• 1
  • 2
2022-12-02, 08:34
Medlem
Horrorgrams avatar
Tjena!

Jag har fått utskrivet propovan mot mina sömnproblem. Första kvällen jag tog en tablett tror det är 25 mg, så funkade det bra. Inga konstigheter blev trött och somnade.

Men i förrgår andra kvällen så lade ja mig runt 22 tiden på kvällen och jag hade tagit tabletten omkring 21. Blev trött och tänkte fan vad skönt detta fungerar ju. Men så kom dom värsta myrkrypningarna jag upplevt någonsin. Det kröp i båda benen och ja höll på att bli helt galen. Var uppe och gick flertal gånger runt i lägenheten. Läste på vad man kunde göra och magnesium skulle funka. Hade som tur var det hemma i tablett form tog två och klockan var då runt 01:30 så lade mig igen och lyckades somna ( tror jag var så sjukt trött och utmattad)

Har nu inte vågat ta detta mer för jag vill inte uppleva det där igen. I andra trådar så har jag läst att om man krossar tabletten eller tar en halv på dagen och en halv på kvällen så ska dessa myrkrypningar inte komma.

Någon som kan bekräfta detta?
Citera
2022-12-02, 08:57
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Tjena!

Jag har fått utskrivet propovan mot mina sömnproblem. Första kvällen jag tog en tablett tror det är 25 mg, så funkade det bra. Inga konstigheter blev trött och somnade.

Men i förrgår andra kvällen så lade ja mig runt 22 tiden på kvällen och jag hade tagit tabletten omkring 21. Blev trött och tänkte fan vad skönt detta fungerar ju. Men så kom dom värsta myrkrypningarna jag upplevt någonsin. Det kröp i båda benen och ja höll på att bli helt galen. Var uppe och gick flertal gånger runt i lägenheten. Läste på vad man kunde göra och magnesium skulle funka. Hade som tur var det hemma i tablett form tog två och klockan var då runt 01:30 så lade mig igen och lyckades somna ( tror jag var så sjukt trött och utmattad)

Har nu inte vågat ta detta mer för jag vill inte uppleva det där igen. I andra trådar så har jag läst att om man krossar tabletten eller tar en halv på dagen och en halv på kvällen så ska dessa myrkrypningar inte komma.

Det som hjälper är b-vitaminer i form av näringsjäst.

Länk:
https://www.apotea.se/bjast-oljast-270-tabletter
Citera
2022-12-02, 08:59
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Det som hjälper är b-vitaminer i form av näringsjäst.

Länk:
https://www.apotea.se/bjast-oljast-270-tabletter

Hm ok så det hjälper om man tar propovan och får myrkrypningar?
Citera
2022-12-02, 09:00
Medlem
BananShans avatar
Vad är myrkrypningar?
Citera
2022-12-02, 09:01
Medlem
CarlXIIs avatar
Jag brukar tugga tabletten och det fungerar, i alla fall om man bara tar en. Två är tveksamt.
Citera
2022-12-02, 09:02
Medlem
ShotsFireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Tjena!

Vanligast (mer än 1 person av 100): Dåsighet
Sällsynta (mindre än 1 person av 1000): Muntorrhet, allergiska hudreaktioner, solutslag, yrsel, lågt blodtryck och minskning av antalet blodplättar har beskrivits.

Till följd av Propavans effekt kan även muskelstelhet, rörelsetröghet, ofrivilliga muskelrörelser, rastlöshet i benen, stickningar, domningar eller skakningar uppträda.

Se där.
Senast redigerad av ShotsFired 2022-12-02 kl. 09:06.
Citera
2022-12-02, 09:06
Medlem
Ja, det fungerar för mig att krossa.

Sjuksköterskorna på avgiftningen krossade alltid patienternas propavan, så att de skulle slippa myrkryp.

Krossar jag dom inte så får jag ett sådant myrkryp att jag inte kan sova under hela natten och ENBART i anus.

Vrider och vänder och sprattlar och svettas och kvider pga känslan av att en hel koloni myror traskar omkring runt fisringen. Har dessa gånger fått traska runt i timmar, boxandes på krysset, efter att ha smort in det med bedövande salva.

Fruktansvärt.
Citera
2022-12-02, 09:06
Avstängd
Statsminister2030s avatar
Jag har tagit 17st olika receptbelagda tabletter för mina sömnproblem. Propavan fick jag sådana krypningar av så jag ville ta livet av mig men orkade inte resa mig upp. . Nozinan är samma helvete fast med spasmer. Funkar säkert för vissa. Stesolid är det som funkat klart bäst och som jag använt från och till i 15år. Imovane som tvåa men jag mår skit när de tar slut och är vaken 3 dygn. Fördelen med dem jämfört med stesolid är att finmotoriken inte störs .. Men åtminstone 10 av 17 har gett mig krypningar. Fått massa biverkningar och mått dåligt av alla utom stesolid. Detta är naturligtvis individuellt och nåt annat kanske passar dig bättre
Citera
2022-12-02, 09:09
Avstängd
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShotsFired
Vanligast (mer än 1 person av 100): Dåsighet
Sällsynta (mindre än 1 person av 1000): Muntorrhet, allergiska hudreaktioner, solutslag, yrsel, lågt blodtryck och minskning av antalet blodplättar har beskrivits.

Till följd av Propavans effekt kan även muskelstelhet, rörelsetröghet, ofrivilliga muskelrörelser, rastlöshet i benen, stickningar, domningar eller skakningar uppträda.

Se där.

Detta är siffror från FASS eller läkemedelsverket antar jag. Jag skulle säga att minst 80% får krypningar.
Citera
2022-12-02, 09:11
Medlem
ShotsFireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Detta är siffror från FASS eller läkemedelsverket antar jag. Jag skulle säga att minst 80% får krypningar.
Detta är inget TS behöver oroa sig över i nuläget.
Tror att propavan är bättre än sömnbrist.
Citera
2022-12-02, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShotsFired
Detta är inget TS behöver oroa sig över i nuläget.
Tror att propavan är bättre än sömnbrist.
Men har man myrkrypningar är det svårt att somna, hur trött man än blir av tabletten.
Själv tar jag bara en halv tabl, tillsammans med Panodil. Tar jag en hel är det hopplöst att komma till ro. Måste också göra uppehåll på någon dag, annars börjar krypet igen.
Är förmodligen äldre än TS, och behöver mindre doser.
För att få ett skönt insomnande och en lång nattsömn, är det mest optimala att kombinera Propavan i lågdos(1/2) med t ex Zolpidem eller Zopiklon. Gäller att få det utskrivet…( i såfall: be din läkare på VC att få byta Propavan mot något av dessa. Sen kan du alltid få Propavan via nätdoktor)
Själv har jag inte haft så stor effekt av B-vitaminer mot Propavankryp. Andra kanske har.
Citera
2022-12-02, 10:16
Medlem
snooper123s avatar
Ja!
Om du krossar den så får man inte myrkrypningar och dessutom så verkar den snabbare och tar inte 2 timmar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in