2022-12-01, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensk90
Det där är propaganda, Ryssland ligger årtionden föra usa i militär teknologi. Ryssarna har det senaste halvåret skjutit upp ett dussin militära sateliter, usa 0 sateliter det senaste halvåret tex

Vilda fantasier. Ryska satelliter kan inte ens positionsbestämma utan man får förlita sig på kommersiella (västerländska) gps.
Och den övriga militärteknologin? Inte i någon vapengren kan man mäta sig det minsta lilla mot USA.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Sannolikt är nästan hälften av det ukrainska försvaret satt ur spel.
Så halva Ukrainas försvar sopar banan med hela ryska försvaret 😂 ja du är inte lite korkad du inte
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Här finns Rysslands ursprungliga plan förklarad, ur en rapport ifrån Royal United Services Institute: https://svenska.yle.fi/a/7-10023784

Efter att Ryssland hade tagit kontrollen skulle Ukrainare kategoriseras i fyra grupper, enligt hur ryssvänliga dom var:

Citat:
1. Kategori ett bestod av personer som skulle likvideras.
2. Kategori två skulle skrämmas att tvingas att samarbeta.
3. Kategori tre ansågs vara neutrala som kunde övertalas att samarbeta.
4. Kategori fyra ansågs vara villiga kollaboratörer.

Med andra ord fanns det långtgående planer för utrensningar och terror i det ockuperade Ukraina.

Uppenbart så gör Ukraina helt rätt som gör motstånd. De som påstår att Ukraina borde gett upp mot "övermakten" i syfte att "spara liv" vet inte vad de pratar om*. Hade inte Ukraina gjort motstånd, då skulle ryssarna istället massmörda ukrainarna i stor skala. Samt terrorisera en stor del av resten.

*) Jag räknar inte in de ryska trollen och de mest inbitna proryska sympatisörerna här. De känner naturligtvis till detta.
Citera
2022-12-01, 18:34
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
... Men ditt inlägg. Du skrver ju själv att Ukraina och ukrainas folk inte är det viktiga för dig utan "det demokratiska väst". Tycker du i grund och botten att "den vite mannen" skall styra världen med sin bibel eller nu det tomma begreppet "demokrati"? Är det en inställning som du insupit med modersmjölken?
Det var en mycket märklig tolkning av mitt inlägg- jag undrar om du verkligen förstod vad jag förklarade... Jag skrev; Världssamfundet kan inte ge erövringskrig acceptans- det är alltså Ryssland som är problemet... därav dessa insatser från det demokratiska väst.

Jag tycker att vart land, varje nation med dess befolkning skall välja sina egna företrädare, det spelar ingen roll om vi talar om Ryssland, Sverige eller Nigeria men detta har väldigt lite att göra med Rysslands invasion av Ukraina att göra. Vad som var menat till belysning är det här med att ett enskilt land (läs Ryssland) går till angrepp mot ett annat land (läs Ukraina) och detta kan inte bara låtas passera utan agerande från världssamfundet- vilka till i det närmast fullkomlighet har fördömt president Putins tilltag. Många företrädare för olika nationer samtalade med den ryska ledningen innan Putin beordrade angreppet mot Ukraina- de samtliga varnade herr president Putin vilka följderna skulle bli.

Låt oss inte komma bort från det vi talade kring- Ukrainas brister har inget att göra med huruvida väst stöder Ukraina i sin kamp- orsaken till det omfattande stödet är att Ryssland begår övergrepp mot de internationella regler vi alla verkar under. Folkrätt, mänskliga lagar, krigets lagar, FN- konventioner och traktat- brott mot fredens lagar och vidare... därav det västliga stödet för Ukraina. Ryssland måste stoppas- kanske förstöras?
Citera
2022-12-01, 18:36
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Precis, en direkt attack på Nato tror jag inte på, mer troligt med sabotage mot något som ytterligare sätter press på Europa att ge upp Ukraina, och vi ser ju hur brutalt de släcker ner Ukraina just nu, dock behövs nog inget missilregn för att stoppa energi-importen till europa.

Det som de gör nu med att släcka infrastrukturen i Ukraina är ju återigen ett test för att se hur långt de kan försöka knäcka västvärlden utan att vi ska ge igen militärt, och om ryssland nu släcker sveriges kärnkraftverk och norges olja och naturgas till europa, vi blir strömlösa och inga problem med dyr el som ska betalas.

Frågan som då skulle dyka upp är, vilken typ av hjälp skulle vi kunna få tillbaka från omvärlden som vi skänker många miljarder varje år, kan vi räkna med att få hjälp tillbaka, även om EU då skulle ge med sig för ryssland så är skadan skedd, för att besvara ryssland med militära medel kommer nog inte att ske då heller även om det skulle vara solklart att ryssland har saboterat den viktiga oljelänken från norge till polen eller om det finns andra pipes som också kan vara mål för sabotage.

