2022-12-01, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Imponerande, ingen baksida?
Stockholm eller landsbygd?
Norra delarna av Göteborg, naturskönt område, nära till sjöar, skog och affärer, innan vi köpte ut husen 2007 låg bara hyran på 6000.-, , nej vårt villaområde ligger helt avskilt från hyreslägenheterna
Citera
2022-12-01, 14:21
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tellmeyoursecrets
Det låter mer som att det är hyra/köpa du vill jämföra. Man kan ju köpa lägenhet och hyra hus också.
Nej jag menar vad jag skrev.
Citera
2022-12-01, 14:31
Medlem
Bodde i lägenhet förr...fan rena fängelset mot nu i eget hus..våren ,sommaren å hösten är underbar..gott om plats in å utvändigt..minst 50 meter till grannar, fri parkering för 5 bilar, garage på 50kv, ingen insyn..kostnad nu som en liten hyresetta.
Citera
2022-12-01, 14:33
Moderator
MondoBizarros avatar
Att priset blir högre för hus än för hyresrätt är jag inte alls säker på.
Jag bor i en lantlig tätort och en helt vanlig lägenhet på säg 65 kvm ligger väl här på ungefär 6000-7000.
Räknar man då till el - vilket kanske blir 400 för en 3:a? - och andra kostnader som kan tillkomma - parkeringsplats, garage t ex - så landar det på säg 7500.

Mitt boende kostar ungefär 2500 nu efter senaste räntehöjningarna och lägger jag på bredband - fiber 1000/1000 - sophämtning, el - låst tack och lov! - och alla andra småkostnader så tror jag helt ärligt att vi inte kommer upp till ens 7000.

Och då har vi garage, trädgård där vi odlar egna grönsaker och plats att leva, helt enkelt...vilket jag inte upplever i en lägenhet.
(Detta är dock givetvis väldigt subjektivt...vissa älskar att bo i lägenhet, andra som jag avskyr det med en passion som närmar sig solen. Alla är vi olika. )

Dessutom inser väl alla att hyrorna kommer höjas drastiskt det närmaste? Jag låste mitt bolån på ett år så jag i alla fall vet vad kostnaden kommer bli, medan de som bor i lägenhet är helt utlämnade till hyresvärdars godtycke.

Ps: Jag är fullt medveten om att detta inte på något vis går att jämföra med normal barnfamilj som köpt hus för 3-4 miljoner, då lär absolut lägenhet vara billigare.
Citera
2022-12-01, 14:41
Avslutad
Billigare att bo i hus än lägenhet (räknat på månadskostnaden). Huset är ett sparkapital i sig, där du ger dig själv ett sparkapital istället för att ge det till hyresvärden.

Tystnaden. Det är bara oväsen när jag själv gör det. Mindre störd av grannar när man har hus. Men också bättre grannkontakt i hus om man vill det, än i lägenhet där alla smiter snabbt in till sig. Lättare att snacka om kul saker med husgrannar än lägenhetsgrannar.

Skönt med trädgården, för lata sommardagar från maj till september.
Citera
2022-12-01, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Billigare att bo i hus än lägenhet (räknat på månadskostnaden). Huset är ett sparkapital i sig, där du ger dig själv ett sparkapital istället för att ge det till hyresvärden.

Tystnaden. Det är bara oväsen när jag själv gör det. Mindre störd av grannar när man har hus. Men också bättre grannkontakt i hus om man vill det, än i lägenhet där alla smiter snabbt in till sig. Lättare att snacka om kul saker med husgrannar än lägenhetsgrannar.

Skönt med trädgården, för lata sommardagar från maj till september.
Säger detsamma..min kostnad är i stort sett bara elen VA sophämtning mm...i Kungsbacka några mil bort har det byggts nya bostadsrätter i mängder..varit å kollat lite men fan va tråkigt..du ser inte en människa överhuvudtaget ens en fin sommardag, alla sitter inne å glor i mobilen, inte ens barnen syns.
trivs man då tro ???
Citera
2022-12-01, 15:09
Medlem
hnkls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Vad finns det för för- och nackdelar med att bo i en lägenhet vs att bo i ett hus?

Priset förstår jag är högre för hus. Men det känns ju som att en stor fördel med hus är att grannarna förmodligen har något innanför pannbenet som har lyckets skrapa ihop så mycket pengar som det krävs för att ha råd med huset. I en lägenhet kan det vara massor av pack man tvingas springa på i trapphuset..

Fyll på!

Hus alla dagar i veckan, tycker jag. Att slippa grannar är ett STORT plus. Sen betalar du endast ”till dig själv”, ingen förening som ska ha några tusenlappar i månaden. Men det betyder att du istället behöver vara beredd att betala vissa underhållskostnader själv.

Man får helt enkelt väga fördelar mot nackdelar. Hus ger oftast mer frihet och du äger det, men du måste stå för framtida underhåll och reparationer själv. Lägenhet kan oftast kännas bekvämare då det finns en förening som täcker mycket. Du får inte alltid göra som du vill utan föreningens godkännande.

Generellt är väl hus och alla omkostnader dyrare än vad det kostar att ha en lägenhet. Men för många är friheten värd dessa kronor.
Citera
2022-12-01, 15:48
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hnkl
Hus alla dagar i veckan, tycker jag. Att slippa grannar är ett STORT plus. Sen betalar du endast ”till dig själv”, ingen förening som ska ha några tusenlappar i månaden. Men det betyder att du istället behöver vara beredd att betala vissa underhållskostnader själv.

Man får helt enkelt väga fördelar mot nackdelar. Hus ger oftast mer frihet och du äger det, men du måste stå för framtida underhåll och reparationer själv. Lägenhet kan oftast kännas bekvämare då det finns en förening som täcker mycket. Du får inte alltid göra som du vill utan föreningens godkännande.

Generellt är väl hus och alla omkostnader dyrare än vad det kostar att ha en lägenhet. Men för många är friheten värd dessa kronor.
Ja det är bara att lägga undan 4 tusen i månaden så har man när något måste repareras.
Citera
2022-12-01, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Ja det är bara att lägga undan 4 tusen i månaden så har man när något måste repareras.
Ja visst...fattar inte de som köper en lägenhet för 5 mille å får 60 kvm...det är ju som om jag skulle flytta ner i garaget.
Citera
2022-12-01, 16:05
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja visst...fattar inte de som köper en lägenhet för 5 mille å får 60 kvm...det är ju som om jag skulle flytta ner i garaget.
hahah aa precis XD

Huset jag bor i köpte jag för 1 100 000 kr
Citera
2022-12-01, 16:07
Medlem
Nilsbofinks avatar
Fördelar med hus är att slippa högljudda grannar, egen trädgård att kunna gå runt och filura i. Nackdelar är underhållet, klippa gräs, måla osv. Tveeggat svärd eftersom man måste ta tag i saker själv vilket visserligen gör att det blir gjort medan i lägenhet har man en hyresvärd eller bostadsrättsförening som kan hjälpa en
Citera
2022-12-01, 16:49
Medlem
Intressant, ingen nämner underhåll/renoveringskostnaderna i tråden när man bor i ett hus, likväl att man ofta inte vill ta upp det när man ska delge hur mycket vinst man gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in