Citat:
Ursprungligen postat av
Eaglesandshit
Bra affär, men jag tror nog det hade varit bättre för Swedberg om han hade stannat något år till i Hammarby och kanske tagit ett lite mindre steg uppåt i näringskedjan. Det hade kanske varit bäst för Hammarby också, han hade nog kunnat göra en viktig sportslig insats. Ett problem för allsvenskan är att det är svårt att faktiskt locka till sig tillräckligt bra spelare även om man har gott om pengar på kontona, och när man väl har tillräckligt för att vara stabila så gör mer pengar på kontot inte så stor nytta.
Vill vi knappa in på t ex Danska superligan så tror jag att vi måste våga behålla våra talanger längre så att dom kan vara med och bidra sportsligt i t ex Europaspel etc.
Ett problem vi har, kontra Danmark är att klubbarna inte är så sugna på att erbjuda spelarna riktiga kontrakt tidigt.
Så när de får sina genombrott så tjänar de typ 10’ i månaden och inte ens då brukar sportcheferna vilja ge de en alldaglig allsvensk lön på ett seniorkontrakt, eftersom de har sitt ”poäng per spenderad krona”-tänk och förmodligen redan betalar alldeles för mycket för några 30+ som är skadade hela tiden.
Det gör att det är omöjligt för spelaren att tacka nej när det kommer - i värsta fall en dansk klubb o erbjuder 100 lax netto i månaden och i bästa fall - ett lag i en toppliga och 10x mer.
Det är ju ofta då sportcheferna kommer med seniorkontrakten och sen självgott konstaterar att ”han skulle stannat” när de har 30 miljoner in på spelaren men han suttit bänk i 1 år och stannat sin utveckling.
Tidigare hosta upp ordentliga kontrakt med alldaglig lön, tror jag löser mycket.