Nä, så långt tror jag inte de klarar av att gå utan att dabba sig och bli avslöjade. Men kanske en kabel eller oljeledning.
Citera
2022-12-01, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Jaså?

1,4 miljoner fat om dagen, per den 12/10 enligt mina Reuters-källor:

https://www.reuters.com/markets/commodities/how-much-crude-oil-does-eu-still-import-russia-2022-10-12/

Återstår lite drygt en miljon fat om dagen. Åhhh! Herregud! Hur ska stackars EU hinna fixa detta!?!?!

Lite tajt, men ingen katastrof som det verkar.

Edit: Fan, verkar vara nere i 0.6 miljoner fat per den siste november. Dår det absolut ingen fara på taket.

Den stora frågan, tycker jag, är väl snarare, vars i helvete bajs-putin ska få tag på nån som kan köpa och lagra 1,1 miljoner fat - om dagen! I en situation där hela världen är på väg rakt in i en lågkonjunktur. Tänker du köpa på dig ett par miljoner fat? Vänta på att konjunkturen vänder?

Dumfitta.
Du visar källor som bara är farygsimporten, har du glömt pipelines?
Din idiot.
Citera
2022-12-01, 18:42
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Sannolikt är nästan hälften av det ukrainska försvaret satt ur spel.
Citat:
I do not believe that von der Leyen misspoke nor did she fabricate the number. If it really was an error of fact all she had to do was issue a statement to that effect, e.g., “Mea culpa, I meant to say 10,000 not 100,000”. She did not do that. She pretended she never said what she said.

"100,000" är ett misstag som bygger på att hon eller hennes medarbetare blandade ihop casualties med killed. Det är ett vanligt fel. Man ser folk göra samma misstag även på Flashback då och då.

Citat:
The European Commission's deputy chief spokeswoman Dana Spinant tweeted a correction, writing: "Many thanks to those who pointed out the inaccuracy regarding the figures in a previous version of this video."

She added: "The estimation used, from external sources, should have referred to casualties, i.e. both killed and injured, and was meant to show Russia's brutality."

https://www.newsweek.com/ukraine-russia-von-der-leyen-death-toll-1763553

Den externa källa som Dana syftar på, är nog denna:

Citat:
Russia and Ukraine each have suffered over 100,000 casualties, the top U.S. general says.

https://www.nytimes.com/2022/11/10/world/europe/ukraine-russia-war-casualties-deaths.html
Citat:
The most senior US general estimates that around 100,000 Russian and 100,000 Ukrainian soldiers have been killed or injured in the war in Ukraine.

https://www.bbc.com/news/world-europe-63580372

Där används just siffran 100 000. Och passar in bra tidsmässigt.
Citera
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Putin kommer inte acceptera en sådan förlust. Då kommer kärnvapen användas.

Han blir nog så illa tvungen, om han inte hinner ramla i en trappa först.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensk90
''

Nu tänker du fel, de kan manövrera i hög hastighet vilket gör dem ostoppbara, vilket usa även erkänner.

Förutsatt att de faktiskt manövrerar, och det på ett oförutsägbart sätt.
Citera
2022-12-01, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Uppenbart så gör Ukraina helt rätt som gör motstånd. De som påstår att Ukraina borde gett upp mot "övermakten" i syfte att "spara liv" vet inte vad de pratar om*. Hade inte Ukraina gjort motstånd, då skulle ryssarna istället massmörda ukrainarna i stor skala. Samt terrorisera en stor del av resten.

*) Jag räknar inte in de ryska trollen och de mest inbitna proryska sympatisörerna här. De känner naturligtvis till detta.

Precis
Då kan man ju fråga sig varför ryssarna inte gav upp i WW1 o WW2 direkt. Då hade dom sparat miljontals soldater.
Vad säger alla rysstroll om det?
Citera
2022-12-01, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag förstår tanken och det är inte alltid en dålig idé. Men det är missvisande att kalla det för att försvara sig. Det är bara att blanda in moraliskt tjafs.
Jag är inte förvånad att du betraktar det som ”moraliskt tjafs” att hjälpas åt här i världen. Det är den typ av livsinställning som folk som är emot att vi stöttar Ukraina tenderar att ha.
Citera
2022-12-01, 18:49
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Precis
Då kan man ju fråga sig varför ryssarna inte gav upp i WW1 o WW2 direkt. Då hade dom sparat miljontals soldater.
Vad säger alla rysstroll om det?

Tror du alla som någonsin gjort fredsfördrag där de avträtt land gjort en sämre deal än att fortsätta kampen?

Du väljer ett krig där det lönade sig med envist motstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in