av fixeringar som blir starkare än förmågan att göra strategiskt smarta val.

Jag tror att hans autism och rollen som "O" är nycklarna till att förstå CA som en palmmördare utan så många komplikationer.
Citera
2022-12-25, 22:57
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaguettaTrixi
Hej! Jag är ny här. Jag läste hela tråden för ett år sedan. Sedan tror jag att det var en aspekt som ingen riktigt fattade.En pusselbit som kanske är mycket större än vad som hittills har spekulerats i. Jag tog det inte så långt att jag anmälde mig till debatten.

Men nu har jag läst på förra årets diskussion, och blivit lite mer involverad igen, för bara några sidor kände jag nästan diskussionen, kom bara nästan på samma tes, som jag tror binder ihop några av "hålen" " i berättelsen ett sätt som klarar Ockhams rakhyvel eller KISS-test.

Det handlar om "O".
"O" blev CA:s förebild som nybliven miljonär. Han var ledargestalten i det som var CA:s enda sociala miljö och mästerskapsarena, vapenklubben. CA anammade sina högerpolitiska attityder och "O" var enligt mig CA:s adopterade vän och ledare under kaketiden på 80-talet. "O" berättade många gånger för CA hur ful Palme var, men han var varken en arrangör eller idémakare. CA själv utförde dådet.

"O" visste, eller misstänkte att CA låg bakom. Han hade slutat skjuta med pistol och han hade blivit mindre aktiv i klubben. När flera släktingar misstänkte CA gjorde åtminstone "O det". Det var därför ingen chock när CA kom till honom med vapnet, bad honom ta hand om det och anförtrodde honom.

"O" tog alltså i sin tur hand om resten av CA:s pengar. Knuffade ut dem ur honom för att inte berätta något för polisen. gjorde honom i konkurs.

Detta förklarar både CA:s och "O:s" bristande kännedom om varandra under polisförhören på 90-talet.

En annan aspekt som jag vet fyller nästan alla andra luckor i livsförloppet, motiv och egenheter: jag tror att CA var lite inom autismspektrumet. Det finns många saker som tyder på det, och lite som säger något annat. Jag är själv där, fast lite högre fungerande än CA med jobb och fru och barn och hus och bil och sånt.

Men jag är där nog för att veta att nästan allt folk hänger sig på som lite konstigt och ologiskt kan fint förklaras av ytterligare symtom på detta. Obehagligt social med få vänner, men ändå ett stort behov av att vara i centrum och umgås med stammisar i flera år? Ja sir. En aspis har sociala behov som alla andra, han passar också socialt runt ett bord med 1-2 främlingar efter några öl än någon annanstans. 0,8 promille och några cigaretter, den högfungerande autisten är som alla andra! Förr eller senare kommer en fixering och illusionen av socialt mästerskap i konflikt och det blir lite konstigt, men sedan går han bara vidare till nästa plats, och när han har tråkigt går han hem.

Att vara bra på något, det är en legitim anledning att vara en av killarna, i en vapenklubb till exempel, då får du dina sociala behov täckta och du kan hålla dig kvar i sådana situationer år efter år, är du inte bra / bland de bästa passar man inte in som aspie.

Att inte vara bra på att hålla ett vanligt jobb, ett lite konstigt förhållande till pengar, konstiga lösningar på bostadssituationen, en lite konstig gång, ett lite konstigt utseende, föråldrade gamla kläder, perioder av fysiskt och psykiskt förfall etc. är andra karaktärsdrag. som passar bra. Samt en och annan konflikt med grannar, lagen eller kronofogden till följd av fixeringar som blir starkare än förmågan att göra strategiskt smarta val.

Jag tror att hans autism och rollen som "O" är nycklarna till att förstå CA som en palmmördare utan så många komplikationer.

Goda tankar. Stefan A alias ”O” arbetade på Norrmalmstorg mitt emot Kungsträdgården. Kanske åt han en lunch med APK-kompisen på Café Operas uteservering någon gång under senhösten 1992.

Det är en möjlig väg ut för Christer A.

Men det finns en väg in också. Hela vägen in till korsningen Tunnelgatan / Sveavägen. Med samma skådespelare och rekvisita. Plus Metal P från APK:s lagerlokal.
Senast redigerad av omiga 2022-12-25 kl. 23:11.
Citera
2022-12-25, 23:59
Medlem
BaguettaTrixi:Intressant det du skrev om att CA förmodligen var lite inom autismspektrumet. Jag är ganska säker på att VG också var det (VG:Viktor Gunnarson) då jag träffade honom några gånger och kände igen vissa drag från mig själv (jag har också Autism, Asperber).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in