Att priset blir högre för hus än för hyresrätt är jag inte alls säker på.
Jag bor i en lantlig tätort och en helt vanlig lägenhet på säg 65 kvm ligger väl här på ungefär 6000-7000.
Räknar man då till el - vilket kanske blir 400 för en 3:a? - och andra kostnader som kan tillkomma - parkeringsplats, garage t ex - så landar det på säg 7500.
Mitt boende kostar ungefär 2500 nu efter senaste räntehöjningarna och lägger jag på bredband - fiber 1000/1000 - sophämtning, el - låst tack och lov! - och alla andra småkostnader så tror jag helt ärligt att vi inte kommer upp till ens 7000.
Och då har vi garage, trädgård där vi odlar egna grönsaker och plats att leva, helt enkelt...vilket jag inte upplever i en lägenhet.
(Detta är dock givetvis väldigt subjektivt...vissa älskar att bo i lägenhet, andra som jag avskyr det med en passion som närmar sig solen. Alla är vi olika.

)
Dessutom inser väl alla att hyrorna kommer höjas drastiskt det närmaste? Jag låste mitt bolån på ett år så jag i alla fall vet vad kostnaden kommer bli, medan de som bor i lägenhet är helt utlämnade till hyresvärdars godtycke.
Ps: Jag är fullt medveten om att detta inte på något vis går att jämföra med normal barnfamilj som köpt hus för 3-4 miljoner, då lär absolut lägenhet vara billigare.